Annonce
Læserbrev

Politik. Midtjyllands lufthavns udfordringer

Debat: Jeg stemte i sidste uge nej i Holstebro byråd til at sende flere penge til driften af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Beløbet er godt 1,1 million kroner hvert år i 2020 og 2021. Det er en videreførelse af de kommunale penge, lufthavnen har fået siden 2016. Lufthavnen har oplevet en markant nedgang i antallet af passagerer. Derfor beder lufthavnens bestyrelse ejer-kommunerne om et samlet driftstilskud på i alt 6 millioner kroner om året.

Jeg ser ikke meget perspektiv i, at kommunerne i trange tider bare skal putte flere penge i lufthavnen. Beløbet kunne finansiere flere hjemmehjælpere eller skolelærere i en tid, hvor der er massivt pres på kommunernes kerneydelser.

Modsat hvad nogle tror, så har jeg intet imod lufthavnen. Jeg bruger den selv til møder i København, hvis togforbindelser ikke rækker. Men det er for nemt bare at sende regninger til kommuner. Jeg ser gerne en anden konstruktion for ejerskab, så erhvervslivet også får hånden på kogepladen. Det skal ikke bare være i funktionen som økonomisk bidragyder til lufthavnen, men også med bredere repræsentation i bestyrelsen, så man har indflydelse på drift og udvikling.

Udfordringerne for Midtjyllands Lufthavn vil kun blive større i fremtiden. Flyafgifter er lige på trapperne som led i regeringens klimastrategi. Hvis ikke regeringen vil være ambitiøse nok, ved jeg, at støttepartierne vil. Afgifterne skal ikke bare skaffe penge i kassen til klimainitiativer, men også have en adfærdsregulerende funktion. Det ser vi ved alle afgifter. Derfor kan man kun forudse yderligere tilbagegang i passagertallet. Hvis ikke der er tilstrækkelig opbakning til nogle indenrigslufthavne, må de lukke.

Hver lufthavn i Danmark har sin egen bestyrelse. Man er konkurrenter mere end samarbejdspartnere. I Norge drives de fleste lufthavne af Avinor, som er et offentligt ejet driftsselskab. Det vil sige, at de kan koordinere og lave samlede planer. Avinor har besluttet, at alle indenrigsruter med under 1,5 times flyvetid skal flyves med elfly senest 2040. Den første rute skal være i udbud 2025. Se, det er der perspektiv i.

Jeg opfordrede i byrådssalen til, at vi laver en samlet trafikkonference for hele det midt og vestjyske område. Vi har brugt en masse krudt på at snakke om lukning af motorvejshullet nord om Herning. Det er såmænd også vigtigt. Men der er mere perspektiv i at fremskynde elektrificeringen af jernbanestrækningen fra Struer til Vejle, og sikre at vi ikke bare bliver en sidebane, som den tidligere regering planlagde. Hurtige togforbindelser mellem Øst og Vestdanmark skal sikres i en tid med brug for mobilitet. En trafikkonference kunne omfatte alle transportformer til og fra landsdelen og sætte fokus på fremtidige udfordringer og muligheder.

Annonce
Karsten Filsø efterlyser en trafikkonference, som skal sætte fokus på alle transportformer til og fra landsdelen - og på fremtidige udfordringer og muligheder. Pressefoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

VLTJ må klare sig uden reservetog

Lemvig

Nu kan der også dystes i dart og pool

Lemvig

Nye solcelleprojekter planlægges

Leder For abonnenter

Politikerne må gerne skuffe nogle ind imellem

Kan et udtjent styrhus på 55 kvadratmeter passe ind som pølsevogn på havnen i Lemvig? Nej, mener politikerne i teknik- og miljøudvalget i Lemvig Kommune. De har vendt tommelfingeren nedad til en ansøgning fra en lokal mand, som ønskede at placere det næsten seks meter høje styrhus på havnen og indrette det som pølsevogn. Den beslutning blev mødt med kritik af mange læsere, da vi skrev om sagen forleden. På Facebook udtrykker flertallet af debattørerne undren og skuffelse over, at kommunen ikke er med på den idé. "Skidt for Lemvig, at man ikke tager imod den slags ideer - det ville være perfekt for Lemvig - men det er nok ikke smart nok", lyder en af omkring et halvt hundrede kommentarer til sagen. Og det er faktisk sagen i en nøddeskal. Det er ikke smart nok. Eller sagt på en anden måde; styrhuset passer på ingen måde ind i det miljø, man ønsker på havnen. Det kan man selvfølgelig ærgre sig over ud fra en romantisk forestilling om, at lidt anarki og spøjse indfald kun er klædeligt. Men i det konkrete tilfælde er det ikke så underligt, at politikerne afviser sagen. Der er de seneste år gjort meget for at gøre havneområdet i Lemvig attraktivt, og et skrummel af et styrhus, er ikke noget, man bare lige placerer. Det er derfor både fornuftigt og logisk, at politikerne vælger at skuffe ansøgeren - og de tilsyneladende mange, der ellers synes godt om idéen. Det er lokalpolitikernes lod at skuffe nogle engang i mellem. Naturligvis ikke for ofte, men deres opgave er at træffe beslutninger for det fælles bedste. Og netop byudvikling er et område, hvor politikerne skal tage det ansvar meget alvorligt. De beslutninger, de træffer nu, får indflydelse mange år frem i tiden. Derfor er det vigtigt ikke at ryste på hånden. Og her taler vi om meget mere end blot en pølsevogn. I kampen om både bosætning og turister er det vigtigt, at der er en rød tråd i beslutningerne. Ikke mindst på det attraktive havneområde. Også selv om beslutningerne måske koster lidt i afdelingen for lokalkolorit.

Annonce