forside

S vil fyre bestyrelsen i Finanstilsynet og indsætte en ny

Morten Bødskov (tv.) foreslår karensperioder for medlemmer af bestyrelsen i Finanstilsynet både på vej ind og ud af bestyrelsen. Forslaget kommer som reaktion på Danske Banks hvidvask-sag. Den sag lokkede 8. februar en delegation fra Europa-Parlamentet til Christiansborg for undersøge sagen. Til højre ses formanden for EP-delegationen, Jeppe Kofod (S).

Socialdemokratiet vil genskabe tilliden til Finanstilsynet med en ny bestyrelse og regler om karensperioder.

Bestyrelsen i Finanstilsynet bør skiftes ud, og der skal indføres nye regler, der forhindrer jobskift fra toppen af den finansielle sektor direkte over i Finanstilsynet og omvendt.

Det skal være en del af forhandlingerne om en skærpelse af bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet i den finansielle sektor, foreslår Socialdemokratiet ifølge erhvervsudvalgets formand, Morten Bødskov.

- Der er behov for et kursskifte, når det gælder bestyrelsen i Finanstilsynet, siger han.

- Derfor foreslår Socialdemokratiet, at vi som følge af den aftale, vi forhåbentlig laver inden så længe om bekæmpelse af hvidvask og økonomisk kriminalitet i den finansielle sektor, også får en ny bestyrelse for Finanstilsynet.

Reglerne for, hvem der skal kunne sidde i Finanstilsynets bestyrelse, er et af tre forslag til ændringer i reglerne for tilsynet med den finansielle sektor.

Den nuværende bestyrelse skal skiftes ud, og fremover skal der indføres karensperioder både på vej ind og ud af tilsynets bestyrelse, foreslås det.

Og hvis man vil besætte en af topposterne i bestyrelsen, må man ikke have arbejdet i en bestyrelse eller direktion i den finansielle sektor fem år forinden.

De øvrige bestyrelsesposter skal desuden have en kortere karensperiode.

Når "nøglepersoner" i tilsynet forlader det igen, skal der ligeledes indføres en karensperiode med inspiration fra de konkurrenceklausuler, der er i kontrakter i den private sektor, forklarer Morten Bødskov.

Det vil betyde, at der skal gå "et kortere stykke tid", inden man kan arbejde i den finansielle sektor, hvis man har siddet i Finanstilsynets bestyrelse.

I november opfordrede Morten Bødskov bestyrelsesformanden i Finanstilsynet, David Lando, til at "gøre op med sig selv", om han burde fortsætte.

Spørgsmål: Hvad har ændret sig siden november?

- Vi har fået en rapport fra Finanstilsynet om deres håndtering af Danske Banks hvidvask-skandale. Jeg forstår ikke, at regeringen ikke allerede nu har meldt ud, at som følge af den rapport er der behov for en ny sammensætning af bestyrelsen, siger Morten Bødskov.

I 2012 og 2013 kontaktede det estiske finanstilsyn sine danske kolleger om mulig hvidvask i Danske Bank.

Banken forsikrede det danske tilsyn om, at alt var i skønneste orden. Det tog Finanstilsynet for gode varer, og ifølge sin rapport om håndteringen var det ikke muligt at gøre andet.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
112

Bil kilede sig fast i anden bil

Lemvig For abonnenter

Nu bliver 35 kilometer kabel lagt i jorden: Skal føre strømmen fra Vesterhav Nord frem til forbrugerne

Holstebro

De er fra Grønland, på uddannelse i Holstebro - og takker for Trumps tilnærmelser

Danmark For abonnenter

Ulykkestoget på Storebælt skal destrueres: - I respekt for afdøde, pårørende og personalet skal intet genbruges

Togulykke: Ulykkestoget fra togkatastrofen på Storebæltsbroen 2. januar kommer aldrig ud at køre igen med passagerer, og hele togsættet står til at blive hugget op og destrueret. - Vi har besluttet, at når Havarikommissionens endelige rapport kommer, skal toget destrueres fuldstændigt. Det skal bare ikke ud at køre igen, siger Per Schrøder, der er direktør for drift og medlem af koncernledelsen i DSB. Han henviser til en beslutning taget ikke længe efter togulykken den første arbejdsdag efter nytår. Efter ulykken, som er den største togkatastrofe i Danmark i over 30 år, blev vraget af passagertoget transporteret til et værksted i Aarhus, hvor Havarikommissionen, DSB, politiet og andre myndigheder undersøgte det. Havarikommissionen bekræfter over for avisen Danmark, at man frigav toget 3. april, og siden er det blevet pakket ind i plastic, og overgivet til et forsikringsselskab. Vraget er med andre ord ikke længere DSB's ejendom. - Toget kunne muligvis godt renoveres, men det er totalskadet. Jeg har enorm respekt for, at når der har været dødsfald, skal det ikke ud at køre igen, og der er ikke noget, som skal genbruges, siger driftsdirektøren.

Lemvig

Turist-tallet overgår rekorden

Portræt For abonnenter

Dansemusen der fandt ud af, at hun hellere ville være bag scenen

Lemvig

Foreningen Klimatorium: - Vi skal nok få medspillere

Lemvig

Den gemte og glemte fjord kommer frem i lyset: Naturpark indvies på søndag

Annonce