Annonce
Kultur

Museet liner op til Tracks

"Den lille hornugle"-værket kan ses ved indgangen til Struer Museum. Foto: Johan Gadegaard
Struer Museum har ikke mindre end tre værker som en del af Struer Tracks. To af dem skal blive på museet efter festivalen, og de kan alle opleves fra på lørdag.

Struer: Struer Tracks er ved at være over byen, og det kommer også til museet. I år er Struer Museum en del mere involveret i Struer Tracks end da lydfestivalen sidst var her i 2017 - hele tre værker, to permanente og et specifikt til lydfestivalen, vil være at finde på Struer Museum fra på lørdag.

Det første er et af de permanente. En resonansoplevelse til Lyduniverset lavet af lyddesigner Asger Bruun Hansen.

- Vi ville gerne favne lidt bredere i Lyduniverset, end vi gør, siger Jesper Bækgaard, leder af Struer Museum.

Det var Jesper Bækgaard selv, der fandt på idéen til en resonansoplevelse, hvor gæsterne selv kan ændre klangen og høre, hvordan lydene resonerer, mens Asger Bruun Hansen har videreudviklet idéen og gjort det til virkelighed over de sidste fire-fem måneder.

Meningen er, at den skal invitere til, at man leger med lyden og bliver opmærksom på lyden.

Asger Bruun Hansen, lyddesigner

Klogere og nysgerrige

Helt lavpraktisk er der tale om en kasse med seks højttalere i. Hver højttaler har en lydinstallation, der er indspillet af Asger Bruun Hansen, og ovenpå højttalerne kan man sætte forskelligt formede rør lavet af forskellige materialer, så lyden ændrer sig alt efter, hvilket rør der kommer over den. Samtidig kan man bevæge lyden fra højttalerne op eller ned og gøre tonerne lysere eller mørkere.

- På den måde kan man selv skabe musik, forklarer Asger Bruun Hansen.

Resonansoplevelsen kommer til at blive en fast del af Lyduniverset på Struer Museum.

- Meningen er, at den skal invitere til, at man leger med lyden og bliver opmærksom på lyden, siger Asger Bruun Hansen.

- Folk skal gerne blive klogere og nysgerrige på at udforske lydens klang.

Generelt er der fokus på lyd på museet her op til Struer Tracks. Allerede i indgangen til Struer Museum møder man det værk, der direkte er tænkt som at være en del af lydfestivalen - her kan man nemlig kravle ind i en lille hule og opleve naturen. "Le Petit Duc", som på dansk betyder Den Lille Hornugle er et lydværk af lydkunstneren Knud Viktor.

Han boede i Frankrig, hvor han optog naturen, der omgav ham. På museet har elever fra Parkskolen og Struer Friskole så bygget en hule med materialer fra naturen, der passer til lydoplevelsen, og det hele kan opleves i museets vindfang ved indgangen.

- Knud Viktor er bare en super spændende kunstner, og det er en speciel oplevelse, siger Jesper Bækgaard.

Udlånt

Til sidst har Struer Museum fået en ny afdeling - Museet for Samtidskunst Vest. Her ledes man ind i et mørkt rum, kun oplyst af en skærm. På den måde kan man nemmere koncentrere sig om de lydkunstværker, som venligst er udlånt fra Museet for Samtidskunsts arkiver. Der er tale om uddrag af centrale steder i enkelte værker fra Museet for Samtidskunst, der ligger i Roskilde.

- Tanken er, at man skal opleve værket uden forstyrrelser af nogen art, siger Jesper Bækgaard.

Resonansoplevelsen og Museet for Samtidskunst Vest forbliver på Struer Museum efter Struer Tracks, mens Knud Viktor-værket "Le Petit Duc" kun er at finde indtil festivalens slutning. Der bliver holdt en lille åbning af de tre værker på lørdag klokken 11 for alle interesserede, hvorefter det vil være muligt at opleve - og høre - værkerne.

Asger Bruun Hansens resonansværk bliver en permanent del af Lyduniverset. Foto: Johan Gadegaard
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Portræt

Geologen savnede jord under neglene

Kultur For abonnenter

Bogkassen anbefaler: Når historierne tappes fra evighedens tønde

Bøger: Hvis man er til lyrik, er Einar Már Gudmundssons nye digtsamling ”Til rette vedkommende” en lise for sjælen. Hvis ikke man er til lyrik, skal man se at blive det i en fart. For denne lille, sansende og smukke bog er det tåbeligt at snyde sig selv for. ”Til rette vedkommende” er Gudmundssons fjerde digtsamling gennem 28 år som succesrig forfatter. Romanerne har fyldt mest. Det var også for en roman, ”Universets engle”, at han i 1995 blev tildelt Nordisk Råds Litteraturpris. Alligevel er Einar Már ifølge eget udslag mest glad for digtene. Han mener i øvrigt ikke, der er så stor forskel mellem prosa- og lyrikgenrerne. Lyrik skal rumme en historie, siger han, og prosa skal også være poetisk. Den holdning præger forfatterskabet, både når der digtes, og når der skrives prosa. ”Til rette vedkommende” er nok den lyseste, den letteste, den mest livsglade af Einar Már Gudmundssons fire digtsamlinger. Ikke på den måde, at digtene er uden dybde eller alvor - tværtimod. (Manden er jo islænding ...). Men fordi digtene trods tvivl, trods skygger og understrøm rummer en dejlig livsglæde. En samling digte - eller for den sags skyld en stor, episk roman - ville ikke være Gudmundsson, hvis ikke der var et glimt i øjet og en række underfundige formuleringer, der er alt for spændende eller smukke til bare at blive læst. Gudmundsson kræver tanker hos læseren. Alt andet er umuligt. Som når han skriver: Hvis du tapper historier fra evighedens tønde giver jeg kaffe på benzintanken og viser dig forstadskvartererne, småbyerne som sover og småbyerne som holder sig vågne, sindets udkanter, fodgængertunneller og baghaver, byen bag ved tiden ... En smuk strofe, ganske typisk for den nye digtsamling. Den kredser om mennesket i universet, den rummer klare eksistentielle emner - og den skildrer et samfund i evig forandring. Som når digtet fortsætter: Kaffebarerne, hvor kopperne dampede af digte/antikvariaterne som nu er forsvundet/excentrikerne som er døde/og det lille hus på skråningen/som for længst er borte ... Sådan er det jo. Det er en digters skildring af et samfund, der udvikler sig. Og under udviklingen også mister noget. Tiden er ikke til excentrikere - eller skæve eksistenser - og ikke til et lille hus på en skråning.

Annonce