forside

Regionernes formand frygter for folkevalgt led efter V-møde

Stephanie Lose fornemmer "en klar risiko" for, at folkevalgt led sløjfes som en del af sundhedsudspillet.

Et sundhedsvæsen uden de nære, folkevalgte politikere kan blive en del af pakken, når regeringen i den kommende tid fremlægger sit udspil til en sundhedsreform.

Det siger Stephanie Lose, der er regionsrådsformand i Region Syddanmark og formand for Danske Regioner.

Hun deltog sammen med andre medlemmer af Venstres hovedbestyrelse i et møde på Crowne Plaza Hotel i København fredag aften.

- Der er en klar risiko for, at det ender uden det folkevalgte led. Uden at det er sådan, at jeg har set det endelige reformforslag, siger hun.

Forud for hovedbestyrelsesmødet havde Stephanie Lose været en af de mest aktive kritikere over for tanken om at sløjfe regionerne.

Både Liberal Alliance og De Konservative har meldt klart ud, at de gerne ser regionerne sløjfet, mens Venstre endnu ikke har givet en officiel melding.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) udstak ingen garantier om regionernes fremtid over for pressen i en pause under mødet.

- Statsministeren og jeg deler grundlæggende den analyse af det sundhedsvæsen, vi kigger ind i i fremtiden, og at der er brug for, der sker forbedringer.

- Men det ændrer ikke ved min opfattelse af, at det folkevalgte led fortsat bør spille en væsentlig rolle i fremtidens sundhedsvæsen, siger Stephanie Lose.

Hun havde gerne taget drøftelserne om regionernes skæbne på et tidligere tidspunkt.

- Først og fremmest synes jeg, vi har haft en god debat i dag. Men jeg tror, der er en udbredt opfattelse i Venstre om, at vi havde haft den debat noget tidligere, siger hun.

Uanset hvilken fremtid regionerne går i møde, understreger Stephanie Lose, at hun vil støtte partiet og formand Lars Løkke Rasmussen.

- Jeg er uenig i den del, der omhandler det om at fjerne et direkte folkevalgt led.

- Det ændrer ikke ved, at Venstre er mit parti. Fordi det er Venstre, jeg har den største fællesmængde med. Der er brug for visionære forslag til, hvordan man forbedrer fremtidens sundhedsvæsen, siger Stephanie Lose.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Byggeri kører efter planen: Sandkasse bliver forvandlet til vandmekka

Lemvig

Søndagsåbent hele sommeren i Thyborøn

Erhverv For abonnenter

Nu skal Ramme igen have en købmand

112

Opdateret: Voldsom trafikulykke - 13 kvæstede, heraf tre alvorligt

Danmark For abonnenter

Stram Kurs kom ikke i Folketinget: Hvad nu, Rasmus Paludan?

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Lemvig For abonnenter

Storkereden på Vasegården: De blev det sidste par i Lemvig

HB For abonnenter

11. sejr på stribe: Fire magiske minutter lukkede "det perfekte forår"

Lemvig

På refugium i Italien: Par fulgte i Thøger Larsens fodspor

Lemvig

Skal 10. klasse flytte til gymnasiet

Annonce