Annonce
Læserbrev

Respekt. Fra udsat til værdsat

Debat: De udsatte mennesker i vores samfund er indtil nu meget oversete i valgkampen. I KD mener vi, at alle mennesker har værdi uanset forskellighed.

Det er ikke mennesket der skal passe ind i systemet, men systemet der skal passe til mennesket. Det offentlige skal møde det enkelte menneske med respekt.

KD ønsker at socialt arbejde tager udgangspunkt i borgernes egne ønsker og muligheder og derudfra skal mennesker hjælpes til at tage ansvar for eget liv.

Vi skal have et sammenhængende sagsbehandling så borgerens liv ses som en helhed. Ingen mennesker skal være klemt mellem kommuner, regioner og stat. Ved misbrug og psykiske lidelser sker det alt for tit, at mennesker bliver kastebolde mellem systemer.

Hjemløse skal have ret til en varm seng og et måltid mad. KD vil styrke frivilligt arbejde som i særlig grad har øje for mennesker på kanten af samfundet.

Borgere med handikap skal have lige muligheder for god livskvalitet. Tilgængelighed og rummelighed på arbejdsmarkedet skal styrkes.

Der skal være en borgerombudsmand i alle kommuner, som sikrer at borgernes stemme bliver hørt – særligt i situationer, hvor borgerne oplever en forgæves kamp mod systemet. Det er uacceptabelt, at mange både skal bruge kræfter på at kæmpe med udfordringer i eget liv og derudover skal finde kræfter til at blive hørt.

Fysisk og psykisk sygdom skal ligestilles økonomisk. Vi skal have flere sengepladser og flere hænder i psykiatrien herunder bedre alternativer til medicinsk behandling f.eks. mere musikterapi, samtaleterapi og fysioterapi. Denne øgede tværfaglighed vil også forbedre mulighederne for at rekruttere flere til at arbejde i psykiatrien.

Valgkampen har indtil nu handlet meget om klima, nedslidning og udlændinge. Lad os nu få de udsatte mennesker på dagsordene, så vi får skabt et samfund, hvor mennesker går fra at være udsat til at være værdsat

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

24-årig lemviger kørte galt ved Skive

Læserbrev

Transport. Fremtidens tog kan køre på batteri

Debat: ”Hvor kommer man batterierne i?” Det spørger Grunk om, da han i de populære film om ’Krummerne’ fra 1990’erne får en træfigur i gave. Børn var allerede dengang vant til, at legetøjet var elektrisk, og at der ofte skulle strøm til, før man kunne slippe fantasien løs. Den teknologiske udvikling har sat sit præg på vores køkkener, arbejdspladser og adfærd, og det giver stof til eftertanke for mig som transportminister. For hvordan kan vi bedst muligt bruge teknologien til at optimere vores transportsektor – og måske endda samtidig gøre den mere klimavenlig? Det giver god mening, når vi ser på passagertal og samfundsøkonomi at elektrificere de store jernbaneårer. Det er vi allerede i fuld gang med. Det er dog ikke nødvendigvis ud fra et økonomisk perspektiv en tilsvarende god idé også at elektrificere alle de små og mellemstore vener, som forgrener sig ud i resten af landet. Det er togtrafikken i de områder ikke stor nok til. Lokalbanerne er dog fortsat vigtige, og derfor er det væsentligt, at de ikke halter bagefter, når vi moderniserer hovednettet – men hvis det ikke er økonomisk forsvarligt at elektrificere de lokale jernbanestrækninger, kan vi så gøre togene grønnere? Det kan vi. Vi skal have fat i batteriet fra barndommen, der puster nyt liv i legetøjet. Batteritoget er en transportform, der er i rivende udvikling, og som er meget interessant at følge. Dels fordi det giver os nogle nye muligheder for at modernisere selv de mindre jernbanestrækninger, og dels fordi det bidrager til at forbedre vores miljø og klima. Derfor har jeg aftalt med regionrådsformændene fra Region Midtjylland, Hovedstaden og Sjælland, at vi afprøver batteritog; blandt andet på Lemvigbanen. Leverandørerne får mulighed for på skift at prøvekøre strækningen i sidste halvdel af 2020 og første halvdel af 2021. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne har batteritog i vores daglige togtrafik i Danmark. Det ville nemlig være optimalt, hvis vi kunne udnytte den teknologiske udvikling til at styrke jernbanen endnu mere, så den ikke alene blev et attraktivt og driftssikkert tilbud, men også en grønnere mulighed for at rejse mellem byer og landsdele – for ligesom med alt andet i Grunks verden, så er det muligt at komme batterier i det meste i dag. Også i tog.

Danmark

Sådan undgår du at få coronavirus: Tag bare til Norditalien, men kram ikke en italiener

Lemvig

Indbrud hos Bay Art under opklaring

Annonce