Annonce
Livsstil

Populært bambusundertøj: Bambuni har vokseværk

Den lille virksomhed Bambuni har specialiseret sig i at sælge undertøj af bambustekstiler på en webshop. Det er de to esbjergensere Asger Kragh (t.v.) og Anders Jytzler (t.h.), der står bag. Foto: Martin Ravn
For to år siden slog to unge esbjergensere sig an på at sælge tøj af bambustekstil på webshoppen Bambuni. Efterspørgslen betyder, at de i dag har udvidet deres sortiment, og den lille forretning er flyttet fra hjemmeadressen til et varelager med mere plads.

Da de to esbjergensiske iværksættere Anders Jytzler og Asger Kragh tog hul på deres forretningseventyr Bambuni, var det med en ambition om, at deres produkt – undertøj produceret af bambustekstil – ville vinde indpas hos forbrugerne. Noget kunne tyde på, at eventyret er godt på vej mod at ende lykkeligt. I det første stykke tid af webshoppens levetid pakkede de to iværksættere selv varebestillingerne på deres hjemmeadresse. Dengang kørte Asger Kragh også selv rundt i områderne omkring Esbjerg og Varde for selv at levere pakker til kunderne.

- Det gør jeg ikke længere. Det kan jeg ikke nå, for i dag har vi mange bestillinger i kommunen. Det er fedt med opbakning fra ens egen by og nærområde, fortæller han og giver også markedsføring på de sociale medier æren for den udvikling.

En udvikling, som ikke kun er gået fremad i Esbjerg Kommune. Siden Bambuni kom i Anders Jytzler og Asger Kraghs hænder for godt og vel to år siden - efter de købte webshoppen af en iværksætter fra København - har webshoppen næsten femdoblet sin omsætning. Med den kommende julehandel håber makkerparret at komme helt i mål med femdoblingen ved udgangen af 2019.

Annonce

Bambuni

Anders Jytzler og Asger Kragh ejer sammen webshoppen Bambuni.

Her sælger de undertøj og strømper af bambus.

Asger Kragh havde 10 års erfaring i herretøjsbranchen og Anders Jytzler kom med seks års erfaring som webudvikler.

I 2017 købte webshoppen og varelageret af en iværksætter i København i 2017.

Læs mere på www.bambuni.dk.

Ambition om bæredygtighed

Iværksætterparret er begge 32 år og født og opvokset i Esbjerg. Bambuni har de drevet sammen i to år som et fælles hjertebarn. De så begge et potentiale i bambustekstil, som er kendt for at være svedtransporterende, åndbart og lugtfrit og derfor et populært materiale til produktion af sokker og undertøj. Til at begynde med bestod deres kollektion af sokker og underbukser til mænd. I dag er sortimentet udvidet med t-shirts til mænd, flere slags underbukser, stroptrøjer – og snart også t-shirts til kvinder.

Dertil er Bambuni også snart klar til at lancerer tandbørster og sugerør af bambus. Brug af bambustekstiler er stadig så nyt, af miljømærkningen ikke er færdiggjort, men produktionen omtales ofte som miljøvenlig og bæredygtig. Ambitionen om at skåne miljøet har været en katalysator lige fra begyndelsen. Når det kommer til pakning af varerne, foregår det også med så lidt emballage som muligt og gerne i genbrugte papkasser.

- Det gør vi for at gøre op med det plastikforbruget. Vi synes ærligt talt, det er spildt og vanvittigt at sende så meget emballage med, som ender med at blive skrottet. Man skal bare gå en tur på stranden i Esbjerg eller i Sædding, hvor jeg bor, for at se hvordan det flyder med plastik. Det koster ikke os noget at spare naturen for den forurening, forklarer Asger Kragh.

Stadig et hobbyprojekt

Selv om Bambuni har vind i sejlene, har haft råd til at flytte i et stort lokale og udvider sortimentet, er virksomheden stadig et hobbyprojekt for de to ejere. Alt overskud bruger de til at udvikle på deres forretning. Derfor arbejder Anders Jytzler ved siden af på sit webbureau, og Asger Kragh brugte sommeren som morgendreng på Hjerting Hotel og har nu et deltidsarbejde hos et forsikringsselskab. På den måde har de tid til at drive Bambuni ved siden.

- Bambuni er et fælles barn, og vi har stadig drømmen om at leve af det en dag, men vi vil hellere bruge den tid, det tager at bygge forretningen ordentlig op, fortæller Asger Kragh, der lige nu har øjnene rettet mod den nærmeste fremtid, som makkerparret har helt konkrete visioner for.

De vil gerne udvikle muligheden for at være en del af en kundeklub, hvor man som medlem kan abonnere på undertøj.

- Det er endnu ikke helt, hvor vi gerne vil have det. Målet er at runde 2000 abonnenter. Meningen er, at det skal blive mere brugervenligt, så man selv kan tilpasse sit eget abonnement, fortæller Asger Kragh, som i samme ombæring satser på en fortsat stigning i omsætningen og en udvikling af sortimentet efter kundernes ønske.

Asger Kragh (t.v.) og Anders Jytzler (t.h.) har i dag et varelager, hvor de pakker produkterne, før de sendes ud til deres kunder. Til at begynde med blev det arbejde klaret på hjemmeadressen. Foto: Martin Ravn
Logistik på Bambunis varelager. Foto: Martin Ravn
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Thyborøn får et nyt spisested

Lemvig

Bøderegn over tre unge mænd

Annonce