Kultur

Sabina Sørensen strandede dybt inde i junglen: Besøgte indianerlandsby da luftrummet lukkede

Sabina Sørensen fra Holstebro er strandet i junglen i Peru efter at landet har lukket ned for al lufttrafik. Privatfoto
I knapt to uger har Sabina Sørensen fra Holstebro boet på et hotel i Peru. Hun var på besøg i en indianerlandsby, da landet lukkede sit luftrum og kan nu ikke komme til Danmark

Iquitos, Peru/Holstebro: Fredag morgen landede et SAS-fly med over 200 danskere i København. De havde været strandet i Peru, siden landet i midten af marts lukkede ned for al lufttrafik på grund af coronakrisen.

Men 31-årige Sabina Sørensen, der stammer fra Holstebro, men i dag bor i Aarhus, var ikke med flyet. Hun er stadig i det sydamerikanske land, hvor hun i mere end to uger har været strandet i byen Iquitos, der ligger i den nordøstlige del af landet, dybt inde i Amazonas-junglen.

- Byen er blevet til en spøgelsesby i forhold til, hvordan den var, inden vi tog på vores ugelange tur ind i junglen, siger hun om situationen.

Hun var 6. marts taget på en tre uger lang ferie til det sydamerikanske land. Undervejs på turen havde hun sammen med en gruppe på i alt 12 danskere booket en tur til en indianerlandsby, der ligger 12 timers sejlads ad bifloder til Amazonas fra Iquitos. Men mens hun var i indianerlandsbyen begyndte Danmark, Peru og resten af verden at lukke grænser og for flytrafik for at standse spredningen af coronavirus.

- Vores tourguide var taget ind til den nærmeste by med internetforbindelse, seks timers sejlads fra landsbyen, dagen før opholdet egentlig sluttede. Her kunne han se, at det meste af verden var ved at lukke ned, og da han kom tilbage fik vi en time til at pakke vores ting, før vi sejlede de 12 timer til Iquitos om aftenen og natten, fortæller Sabina Sørensen.

Annonce

"Det bliver til nogle lange dage og højdepunkterne på dagen er måltiderne."

Sabina Sørensen, vuggestuepædagog, strandet i Peru.

Pakkede i al hast

Fordi det hele gik så stærkt, nåede hun ikke for alvor at tænke over situationens alvor, mens hun og rejsegruppen pakkede i al hast. Heller ikke på sejlturen gik det for alvor op for hende, hvad der var ved at ske i verden.

- Vi lå i vores hængekøjer og var ved at forberede os på, at det var den sidste aften, vi skulle være i landsbyen, hvor der hverken var telefon eller internet. Så det gik ikke rigtigt op for os, at vi skulle skynde os videre, forklarer hun.

- Da vi kom tilbage til Iquitos lå der flere telefonopkald og beskeder til mig. Nogle af dem var flere dage gamle, og de opfordrede alle sammen til at vi så hurtigt som muligt forsøgte at komme til Lima og hjem mod Danmark på grund af nedlukningerne, siger Sabina Sørensen.

Iquitos har omkring 360.000 indbyggere og er den største by i verden, det ikke er muligt at nå ad landevej. Derfor foregår al trafik til og fra byen enten med fly eller på skib. Det har været med til at gøre det vanskeligt for Sabina Sørensen og resten af gruppen at komme væk fra byen, da de peruvianske myndigheder i midten af marts lukkede for al flytrafik i landet.

Løber på trapper

I Iquitos har gruppen indlogeret sig på et hotel. Her overnattede de også inden, de skulle sejle ud til indianerlandsbyen.

- I begyndelsen var hotelpersonalet lidt nervøse for, at vi var så stor en gruppe. Jeg tror dog, det var heldigt, at vi havde boet der før, og at personalet kendte os. De er søde og rare, og selv om hotellet egentlig kun serverer morgenmad, har de sørget for, at vi kan få tre måltider mad om dagen, siger Sabina Sørensen.

Efter besøget i Iquitos var det planen, at hun skulle være rejst videre til Cusco og den berømte inka-landsby Maccu Picchu, inden hun skulle være rejst tilbage til Lima og Danmark.

Tilbage i Iquitos er der ikke meget at lave hverken i byen, som stort set er lukket ned, eller på hotellet. Der er udgangsforbud mellem klokken 14 og 05, og tidligere på ugen blev der lagt yderligere restriktioner, så kvinder kun må gå ud tirsdag, torsdag og lørdag, mens mændene må være ude mandag, onsdag og fredag. Søndag er der lukket helt ned for udgang.

Der har dog ikke været militær i gaderne i Iquitos, som der har været andre steder i Peru, og politiet har været opmærksomme på den danske rejsegruppe. Men ellers har Sabina Sørensen ikke set dem.

Hun bruger tiden på hotellet på at tale med de andre og holde sig i form med blandt andet morgen-yoga og lidt løb på nogle trapper mellem etagerne.

- Det bliver til nogle lange dage og højdepunkterne på dagen er måltiderne. Men vi har heldigvis internet, så vi kan tale med familien hjemme i Danmark. Dem taler jeg med næsten dagligt, men det er begrænset, hvor meget nyt de kan fortælle om situationen. Jeg tror allermest, de er frustrerede over, at jeg er her, men samtidig er de glade for, at jeg har det godt, tilføjer hun.

Fem kom hjem

Fredag var der dog en lille åbning. Her var det lykkedes det danske udenrigsministerium at finde plads til fem fra gruppen på et tysk fly, der fløj til Frankfurt via Chile. Sabina Sørensen havde en standby-plads, men der blev ikke plads til hende på flyet i denne omgang.

Gruppen har udpeget en kontaktperson, der har kontakten til de danske myndigheder. De er i kontakt flere gange dagligt for at finde en løsning på, hvordan de kan komme fra den peruvianske jungle til den danske muld.

Et par timer efter de fem var fløjet fra Iguitos havde hun ingen ide om, hvornår hun og de øvrige seks i gruppen kunne komme ud af Peru, da luftrummet ikke er åbnet.

Sabina Sørensen arbejder til hverdag som vuggestuepædagog i Aarhus. Hun skulle være mødt på arbejde i mandags, men det har hun af gode grunde ikke haft mulighed for.

- Heldigvis har jeg en meget forstående leder, som i første omgang synes det er synd for mig, at jeg er strandet her. Men alle institutioner i Danmark er lukkede, så de kan godt få vagtplanen til at hænge sammen uden mig, og vi har aftalt, at vi finder en løsning på mit fravær, når jeg er tilbage i Danmark, siger hun.

Forsiden netop nu
Lemvig

To mand reddet fra kæntret skib