Annonce
Erhverv

Ny bog giver gode råd til virksomhederne: Sådan kommer der flere kvinder på ledelsesgangen

Dorte Zacho Martinsen var administrerende direktør hos BM Silo i Tvis ved Holstebro gennem 11 år, inden hun efter sommerferien afleverede stafetten tilbage hendes mand Claus, der tidligere har været direktør 12 år i virksomheden, som han overtog fra sine forældre. Foto: Morten Stricker
Blinde vinkler, et maskulint system og forsigtige kvinder. Det er nogle af de barrierer, der forhindrer flere kvinder på ledelsesgangen i det private erhvervsliv, fortæller journalisten Jørgen Høg i en ny bog, hvor både kvinder og organisationer deler ud af gode råd til at ændre kønsdiversiteten i virksomhederne og skabe bedre resultater.
Annonce

Bogudgivelse: Det er ikke kvinderne, det er galt med. Det er systemet.

Sådan lyder én af hovedkonklusionerne i en ny bog, der udkommer 15. oktober. 'Sådan kommer der flere kvinder på ledelsesgangen' er skrevet af journalisten Jørgen Høg.

Bogen rummer blandt andet interview med 14 kvinder, der har brudt glasloftet og i dag indtager lederstillinger i private virksomheder i Danmark, og gode råd både fra kvinderne selv og fra en række organisationer som Dansk Industri, Dansk Erhverv, lederne og SMVdanmark.

- Vi tror, at vi har ligestilling i Danmark, men hvis vi sammenligner os med de andre lande i Norden, så er vi nummer fem. I Sverige har de helt andre regler på området, end vi er vant til, og i eksempelvis Island skal virksomheder med mere end 25 ansatte dokumentere, at kvinder og mænd får det samme i lønningsposen, forklarer Jørgen Høg og fortsætter:

- Vores ledelses- og virksomhedskultur er maskulin, og så vælger kvinderne ofte noget andet, fordi systemet er indrettet, som det er.

Han tilføjer, at statistikken taler sit tydelige sprog. Kun 15-20 procent af lederne i de private virksomheder er kvinder, mens Berlingskes årlige undersøgelse af dansk erhvervslivs 1000 største selskaber målt på omsætning for nylig viste, at blot 69 har en kvinde som topchef.

Annonce

Mænd med blinde vinkler

Jørgen Høg peger på, at en af barrierne for kvinderne er blinde vinkler, som mænd ikke er opmærksomme på:

- Mange mænd ser slet ikke manglen på kønsdiversitet som et problem, og nogle gider end ikke tale om det.

Boston Consulting Groups rapport Vågn op, Danmark - Danmark mister værdien af arbejdspladsens mangfoldighed fra 2019 bakker ham op. Heri anerkender kun tre procent af de adspurgte danske mænd, at kønsbias er en væsentlig barriere i Danmark.


Selv i 2020 er kvindelige ledere noget, man skal skrive en bog om, fordi normen er, at ledelse stadig er mest knyttet til mand.

Emilia van Hauen, kultursociolog i bogen 'Sådan kommer der flere kvinder på ledelsegangen'


- Vi har en stor udfordring med at få bredt viden ud om den åbenlyse skævhed, der er mellem mænd og kvinder i ledelse i Danmark. Tallene fortæller mig, at vi ikke er nået langt nok ud i vores kommunikation om, at der rent faktisk er store kønsforskelle på ledelsesgangene i Danmark. Med det tempo, udviklingen snegler sig fremad med, så vil vi have en fifty-fifty repræsentation af begge køn i 2088, konstaterer direktør hos Lederne, Bodil Nordestgaard Ismiris i 'Sådan kommer der flere kvinder på ledelsesgangen'.

Annonce

Hvad ligger bag tendensen?

