Erhverv

Ishuset er shinet op: Nu er Camilla klar til ny sæson med is på havnen

Mandag klokken 15 åbner Limfjordens Ishus ved lystbådehavnen i Struer for sæsonen. Foto: Stine Kjærside
Mandag den 15. april åbner Camilla Dalsgaard Nielsen atter det lille ishus på havnen, og det har i den anledning fået et lille ansigtsløft.

Struer: - Ja, som du kan se, så får vi lidt travlt i weekenden, siger Camilla Dalsgaard Nielsen og kigger om bag ishuset ved lystbådehavnen i Struer.

Der er håndværkere i fuld gang med at shine det lille ishus op med et større lager, nyt gulv, nye lister og meget mere.

- Men vi bliver klar til på mandag klokken 15, tilføjer Camilla Dalsgaard Nielsen.

Der åbner hun nemlig iskiosken, der nu har fået navnet Limfjordens Ishus, for sæsonen. Det bliver andet år, at hun står bag disken i den lille kiosk.

- Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang, og nu har jeg jo fået mere erfaring end sidste år, siger Camilla Dalsgaard Nielsen.

Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang.

Camilla Dalsgaard Nielsen, Limfjordens Ishus

Isen i fokus

Sommeren 2018 var en af de varmeste og tørreste i lange tider. Og det var samtidig det optimale tidspunkt for Camilla Dalsgaard Nielsen at starte sit arbejde i det lille ishus.

- Og det kan da godt være, at vejret ikke bliver ligeså godt i år, men jeg er optimist. Jeg fik mange positive tilkendegivelser sidste år, og kunderne kom helt fra Holstebro og Thyholm for at få is, og jeg tror, at når folk ved, at det er en stabil forretning, så kommer de også, siger hun.

Derudover har Limfjordens Ishus siden sidste år fået en ny nabo, nemlig kabelbanen, der efter planen åbner den 26. april. Dermed kommer der, efter planen, mere liv på havnen, og også det ser Camilla Dalsgaard Nielsen som en god ting.

- Det er kun godt, at der sker flere ting, og hvis kabelbanen kan skabe mere liv og få trukket flere folk herned, vil det da være rigtig positivt, siger hun.

Hun har, siden ishuset lukkede sidste år, haft et vikariat hos skattecentret i Struer, men nu glæder hun sig til at lange isvafler over disken igen. Enkelte ændringer, udover det ydre, vil der også være at finde på stedet.

- Som en start sælger vi ikke pølser og franske hotdogs i år. Måske noget toast lidt senere hen, men det er isen, der er i fokus, siger Camilla Dalsgaard Nielsen.

Hun er dog åben overfor at lytte til kundernes behov.

- Vi afventer og ser behovet. Men for mig er det isen, der er i fokus.

0/0
Annonce
I Sydkorea

Ingen siger nej til en fest med de kongelige

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Pension

Sparekassens bedste pensionsråd: Hellere lidt end ingenting

Erhverv

Tre bud på, hvordan virksomheder får ansatte til at tage større ansvar?

Erhverv

Christiansminde Dambrug vil øge produktionen med 30 procent

Annonce