Danmark

Restaurantkæde får bøde på 15.000 kroner: Man tvinger os til at kassere helt friske varer

Hvor er vi henne, når der bliver diskuteret madspild, og vi så tvinges til at smide 250 tons friske råvarer ud. Det her er helt håbløst, siger Jan Vinther Laursen, der er ejer og direktør i restauranten Bone's, der har fået en bøde for sin håndtering af salatbaren, hvor kæden bruger rester til næste dag. Arkivfoto: Robert Wengler
Familierestauranten Bone's i Kolding har fået en bøde på 15.000 kroner af Fødevarestyrelsen. Direktør og medejer af kæden med 25 restauranter har klaget over afgørelsen og vil ikke betale bøden.

Kolding: Når den sidste gæst har forladt restauranten, bliver det tjekket, om resterne i salatbaren kan bruges næste dag. Kan de det, så bliver de sat på køl.

Når kokken næste dag gør salatbaren klar, så bliver nødder og bønnespirer tjekket igen, inden salatbaren bliver fyldt med friske råvarer og resterne fra dagen før. Sådan har det været i mange år, forklarer medejer og direktør hos Bone's, Jan Vinther Laursen, og sådan er det fortsat.

- De krav, Fødevarestyrelsen stiller, betyder efter vores vurdering, at styrelsen beder os om at kassere cirka 30-35 kilo fødevarer hver aften. Vi fylder jo løbende salatbaren op hele dagen. Ser vi på hele kæden, så skal 25 restauranter hver smide 30-35 kilo ud om dagen. De beder os om at kassere over 250 tons frisk mad om året. Det kan vi som ansvarlig kæde ikke leve med i forhold til vores image og rent økonomisk. Det her er helt håbløst, siger Jan Vinther Laursen.

Det næste bliver vel en politianmeldelse, og så må vi tage den derfra, men jeg håber da, at de venter med en politianmeldelse, indtil klagesagen er afgjort.

Jan Vinther Laursen, direktør i restaurantkæden Bone's

De andre restauranter

Fødevarestyrelsen var på besøg i februar, hvor kontrollanterne gav restauranten en indskærpelse for proceduren med salatbaren, hvor virksomheden blev vejledt om regler for genanvendelse af rester og oplyst om risikoen for forurening af fødevarer ved selvbetjening af salatbaren. Og da Fødevarestyrelsen var forbi igen i april, og proceduren var den samme, så udløser det automatisk en bøde, og i det her tilfælde er bøden på 15.000 kroner.

- Fødevarestyrelsen har efter vores vurdering fået dokumentation for, at der ikke er en risiko ved den måde, vi gør tingene på. Og det er helt utilstedelig, at Fødevarestyrelsen taler om genbrug. Det er ikke tilfældet. Den sidste gæst, vi har på restauranten, forventer en salatbar, der er mindst lige så skarp og frisk som den salatbar, vi har, når vi åbner, siger Jan Vinther Laursen, der undrer sig over, at Fødevarestyrelsen har været på besøg i ni-ti af kædens restauranter siden, uden det har udløst en indskærpelse.

- Hvis det her var kritisk, så skulle Fødevarestyrelsen gå ud i samtlige af vores restauranter straks. Det kan ikke være en akut udfordring, siger Jan Vinther Laursen.

Betaler ikke bøden

Hos Fødevarestyrelsen forklarer fødevarechef Bente Holst, at man nu afventer resultatet af klagesagen.

Direktøren undrer sig over, at det kun er restauranten i Kolding, der har fået en indskærpelse og efterfølgende en bøde. Hvad tænker du om det?

- Jeg har jo ikke været inde og kigge på, hvad der er kontrolleret de andre steder. Det kan jo også være, at der er andre procedurer de andre steder.

Direktøren forklarer selv, at de gør tingene på samme måde alle steder?

