Annonce
Erhverv

Netværk gør Hvide Sande populær for offshore-industrien

Hvide Sande Havn arbejder målrettet på mere offshore-service og mere godstransport, fortæller havnens udviklingschef Bent Haumann. Foto: Hvide Sande Havn
40 virksomheder er gået sammen for at tilbyde service i verdensklasse for offshore-branchen. Målet er at blive servicehavn for hav-mølleparker.

HVIDE SANDE: Når serviceteknikere fra MHI Vestas skal sejle cirka 20 sømil ud i Nordsøen for at reparere og vedligeholde de 49 kæmpe-vindmøller i Horns Rev 3, så begynder turen i Hvide Sande Havn. Og sådan vil det fortsætte de næste mange år, også når Vattenfall efter fem år overtager driften og serviceaftalen.

Det har enorm betydning for det lokale erhvervsliv, at ingeniører, projektledere og serviceteknikere er indkvarteret, forplejet og sejler ud fra Hvide Sande, fortæller Bent Haumann, der er udviklingschef for Hvide Sande Havn.

- Vi havde en lille fordel i forhold til Horns Rev 3. Der er 33 minutter kortere sejlads i forhold til, hvis man havde sejlet fra Esbjerg. Det lyder måske ikke af meget, men når man sidder 12 mand i en CTV (”Crew Transport Vehicle” eller ”fartøj til persontransport”, red.), og de alle sammen er på timeløn, så bliver det et spørgsmål om kroner og ører, forklarer Bent Haumann.

Annonce

Hvide Sande Havn

Hvide Sande Havn er mest kendt for at være Danmarks femtestørste fiskerihavn. Der bliver landet fisk til en værdi af cirka en kvart milliard kroner årligt, størstedelen er konsumfisk. Men havnen er også offshore-servicehavn, godshavn og lystbådehavn.

Havnen blev anlagt i 1931 og er udvidet flere gange siden, senest i 2011-2013, hvor indsejlingen blev gravet dybere, og hvor der blev tilføjet en ny, 700 meter lang sydmole.

40 virksomheder i Hvide Sande har sluttet sig sammen i netværket Hvide Sande Service Group, som står klar med hurtig hjælp – alt fra medicin til madpakker, håndværkere og service på skibsværft.

Havnen i Hvide Sande har tilsluttet sig det bæredygtige EU-projekt ”Dual Ports”. Havnen har fået opstillet tre vindmøller, der i kombination med solceller og varmepumper, forsyner byens varmeværk med grøn opvarmning. Det har reduceret Hvide Sandes CO2-udledning med 94 procent, svarende til 6300 tons CO2.

Senest offentliggjorte årsrapport viser, at Hvide Sande Havn i 2018 havde en omsætning på 40,4 millioner kroner (ny rekord) og et overskud på 5,8 millioner kroner.

Havnens hjemmeside: www.hvidesandehavn.dk

Føler sig hjemme her

Hvide Sande ligger i den sydlige ende af Ringkøbing-Skjern Kommune. Kommunen er også ”fødehjem” for Vestas, som begyndte sin produktion her, så har der mon også været tale om en hjemmebanefordel?

- Nej, ikke helt. MHI Vestas hører ikke hjemme i Ringkøbing-Skjern (de har hovedkvarter i Aarhus, red.), men mange teknikere stammer her fra området, og de vil gerne være her. Og alle er i øvrigt glade for at være her, for selv om Hvide Sande er en by med 3000 indbyggere, så har vi rigtig mange fritidsfaciliteter, fordi vi er et stort turistområde.

- Hvis offshore-personalet ikke kan arbejde i 14 dage på grund af storm, så bor de her, hvor vi har masser af restauranter og idrætsfaciliteter – og selvfølgelig også en fantastisk natur med mulighed for eksempelvis windsurfing, fortæller Bent Haumann.

Og så har Hvide Sande noget helt særligt, nemlig ”Hvide Sande Service Group”, der er et netværk af 40 lokale virksomheder, som har lagt sig i selen for at yde top-service til offshore-industrien.

- Opgaverne kommer ofte med kort varsel. For eksempel hvis et af servicefartøjerne har brug for reparation, eller hvis nogen har brug for indkvartering, så vi er til rådighed med ét fælles kontaktpunkt, og så etablerer vi hurtigt kontakt. Det specielle er også, at vi formidler kontakten gratis – det er man ikke vant til offshore-branchen, hvor alting koster penge, så det kan vi mærke, at de sætter pris på, siger Bent Haumann.