Som journalist har Jørgen Høg dækket dansk erhvervsliv gennem mange år for både Dagbladet Børsen, Morgenavisen Jyllands-Posten og Jysk Fynske Medier - herunder Erhverv+. Han driver i dag sin egen virksomhed Høg Kommunikation, og han fik idéen til bogen under et besøg hos Dorte Zacho Martinsen, nu tidligere administrerende direktør hos BM Silo i Holstebro, der også medvirker i bogen:

- Vi taler meget om kvinder i ledelse, men sjældent med kvinder i ledelse. Jeg har mødt mange kvindelige chefer undervejs, men dagbladsartikler når ikke så dybt som en bog, og jeg vil gerne undersøge nærmere, hvad der ligger bag tendenserne.

De er med i bogen

Bogen bringer interviews med 14 kvindelige ledere fra danske virksomheder:

  • Lise Lykke Steffensen, administrerende direktør, NordGen
  • Line Vogdrup, Chief Business Development Officer, Søstrene Grene
  • Bettina Vorsøe Elkjær, CFO, Give Steel A/S
  • Glenda Napier, CEO, Energy Cluster Denmark
  • Maiken Paaske, CEO, BeautyVision
  • Hanne Tvedebrink Elsner, administrerende direktør, Fuglebjerg Kistefabrik
  • Louise Gade, Executive Vice President, Salling Group
  • Lone Porsgaard Rasmussen, administrerende direktør, Dansk Varebilindretning
  • Mette Skjærbæk, indehaver, Karmameju Skincare
  • Dorte Zacho Martinsen, forhenværende administrerende direktør, BM Silo ApS
  • Gitte Kirkegaard og Dorte Pedersen, direktører, Logitrans A/S
  • Camilla Birkegaard, administrerende direktør, Dykon A/S
  • Kirsten Frandsen, selvstændig

- Dorte Zacho Martinsen blev chef for en produktionsvirksomhed, da hun overtog ledelsen efter sin mand, og hun lykkedes med at drive virksomheden succesfuldt videre med sine egne idéer, siger Jørgen Høg.

Annonce

Fremhævet som rollemodel

Dorte Zacho Martinsen fik cheftitlen, da finanskrisen ramte virksomheden hårdt for 11 år siden, og hun har netop givet dirigentstokken tilbage til hendes mand, Claus.

I dag bliver den vestjyske virksomhed fremhævet som rollemodel for digitalisering blandt andet af SMVdanmark, hvor administrerende direktør Jakob Brandt vurderer, at mange små og mellemstore virksomheder ikke ser potentialet i at få flere kvinder ind i ledelsen:

- De helt små virksomheder har næsen i sporet, og så har de nogle personer ansat, og så kigger de på de ansattes kompetencer, mere end de ser på, om de har valgt medarbejderne ud fra køn, eller fordi de har et behov for at have diversitet.

- Jeg vil sige, at nogle af dem har et potentiale, som de ikke har fået øje på endnu. Mange ejerledere har ikke overvejet, om man kunne opnå noget andet ved at få en større diversitet i sin ledelse, fortæller SMVdanmark-direktøren i bogen.

Annonce

Stereotype lederprofiler

En anden af bogens pointer er, at stereotyper har stor betydning i udvælgelsen af ledelsesprofiler.

- Selv i 2020 er kvindelige ledere noget, man skal skrive en bog om, fordi normen er, at ledelse stadig er mest knyttet til mand, lyder det fra kultursociolog Emilia van Hauen, mens ligestillingsminister Mogens Jensen finder en del af forklaringen i uddannelsessystemet.

- Der er langt færre kvinder på de traditionelle uddannelser, som man rekrutterer ledere fra. Der skal vi arbejde med, hvad der går skævt, blandt andet i uddannelsesvejledningen, men også i universiteternes måde at rekruttere på. Så man i højere grad får kvinder repræsenteret også på uddannelser, hvor man traditionelt rekrutterer ledere fra, vurderer Mogens Jensen.

Hos Dansk Erhverv er der også fokus på fødekæden, og hvad virksomhederne kan gøre for at få kønsdiversiteten til at udvikle sig.

- Jeg tror på, at kvinder er på vej op gennem fødekæden, og det er også nødvendigt, for skal man have kvinder i bestyrelser, skal der være en fødekæde. Man kommer jo ikke ind i en bestyrelse, hvis ikke man har siddet i en direktion. Men selvom jeg oplever, at vi er på vej, bliver virksomhederne nødt til at blive ved med at italesætte begreberne, siger Betina Hagerup, direktør for Dansk Erhverv.

