Annonce
Holstebro

Søren har sat strøm til sin bildrøm

Søren Christensen lider ikke af "rækkevidde-angst", som afholder nogle bilejere fra at investere i en el-bil. - Bilen hjælper mig og lægger ruten for mig, siger Søren, der lige som de fleste andre elbil-ejere har sin egen ladestation hjemme i carporten. Foto: Morten Stricker
48-årige Søren Christensen er begejstret for sin el-bil, som han pendler i frem og tilbage til jobbet som rektor på gymnasiet i Thisted. Konens bil er dog en benzin-bil, men hendes næste bil skal også være en elbil.

Holstebro: Skal den næste bil have en gammeldags forbrændingsmotor? Eller skal den være en af de mere miljøvenlige elbiler, som bilfabrikkerne lancerer stadig flere af?

Det spørgsmål stiller mange bilejere sig selv.

Søren Christensen, der bor på Sletten, har 85 kilometer til jobbet og derfor kører op til 50.000 kilometer om året, har taget sin beslutning.

Annonce

Han har sat strøm til sin bildrøm - og han er bare begejstret for sin hvide Tesla Model 3 Performance, der holder i carporten ved siden af huset på Mjødurten.

- Jeg er altså ikke ansat af Tesla til at gøre reklame for bilen, men det ER bare en lækker bil, siger Søren Christensen med et stort smil og konstaterer, at han altså er fortaler for at køre i elbil - og især i en Tesla.

48-årige Søren er uddannet cand.mag i tysk og dansk og har siden taget to masteruddannelser i gymnasiepædagogik og ledelse. De seneste ni år har han arbejdet som rektor på gymnasiet i Thisted. For nylig har han taget endnu en uddannelse som konfliktmægler, og det betød undervisning på Lolland - og endnu flere kørte kilometer.

Arbejdspladsen ligger altså 85 kilometer væk fra hjemmet, og når arbejdsdagen er slut er der lige så langt hjem igen. Dertil kommer møder og andre aftaler rundt om i landet. Når han taster adressen på gymnasiet ind i bilens GPS hjemme i carporten, fortæller den, at det tager en time og fire minutter at køre strækningen.

- Det er jo en computer, jeg har købt - ikke en bil, konstaterer elbilejeren og tilføjer:

- Der blev grinet af Tesla i starten, men uden Tesla havde vi ikke haft så mange elbiler, som vi har i dag.

Der blev grinet af Tesla i starten, men uden Tesla havde vi ikke haft så mange elbiler, som vi har i dag.

Søren Christensen, elbil-ejer


Fem myter om el-biler

Elbiler kører ikke nær så langt på en opladning, som de officielle tal siger:

Rigtigt: Når elbilernes officielle rækkevidde måles, foregår det efter en skabelon, der giver et ret optimistisk resultat med hensyn til rækkevidden. Almindeligvis kører de elbiler, Motor tester, væsentlig kortere på en opladning, end producenten stiller i udsigt. Det er dog ikke umuligt at nå normtallet, og vi har set flere test fra Norge, hvor man om sommeren konsekvent har kørt længere.

Man mister køreglæden med en elbil:

Forkert: Sjældent. Eller aldrig. De fleste elbiler er både komfortable, hurtige, kræver ikke gearskifte og er godt udstyret. Så langt de fleste bilejere bliver glade for at køre i elbil. Elbiler er dog ret tunge, og det kan give lidt dårligere køretekniske oplevelser, hvis man for alvor går til den for eksempel på små, snoede veje.

Skrotningen af elbilbatterier forurener meget

Forkert: Nej, men det er et område, som kræver opmærksomhed og nye systemer samt i sidste ende arbejdstimer og energi. Først og fremmest kan batterierne genbruges i deres helhed til for eksempel stationære energilagre eller mobile "powerbanks", så batterierne kan få et langt liv. Batterierne er ikke giftige. De kan skilles ad, og værdifulde råmaterialer som litium, nikkel, mangan, kobolt og aluminium kan genindvindes. Desuden skal de ganske store mængder elektronik sorteres og skrottes på normal vis.

Det danske elnet kan ikke klare alle de nye elbiler:

Forkert: Elnettet kan klare rigtig mange elbiler, og på kortere sigt er der ingen problemer, vurderer Danmarks Tekniske Universitet. Men med en million elbiler inden for ti år - og kraftig udbygning med varmepumper – skal elnettet enten forstærkes over årene, eller nettet skal gøres "smart", så belastningen fordeles. Hvis elnettet bliver intelligent, kan man måske nøjes med lokale og billigere forstærkninger af nettet, vurderer DTU.

Elbiler kan nemt bryde i brand

Forkert: Intet tyder på, at elbiler er mere brandfarlige end benzinbiler, tværtimod. Der er tidlige eksempler på hjemme- eller ombyggede elbiler, der brød i brand, og dårlige og/eller ulovlige installationer har også skylden, særligt i elbilens barndom. Litium-ion-batterier er potentielt ganske brandfarlige, men i serieproducerede biler er batteriet yderst sjældent brudt i brand, selvom der er globale eksempler fra blandt andet Hyundai Kona og plugin-hybriden Ford Kuga. Når et stort elbil-batteri først brænder, kan det til gengæld være svært at slukke branden.

