Annonce
Læserbrev

Politik. Hvordan går det med det trinbræt i Tvis?

Debat: Et næsten samlet folketing med en Socialdemokratisk étpartiregering i spidsen, har en målsætning om en 70 procent reduktion af vores Co2 udledning. Et sympatisk, men desværre nok urealistisk mål, som jeg tror de færreste kan forestille sig, hvad kommer til at koste. I hvert fald er projektet indtil nu meget svævende og ukonkret. Det bliver virkeligt spændende at følge.

Derfor undrer det mig også fælt, at man ikke plukker de lavthængende frugter?

Projektet ”Tvis trinbræt” har været på programmet i adskillige år, men det lader til at være havnet i syltekrukken – hvad er status? Hvem gør hvad??? Hvad er ”showstopperen”?

Togene stopper i Tvis i to til fire minutter for at passere hinanden adskillige gange i døgnet, især i morgentimerne og sidst på eftermiddagen. Situationen er faktisk fuldt sammenlignelig med Aulum, som fungerer fremragende som trinbræt. Trinbrættet kan implementeres meget billigt, og uden at genere de rejsende overhovedet. Og det er statskassen, der betaler, IKKE kommunen.

Tvis ligger syd for Holstebro, og er derfor attraktiv for mennesker der arbejder i Herning, Århus, Vejle eller Gødstrup, men som gerne vil bo uden for Holstebro. Ikke mindst hvis der er mulighed for togtransport.

Og så er det da dumt, at folk ikke kan stå af og på tog, der i forvejen holder stille flere minutter?

Det handler også om de aktuelt 800+ arbejdspladser i Tvis, man herved kunne give en reel og attraktiv mulighed for at bruge offentlig transport i stedet for at tage bilen. Når det nu er et politisk mål, at mennesker skal vælge offentlig transport i stedet for privat, er det da en forudsætning, at denne mulighed overhovedet forefindes?

Det handler om at gøre Tvis, og dermed Holstebro Kommune, attraktiv at bosætte sig i, også selv om man arbejder syd for Holstebro. Det handler om et godt alternativ til Holstebro by. Det handler om skattekroner. Vil vi hellere sende skatteborgere ud af kommunen? Man kan jo stå af og på toget i Aulum og Vildbjerg (Herning Kommune), hvilket gør disse byer mere attraktive for bosættelse.

En Socialdemokratisk borgmester i et socialdemokratisk ledet land med en socialdemokratisk ambitiøs grøn politik, burde da lægge sig 100 procent i selen for at holde liv i dette grønne projekt?

Det undrer mig, at borgmesteren ikke bruger sin politiske pondus til tage dette lette point, profilere sig selv og sit byråd, og lade Holstebro vise reel handling i den grønne omstilling?

Og hvor er vores lokale MF'ere i dette projekt? Lind, Danielsen, Tørnæs med flere? I skal hjælpe med at sætte Holstebro Kommune på landkortet. I skal lægge pres på jeres ordførende MF kolleger, sætte national fokus på lokale projekter og derved gøre kommunen attraktiv. Det forventer vi af jer.

Man har i Holstebro byråd en ærgerlig tendens til at glemme at udvikle landsbyerne. Det, tror jeg, er en stor fejl. Ikke alle ønsker at bosætte sig inden for eller lige omkring Ringvejen. Men alle betaler den samme kommuneskat, og har derfor ret til den samme fokus på udvikling.

Har man den politiske holdning, at de 800+ arbejdspladser i Tvis, samt muligheden for et kommunalt omkostningsfrit grønt tiltag, er helt uinteressant - ja så er det da fair nok …. men bare så uendeligt ærgerligt og fuldstændigt uforståeligt.

Håber på opklarende respons fra vore lokale politikere?