- Når klageafgørelsen foreligger, så kan vi gå ind og sige, hvad der er rigtigt og forkert. Jeg kan ikke sige, at der aldrig er nogen, der får medhold i en klage. Hvis det er en klage, der går imod vores vurdering, så ændrer vi selvfølgelig holdning. Og får vi medhold, så gælder det alle restauranter i kæden, siger Bente Holst.

Direktøren i kæden har nu fået bøden, men den bliver ikke betalt.

- Nu har vi fået et brev, hvor de beder mig om, at jeg erkender, at jeg har overtrådt fødevarelovgivningen. Det har jeg ikke. Derfor kan jeg ikke erkende og betale bøden. Det næste bliver vel en politianmeldelse, og så må vi tage den derfra, men jeg håber da, at de venter med en politianmeldelse, indtil klagesagen er afgjort, siger Jan Vinther Laursen.

0/0

Tophistorier

Annonce
Danmark For abonnenter

Måtte opgive både job og fritidsaktiviteter: Patienter fortæller om livet med rystesyge

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Naturkatastrofen der ændrede Limfjorden

Struer

Trods styrt: Jakob Fuglsang har ikke meldt afbud til Struerløb

Sport For abonnenter

1 år til OL i Tokyo: Hvor tæt er vi på en nordvestjysk OL-billet?