En god halv million

Alt i alt betalte Søren 535.000 kroner for sin nye bil, som han bestilte den 4. januar 2020 - bestillingen afgav han i øvrigt bare på iPad'en og kørte derefter "bare dankortet igennem", som han udtrykker det. Den nye bil blev leveret kort efter, nemlig den 20. januar. Det var altså før coronaen og chip-manglen satte ind og gav lange leveringstider på nye biler.

- Jeg sidder i min bil i 12 til 14 timer om ugen, og jeg vil have god komfort og køreglæde, siger Søren om den halve million, bilen kostede.

Selv om det er mange penge, har han købt bil i det prisleje før, så prisen afskrækker ham ikke.

Tanken om at skifte fra diesel til el begyndte at tage form, da gymnasiet i Thisted tog hul på arbejdet med bæredygtighed og med at blive en mere grøn skole. Det resulterede i solceller på taget, en indsats for mindre madspild og mindre affald, og behovet for nye ladestandere ved skolen kom også på dagsordenen.

- Jeg begyndte at læse om elbiler, og det var faktisk rigtigt interessant, siger Søren, der dog ikke var klar til at tage springet fra benzin eller diesel til el i et hug.

Det blev derfor til en hybridbil, som han købte i 2018. En VW Golf GTE - for han er nemlig også glad for Volkswagen. Der gik sport i at forsøge at nå så langt som muligt på el, før han var nødt til at slå over på forbrændingsmotoren.

- Jeg sad jo og frøs om vinteren, fordi jeg ikke ville bruge strøm på varmeanlægget, og på mine bedste dage kom jeg helt til Thyholm, når jeg slog min egen rekord, siger Søren, der dog oplevede, at den tunge hybridbil var dyr i benzin på de lange ture.

Annonce

Grøn skole - grøn bil

Med tiden modnedes tanken om at investere i en ren elbil. Tanken var at købe en VW ID 3, da den kom på det danske marked i slutningen af 2019, men da han prøvede en tur i Tesla'en, var han solgt.

- Det er jo en hightech-bil, og der er legetøj i den som for eksempel pejs på skærmen og prutte-lyde, som man kan underholde børnene med, smiler han.

Søren plejer at skifte sin bil med et mellemrum på et år til halvanden - men foreløbig har han beholdt Tesla'en, og når den skal skiftes, bliver det til en ny i samme mærke og model.

- Om Tesla'en har levet op til forventningerne? Nej, det har været bedre end forventet, siger Søren og tilføjer:

- Det er lige som at køre radiobil.

Han har ikke haft brug for punge ud til andet vedligeholdelse end et bremse-eftersyn. Og udgiften til "brændstof" ligger på et fast månedligt abonnement på 800 kroner.

Annonce

Det spørger alle om

- Hvor langt kan bilen så køre på en opladning?

- Det spørger alle om, fordi folk ikke ved noget om elbiler, siger Søren og forklarer, at det afhænger af meget.

For eksempel om det er kørsel på motorvej, om der er medvind, og om bilen kører i sportsindstilling.

- Og det kører jeg i, for jeg vil have fuld valuta for pengene, siger Søren, der på de lange ture overlader det til bilens computer-system at afgøre, hvor og hvornår bilen skal holde ind og lade op.

På en tur hjem fra København stoppede han for eksempel ti minutter i Køge og igen ti minutter i Middelfart for at lade.

- Det er en meget behagelig måde at køre på, fordi man lige trænger til en pause, hvor man kan strække ben, tisse eller få lidt at spise, fortæller bilejeren, der kørte fra København til Holstebro på tre timer og 45 minutter - inklusiv pauser.

- Det er da meget godt klaret, mener Søren, der hårdt presset kan pege på en ulempe ved elbilen. Nemlig forsikringen, der er dyr: 10.000 kroner om året, men det, mener han, opvejes af de færre udgifter til "brændstof".

Mere om el-biler

Hvor meget CO2 udleder elbiler?

Elbiler udleder ikke CO2 lokalt, men der kan være udledt CO2 ved produktion af den el, som bilen kører på, og der er selvfølgelig også brugt energi til at lave bilen og til at producere bilens batteri. Regner man det hele sammen er der dog ingen tvivl om, at elbiler samlet set udleder mindre CO2 end både benzin- og dieselbiler.

Hvor hurtigt kan man oplade en elbil?

Hastigheden på opladning af elbiler steg kraftigt allerede i 2018. Fra at man kunne lade 50 kilometer på ti minutter steg ladehastigheden, så nye elbiler der kom på markedet i efteråret 2018, kunne køre 150 kilometer efter ti minutters opladning og enkelte biler vil kunne køre 350 kilometer efter ti minutters opladning.