Annonce
Henrik Bohl Pedersen. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Struer Havn. Vi er meget bekymrede over byggeplanerne

Debat: Åbent brev til bestyrelsesmedlemmerne i Struer Kommune, Det har i mange år været et samtaleemne blandt borgerne, hvordan havneområdet kunne udvikles til et levende miljø, summende af liv og med spændende aktiviteter for alle aldre. Vi er den 5. februar 2020 blevet præsenteret for Struer Kommunes Havneplaner, som vi synes indeholder mange gode idéer. Specielt synes vi godt om den planlagte korridor mellem byen og området i Øst- og Sydhavnen. Det vil give god sammenhæng mellem byen og Jernbanemuseet, Fjordkulturen, Fredes Samling og Siloen med ungdomsaktiviteter. Desværre er der specielt én af idéerne, som bekymrer os. Nemlig at man vil opføre private boliger på det ubebyggede areal vest for Havnekontoret. Vi er meget bekymrede for byens udvikling, hvis man formøbler dette enestående areal til et privatejet, tætbebygget område med række- og parcelhuse. Det bliver endnu et nyt område for de få, ligesom Sejlhusene og Højhuset, idet ingen bryder sig om at opholde sig i andres private områder. Kommunen fjerner derved Struers eneste større plads på havnen, som er særdeles anvendelig til gavn og fornøjelse for alle byens indbyggere og gæster. Pladsen er ideel til afvikling af de mange events i sommerhalvåret. For eksempel Havnens Dag, Sansefestival, Limfjorden Rundt, racerløb, action events, cykelløb, markeder, udstillinger og koncerter i det fri. De gamle pakhuse på havnen er nogle af de sidste rester af den maritime kulturarv. Kommunen vil ifølge planen fjerne disse bevaringsværdige pakhuse fra 2. verdenskrig, som også indeholder noget af Struers historie fra den tid. Pakhusene står i dag i deres oprindelige udtryk og funktion, og de er berigende for hele miljøet i området. Disse pakhuse kunne sagtens restaureres og anvendes til forskellige kulturelle formål som for eksempel kunst, koncerter, cafeer og gallerier Generelt mener vi, at området bør udvikles til gavn for alle indbyggere og turister i Struer. Et kultursted med relation til Limfjorden: Musik, erhverv, museum og legeplads for børn og voksne. Der er uanede muligheder – hele byen kan og skal være med! Struer skal udvikles og være attraktiv i forhold til andre byer og derved tiltrække nye tilflyttere, turister og sejlere – simpelthen den bedste by at være i! Man bør skabe et havnemiljø med faciliteter, der tiltrækker mennesker og ikke ødelægge miljøet yderligere med private boliger. Sejlere kan hurtigt flytte til andre havne, og der bliver flere og flere tomme bådpladser i havnen. Det gælder også gæstesejlere. Lemvig Havn var tom år tilbage – nu er den fyldt! Vi forestiller os en sammenhæng mellem B&O museet, Struer Museum, Træskibshavnen, Jernbanemuseet, Fjordkulturen, Fredes Samling, Lyd & Kunst i siloen og pladsen i Øst- og Sydhavnen, hvor der etableres forskellige aktiviteter, som relaterer sig til Limfjorden. Her kan turister og indbyggere hygge sig sammen med børnene med mange forskellige aktiviteter. Man vil nemt kunne få en dag til at gå med ovennævnte. Vi henstiller til kommunen at genoverveje planerne for havnen og inddrage befolkningen i beslutningsprocessen. De øvrige medunderskrivere af dette brev er: Anne Grete Fage (formand Fjordglimt Kolonihaver), Tommy Venø, René Maretty (næstformand Nordvestjysk Fjordkultur), Finn Husum, Britt Fage (Kunst og Rammer), Mads Lund (formand Struer Marineforening), Martin Dåsbjerg (Dansk And A/S), Preben Christensen (Nordvestjysk Autogalleri), Bjarne Tingkær (formand Venø Færgelaug), Emma Elgaard (bestyrelsesmedlem Marilyn Annes Venner) og Susan Paasch Æbelø.

Annonce