Annonce

Otte anbefalinger

Dansk Industri præsenterer otte anbefalinger til, hvordan virksomheder kan arbejde med at få flere kvinder til at forfølge en lederkarriere. Anbefalinger tager afsæt i, at virksomheder bør screene deres organisation og se på kønsfordelingen i alle ledelseslag og i de enkelte forretningsområder.

DI's otte anbefalinger

  1. Gør kønsfordeling til en del af ledelsesstrategien
  2. Sæt klare mål for kvinder i ledelse og bestyrelse
  3. Udarbejd en politik for kønsfordeling
  4. Shortlister over kandidater bør indeholde kvinder
  5. Motivér ledelsestalenter og skub dem frem
  6. Brug mentorprogrammer og netværk
  7. Styrk kvinders tilknytning under barsel
  8. Se karriereveje ud fra et livsfaseperspektiv

- En vigtig pointe er, at kønsfordelingen ikke bare handler om selve antallet af kvindelige og mandlige ledere; der er langt flere mænd end kvinder ansat i det private erhvervsliv. Det handler om lige vilkår, altså at det skal være lige så sandsynligt for kvinder som mænd at blive forfremmet og gøre lederkarriere. Hvis sandsynligheden for at blive forfremmet er tydeligt forskellig for de to køn, bør virksomheden reagere, mener Mette Fjord Sørensen, underdirektør i DI.

Annonce

Diversitet betaler sig

Ifølge forfatteren er bogens absolut vigtigste pointe til virksomhederne dog, at diversitet i ledelsen betaler sig både i forhold til at tjene penge, sælge flere varer og skabe bedre arbejdspladser. Og hvordan knækken virksomhederne så koden dertil?

- Det gør de først og fremmest ved at være bevidste om, at kvinder og mænd kan noget forskelligt, og at det er her, den store styrke ligger. Derfor skal virksomhederne gøre diversitet i ledelsen til en del af strategien, siger Jørgen Høg.

Journalisten Jørgen Høg kan nu også skrive forfatter på sit cv med udgivelsen af bogen 'Sådan kommer der flere kvinder på ledelsesgangen'. Pressefoto

Direktøren hos Lederne stemmer i:

- Når vi diskuterer kønsdiversitet, er det ikke et kvindeissue. Det er et forretningsanliggende, det lønner sig på bundlinjen, det er god business. Der er efterhånden mange undersøgelser, der peger i retning af, at der er bedre værdiskabelse i de virksomheder, der har en større diversitet i ledelsen, siger Bodil Nordestgaard Ismiris og henviser til Den Internationale Valutafond (IMF), der har analyseret to mio. europæiske virksomheder i 34 lande.

Resultatet er, at virksomheder med kvinder i direktion og bestyrelse har en signifikant højere rentabilitet.

Annonce

Smid forsigtigheden

Ifølge en undersøgelse fra McKinsey kan Danmark løfte bruttonationalproduktet med ni procent årligt svarende til 167 mia. kroner, hvis virksomhederne havde samme ligestillingsniveau som i Island.

Ansvaret for større diversitet på ledelsesgangen ligger dog ikke kun hos virksomhederne og politikere, men i høj grad også hos kvinderne selv.

- Virksomheder skal være fornuftige og øjne de muligheder, der ligger foran dem, men samtidig skal kvinderne smide forsigtigheden og turde at træde frem. Det er netop det, som mange af kvinderne i bogen har gjort, men som de også fortæller, at de har haft svært ved undervejs, slutter Jørgen Høg.

Om bogen

Titel: Sådan kommer der flere kvinder på ledelsesgangen

272 sider

Forfatter: Jørgen Høg

Forlag: AI Publishing

Udkommer: 15. oktober

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Blev bestjålet ved fødselsdagsfest

Lemvig

Det kan blive meget værre endnu

Danmark For abonnenter

Rasmus Paludan har fundet nyt hul i lovgivningen: Sætter 200 kroner på højkant til underskrivere af vælgererklæringer

Annonce