112

Nogen stjæler fra Ausumgaard - folk snupper svinekoteletter og flæskesteg uden at betale

Nye tiltag er på vej til gårdbutikken på Ausumgaard i et forsøg på at undgå tyveri. Foto: Stine Kjærside
Den gamle herregård arbejder nu på en ny løsning, så de fortsat kan have en ubemandet gårdbutik, men uden svind.

Hjerm: Det har i lang tid været muligt at tage ud til Ausumgaards lille gårdbutik og selv lægge pengene, når man ville have svinekoteletter, flæskesteg eller det specielle Ausumgaard-mel med hjem til aftensmaden.

Men i løbet af det seneste års tid har Ausumgaard-folkene oplevet større og større svind. For det er tilsyneladende ikke alle, der husker at lægge penge, før de går med deres varer i hånden.

Det fortæller Maria Lundgaard-Karlshøj, der sammen med sin mand driver Ausumgaard.

- Vi tæller op hver eneste dag, så vi ved, hvad der burde ligge i pengebeholdningen, og vi ved derfor, hvor mange penge, der mangler, siger hun.

De fleste gange har der været tale om småbeløb, som stedet ikke har villet ulejlige politiet med, som Maria Lundgaard-Karlshøj formulerer det.

Men andre gange har svindet været så stort, at de har set sig nødsaget til at melde det. Der har også tidligere hængt en besked ude foran gårdbutikken til de langfingrede tyve om, at de skal huske at betale. Men lige lidt har det hjulpet.

- Det er jo en tillidssag at have en gårdbutik uden betjening, og det har egentlig godt kunnet lade sig gøre, men vi oplever et større og større svind, så nu er vi nødt til at gøre noget, siger Maria Lundgaard-Karlshøj.

Ny dør

Derfor arbejder de i disse dage på at få en ny, speciel dør sat på indgangen til gårdbutikken.

Den vil fungere med et nyt låsesystem, så man skal registrere sig på sin telefon, før man kan komme ind. På den måde kan de bedre holde øje med hvornår, der forsvinder varer.

- Vi har også kamera i butikken, som vi hele tiden har haft, og dermed bliver det nemmere at se, hvad tid folk har været der. Og alle har jo en mobiltelefon i dag, og hvis ikke kan de altid ringe og få hjælp, siger Maria Lundgaard-Karlshøj.

Det ærgrer gårdejeren, at de er nødt til at ty til nye midler for at få bugt med tyverierne.

- Men virker det, så er det godt. Vi vil bare gerne gøre noget for at undgå svind. Ellers bliver det for dyrt at have butikken, siger Maria Lundgaard-Karlshøj.

0/0
Annonce
Erhverv

Unge virksomheder støtter hinanden i nyt netværk

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Erhverv

Handelslivet mangler p-skilte - og kødben

I Sydkorea

Ingen siger nej til en fest med de kongelige

Pension

Sparekassens bedste pensionsråd: Hellere lidt end ingenting

Annonce