Hjælpsomhed betaler sig

Det lokale kendskab sparer både tid og penge.

- MHI Vestas havde en engelsk projektleder, som naturligt nok ikke kendte vores område. Vi kunne forklare ham, at det på grund af turisttilstrømningen var meget vigtigt at booke indkvartering halvandet år forud til de mange, der skulle arbejde med opførelse af Horns Rev 3. Ellers kunne de risikere, at nogle af dem skulle pendle helt fra Esbjerg-området, fortæller Bent Haumann.

De positive erfaringer deler Hvide Sande gerne med resten af landet. Bent Haumann har selv været i blandt andet Vordingborg for at fortælle andre om, hvordan man yder god service til offshore-folkene.

- Vi er jo ikke i direkte konkurrence, så det gør vi gerne. Jeg kan da også fornemme, at vores åbenhed og videndeling giver Hvide Sande ekstra point, fordi det er værdsat hos offshore-virksomhederne, siger Bent Haumann.

Hvide Sande er hjemsted for Danmarks femte største fiskerihavn. Planen er at udvide på offshore- og godsområdet. Foto: Jørgen Kirk

Mere godstrafik på vej

Hvide Sande har traditionelt været en fiskerihavn. Den er stadig Danmarks femtestørste af slagsen, og den status vil man gerne beholde – mindst – men det er især offshore-service, som driver udviklingen.

For eksempel er havnen gravet dybere, fra cirka tre og en halv meter til nu syv meter, så man kan betjene større skibe. Det giver håb om, at også godstrafikken kan vokse.

- En af vores nye kunder er en engelsk virksomhed, som har brug for tørret sand til brug for cement-produktion. De har et ønske om at bruge Hvide Sande Havn som buffer-lager, fordi kvadratmeterprisen er så meget lavere her, at det kan betale sig for dem at oplagre sandet i Danmark og få det sejlet over efter behov, fortæller Bent Haumann.

Det tog syv uger at transportere sand til havnen i 1500 kilos big-bags og kun to dage at laste skibet. Blandt andet derfor håber havnen, at der kan blive opført en ny stor lagerhal på Hvide Sande Havn, så der kan indkøbes gods, når prisen er mest attraktiv, og så kan man fylde lageret stille og roligt, indtil der nok til at fylde en skibslast.

Hvide Sande eller Thyborøn?

Bent Haumann håber dog, at det næste store hak i skæftet bliver landing af en aftale om at blive servicehavn for den kommende 800 MW Thor Havvindmøllepark.

- Den kommer til at ligge midt mellem os og Thyborøn Havn, så vi kommer til at gå benhårdt efter, at vi skal være offshore-servicehavn, blandt andet ved at slå på synergien med de eksisterende faciliteter, siger han.

På trods af væksten i offshore-aktiviteter, så er det stadig vigtigt for Hvide Sande Havn at bevare sit kendetegn som fiskerihavn og turistattraktion.

- Hvis vi ikke skal ende som udkantsdanmark, så skal der gøres noget. Mange offshore-havne er helt lukkede for turister og publikum. Det ønsker vi ikke. Tværtimod ønsker vi en åben havn, hvor man kan komme forholdsvis tæt på og følge det liv, der er på havnen. Og både lokale og turister er glade for at følge med i, hvad der sker på havnen, siger udviklingschefen.

Behov for større vej

Lykkes det at lande den nye aftale om Thor-mølleparken, vil der komme yderligere pres på vejnettet til og fra Hvide Sande Havn.

- Turistsæsonen varer efterhånden det meste af året her, så der er i forvejen pres på vejnettet. Det bliver bestemt ikke mindre, når det nye Lalandia-feriecenter åbner i Søndervig, så vi håber, at der kommer den 2+1-vej, som Ringkøbing-Skjern Kommune kæmper for at få etableret ind til Herning og motorvejsnettet, siger Bent Haumann.

2+1-vejen fra Vestkysten til Herning er ét af tre infrastruktur-projekter, som de syv kommuner i Businessregion MidtVest kæmper for. De to andre er en udvidelse af landevejen fra Hanstholm over Mors og Skive til Herning, mens den tredje handler om lukning af Holstebromotorvejen, hvor der stadig er landevej på en syv kilometer lang strækning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Minister afkræves svar om Høfde 42

Lemvig

Ekstra penge til turistarbejde

112

Pung forsvundet fra lejlighed

Annonce