Taber elbiler hurtigere værdi?

I dag sælges elbiler hurtigere end andre brugte biler, og afskrivningerne er stabile. Men det er svært at svare nøjagtigt på, hvordan udviklingen vil se ud, fordi brugtbilsalget endnu er begrænset og vil afhænge af den teknologiske udvikling.

Er det svært og besværligt at finde lademuligheder?

Tværtimod er lademulighederne på tværs af Danmark mange. 90 procent af alle elbilejere oplader dog elbilen hjemme, da mange ofte vælger et abonnement på el til opladning.

Annonce

Hun skal også over på el

Søren Christensen har boet på Sletten siden 2004. Sammen med sin ekskone byggede han nyt på Skovvikken. Efter skilsmissen flyttede han til huset på Mjødurten for at være tæt på de to døtre, Sofia på 16 år og Laura på 14 år.

For fem år siden blev Søren gift med Pia. Hun pendlede dengang til et job i Tarm, og derfor skulle hun selvfølgeligt også have en elbil.

En ID 3 som hun ellers havde sagt, at hun syntes, lignede en handicapbil, da Søren overvejede at købe den. Men hun endte altså med selv at køre i "handicapbilen". I dag arbejder hun i Herning og har ikke længere så stort et kørselsbehov. Hendes bil er derfor en VW Up.

- Men hun skal også over på el igen, konstaterer elbils-entusiasten.

Skal - skal ikke

Organisationen Nordic Energy Research under Nordisk Råd tog tidligere på året temperaturen på bilkøbernes appetit på elbiler i de nordiske lande. 1.000 personer er blevet spurgt ind til deres planer for bilkøb.

Undersøgelsen bekræfter, at stadig flere af os har mod på at skifte til eldrift: 16 procent af de nordiske bilkøbere vil vælge en elbil, næste gang, de skriver slutseddel hos en bilforhandler. En fremgang på fire procent sammenlignet med sidste år.

Du kan se listen over nogle af de mest udbredte argumenter mod elbiler her:

1. For dyr: 22 procent.

2. Kort rækkevidde: 14 procent.

3. Kan ikke lade derhjemme: 11 procent.

4. Afventer den tekniske udvikling: 10 procent.

5. Dårlig infrastruktur på langturen: 8 procent.

6. Er mindre miljøvenlige end andre biler: 7 procent.

7. Usikkerhed om batteriets levetid: 5 procent.

8. Øvrige udfordringer: 4 procent.

9.  Fungerer ikke godt om vinteren: 3 procent

10. Bryder mig ikke om elbiler: 3 procent.


- Der er 512 hestekræfter i bilen - og det er mange, siger Søren Christensen og fortæller, at biler i gennemsnit har 120 hestekræfter. - Jeg ligger ikke og racer, men jeg er da ikke et bedre menneske, end at jeg ikke kan lade være med accelerere op, hvis der holder en ved siden af i lyskrydset, siger Søren, der hurtigt bremser ned igen. En enkelt fartbøde er det blevet til - og det er nummer to i alt den tid, han har haft kørekort. Foto: Morten Stricker



Annonce
Sport For abonnenter

Sådan præsterede de danske VM-spillere i den indledende gruppe: Fire spillere skiller sig ud - her er karaktererne

Danmark

Tirsdagens coronatal: Der er 6324 nye smittetilfælde med coronavirus

Annonce
Annonce
Annonce
Lemvig

Vejen spærret i to timer: Væltet bus er tilbage på vejen, og der skulle hjælp til helt fra Vejle

Lemvig For abonnenter

Klimatorium vil være verdensførende: ansøgning for millioner er afleveret

Sport

Islandsk EM-målmand til Lemvig-Thyborøn

Struer For abonnenter

Efter bølge af indbrud tog Tina sagen i egen hånd: - Det var bare et spørgsmål om tid, før de også ville komme her

Mette F. varsler pressemøde onsdag aften om nye coronatiltag

Leder For abonnenter

Lange testkøer er en hån mod de pligtopfyldende borgere

Holstebro

Skoleleder holder igen med restriktioner: - Jeg styrer efter det mantra, at børnene har betalt en meget høj pris og skal have så meget stabilitet som muligt

Kultur

Corona-chok i Lemvig: Julemanden kommer ikke i år...

Vestjylland

Spurgt på gaden: Oplever du, at der stadigvæk er problemer med sexchikane på arbejdsmarkedet?

Michael Dyrby erkender krænkelser i sin cheftid på TV 2

Sport For abonnenter

Fra andenviolin til førsteviolin for Thomas Damgaard: - Det er det jeg spiller håndbold for

Lemvig For abonnenter

Handicappris til Evald Skov Jensen: Hjælper Henrik med at svømme 30 baner

Lemvig For abonnenter

Flyttede fra København til Ferring og i fuld vigør: - Jeg egner mig ikke til at sætte mig hen og være pensionist

Annonce