Tophistorier

Lemvig

Livreddere måtte give førstehjælp to gange

Lemvig For abonnenter

Ingrid lærte om førstehjælp på stranden

Kultur

Martin vil være sin egen og udfordre andre med sin musik

Hak. Der bliver sat et flueben på ønskelisten, når Saveus i år går på scenen til Grøn Koncert. Fluebenene har der været en del af, siden bandet i 2015 dukkede op nærmest ud af ingenting, bragede igennem med sangen ”Levitate Me” til P3 Guld og med Martin Hedegaards egne ord blev ”skudt af sted med 120 i timen”.Andre flueben er allerede sat. Som det ud for Roskilde Festival. Første gang i 2016, da Saveus lige havde sneget sig med på plakatens nederste hjørne, lige før ”og mange flere”. I 2018 var der debutplade, og bandet fik lov til at åbne den ikoniske Orange Scene. Samme sommer kunne bandet sætte hak ved Bøgescenen på Skanderborg.Det er faktisk ikke underligt, at det er en glad Martin Hedegaard, der svarer på, hvordan 2019-udgaven af ham har det.- Han har det godt. Han har det rigtigt godt. Det har været en dejlig rejse.Rejsen gik egentlig i gang længe før P3 Guld: Dengang han efter ”X Factor” vendte tilbage til Ørum, gik i gymnasiet, sad på sit værelse og lavede musik og i princippet var tilbage ved nul. Når pladeselskaber kontaktede ham, og han spurgte, hvad de kunne tænke sig, var svaret: ”At vi skulle lave sådan en rigtig pop-smasher”.- Så fik jeg tilsendt en sang, men måtte skrive tilbage: ”Tusind tak, men det har jeg ingen interesse i. Jeg har det faktisk rigtigt godt, hvor jeg er”. Jeg opdagede, at jeg ikke havde travlt, og så skete der noget i min udvikling. Jeg fandt ud af, at når jeg kom tilbage, skulle det være med musik, som fik folk til at sige: ”What?! Hvad er det der for noget?”.Hvem er jeg?Det sidste er et punkt på en anden liste. En liste, der findes i Martin Hedegaards hoved og rummer præmisserne for hans arbejde. At han vil lave sin egen musik, ikke andres, står der blandt andet. At han vil eksperimentere. At han i princippet gerne vil hitte i radioen, men at det skal være med en sang, som udfordrer.- Overordnet skal jeg kunne være i det, og det er egentlig en ret naturlig ting: Du skriver en sang, den kommer i radioen, og folk lytter til den. Så skal du spille den live, og måske bliver den så stort et hit, at du skal spille den resten af dit liv. Hold kæft, det ville være irriterende, hvis det er en sang, du hader ...- Ud over din liste over værdier, som er vigtige for dig som musiker, er der så andre værdier, du har med? Personligt, menneskeligt ...?- Der er noget i det der, som er ret essentielt for mig. Det er meget sjovt at sidde og snakke om, hvilken musiker, man gerne vil være, men i mit hoved handler det om, hvilken musiker du er, siger han med eftertryk på det sidste ord og fortsætter:- Jeg gør ikke det her, fordi det er noget, jeg har valgt. Jeg kan mærke, at jeg får det skidt, hvis jeg begynder at gå et andet sted hen. Jeg bliver urolig indeni. Jeg tror, alle musikeres udfordring er at komme frem til at forstå, at du ikke kan vælge, hvem du vil være. Selvfølgelig kan du tænke over, hvilket tøj, du vil have på og den slags, men det er inden i dig, hvem du er.- Jeg har helt klart selv tænkt i, hvilken musiker jeg ville være, men her i de senere år fundet ud af, at det ikke er det, det handler om. Men det er sindssygt svært, fordi spørgsmålet i virkeligheden er, hvem man er, hvad man står for, og hvad man vil med sit liv, siger han og vender tilbage til dengang, han sad og lavede musik hjemme i Ørum.I starten lavede han elektronisk musik, da dance var på sit højeste. Så kom rockmusikken tilbage, og bam - så sad han og lavede rockmusik.- Lige pludselig opdagede jeg, at jeg bare havde fulgt bølgerne, og at det ikke havde en skid at gøre med, hvem jeg var. Det er jo modenhed faktisk at kunne opdage det, tage et valg, sige fra og sige: ”Det er det her, jeg gør”.Konstruktiv frygtUndervejs har Martin Hedegaard også fundet ud af andre ting om sig selv. At han er ekstremt perfektionistisk, målrettet og konkurrenceminded - i en grad, så det faktisk blev et problem, fordi han brugte energien på at fokusere på, hvad der kunne gå galt. Angsten sneg sig ind.- Vi skulle fandeme ikke spille på Orange Scene og så få to stjerner for det. Det skulle være rigtigt godt. Noget, folk huskede. Jeg ville simpelthen være så ked af det, hvis jeg gik ned derfra og følte, at det havde været en dårlig koncert.Det tog det meste af 2018 at lære, hvordan han kunne bruge perfektionismen og angsten for ikke at præstere i stedet for at blive hæmmet af den.- Hvis man kan lære at bruge sin frygt til noget godt, og den faktisk gør dig klar, er det en force. Jeg havde aldrig følt, at jeg havde spillet en dårlig koncert eller ikke gjort mit allerbedste, og det syntes jeg faktisk, at jeg kunne takke min præstationsangst for. Det er på grund af den, at alle koncerter betyder noget, siger han og kalder det samtidig en balancegang at finde et mellemstadie, hvor man præsterer og samtidig evner at trække vejre, kigge ud på publikum og bare nyde, hvad man laver, når en af de andre for eksempel tager over med en solo.- Nu gør jeg det flere gange i løbet af en koncert. Det er nærmest de momenter, jeg lever for nu. Hvor jeg bare observerer og tænker: ”Shit, det er fantastisk, det vi har gang i!”. I dag ville jeg ikke undvære alle refleksionerne, den hårde periode og presset, for det har givet mig en evne til at kunne zoome ud i vilde situationer. Det har taget lang tid, men det er så fedt, når man kan mærke, at det at ville præstere ikke er en klods om benet.Mere klaver end computer”Beast Mode” kalder hans bandkammerater den tilstand, han kommer i lige inden, han går på scenen. Den, hvor øjenbrynene synker længere ned, og publikum får en Martin Hedegaard at se, som måske ikke er den, de forventede.- Det er også en del af mig. Det har sikkert været lidt overraskende for folk, som sidst har set mig i ”X Factor” og pludselig ser mig stagedive i bar mave fra Orange Scene. Det, tror jeg, er ret vildt for folk at se - det er det sgu egentlig også for mig, konstaterer han.En anden del af ham er nørden. Ham, der er vild med computerspil, tegneserier, fantasybøger og teknik.- Jeg elsker at sidde i et studie. Engang imellem bliver min manager nødt til at sige, at nu skal jeg simpelthen sætte mig ved klaveret i stedet for at få en lilletromme til at lyde godt. Jeg er ikke rykket ind i et studie med andre sangskrivere, men med folk, der er teknisk nørdede. Så står vi og siger: ”Prøv den der rumklang” og ”Hey, hvad gør I med et jack-kabel, hvis ...”. Alt muligt. Der er en praktisk side af mig, som godt kan lide noget konkret. Der er noget, som helt klart udfordrer sangskriveren, som bare skal være ved klaveret og lave nogle sange. Men jeg synes, at jeg bruger mere tid ved klaveret end ved computeren, end jeg har gjort før.Mørkere vandEt af de flueben, der stadig mangler, er et gennembrud i udlandet. Men det står højt på listen, siger Martin Hedegaard. Umiddelbart tænker man, at han her vil kunne møde skrappere krav til, hvordan han skal skrue på sig selv og sine værdier.- Det tror jeg også, men det er igen en præmis, man må tage med: Dem, vi skal arbejde sammen med, skal forstå Saveus, som vi er. Det er en del af rejsen og udfordringen. Det er sindssygt svært at være artist i Danmark, men man bliver også nødt til at komme derud, hvor vandet bliver lidt mørkere. Og vi er godt rustede herhjemmefra. Vi kan virkelig tage noget erfaring og proceserfaring med.- Proceserfaring, det lyder som en meget analytisk måde at gå til tingene ...?- Der er på godt og ondt nogle ligheder med at drive en maskine eller et firma. Vi har arbejdet meget med kommunikation mellem mig og bandet, og hvordan vi giver hinanden kritik. Hvis vi ikke gjorde det, ville musikken blive noget lort, men hvis vi ikke er gode til det, bliver det ikke en rar oplevelse at udfordre hinanden. Jeg har brugt meget tid på det og gået til coach for at blive bedre. Og det har gjort os bedre. Vi er blevet bedre til at arbejde og have det godt med det.- Er du en naturlig leder?- Ha! Jeg ville jo sige ”nej”, men det var en del af mit coachingforløb, at min coach snakkede med folk omkring mig, blandt andet bandet, og der blev det nævnt. Så kan det jo være lige meget, hvad jeg synes.Musikken kalderHvis udlandet er noget af det, der er fokus på i den nære fremtid, hvad så med den helt lange bane. Kan han forestille sig ikke at lave musik?- Engang kunne jeg faktisk godt. Lige da jeg flyttede til København, kom jeg ind på en uddannelse i medieproduktion og ledelse. Jeg havde en tanke om, at jeg godt kunne tænke mig at lave computerspil, men på det tidspunkt var jeg kommet i gang med at skrive sange til andre. Det begyndte at stikke rimeligt meget af, og så endte jeg med at måtte sige, at det ikke gik. Musikken kaldte, siger Martin Hedegaard:- Det er også noget, der sker i ens udvikling: Jeg kunne godt se, at de perioder i mit liv, hvor jeg har haft det allermest træls, er dem, hvor jeg i lang tid ikke har været i studiet og lave musik, så jeg vidste, at jeg ikke kunne leve uden. Og nu er der kommet en følelse af, at hvis jeg bare kan få lov til at lave musik resten af mit liv, er jeg rimeligt glad.

Lemvig

Sjælden gæst i Lemvig Havn

Holstebro For abonnenter

Turister lægger årligt op mod 1,9 milliarder kroner i Holstebro: - De er glade for vores marmelader, geléer og den slags

Lemvig

Kendt influencer kommer til debat

Annonce