Danmark

Scandinavian Star-branden: Et mylder af mistanker om forsikringssvindel

Branden på Scandinavian Star kostede 159 menneskeliv - nogle af dem blev begravet fra kirken her i Frederikshavn. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Københavns Politi ser nu igen på den over 29 år gamle brand på Scandinavian Star - en brand, der kostede 159 menneskeliv. Gennem årenes løb er der rejst et omfattende mistankegrundlag om forsikringssvindel som motiv til at sætte skibet i brand. Det er aldrig blevet efterforsket:

1

Henrik Johansen påtog sig ejerskabet af færgen og skaffede sig dermed en skattegevinst. Senere viste det sig, at ejerselskabet var amerikansk. Arkivfoto: Bent K. Rasmussen/Ritzau Scanpix

Ejeren af det danske selskab K/S Scandinavian Star, Henrik Johansen, påtog sig i søforhøret ejerskabet til skibet. Med ejerskabet kunne han sikre sig en solid skattegevinst for sit 250 millioner krones salg af Vognmandsruten forinden. Senere viste det amerikanske selskab Sea Escape Cruises Ltd. sig at være den retmæssige ejer.

I den påståede handel mellem Sea Escape og det danske selskab var prisen 21,7 millioner dollar, og kaskoforsikringen var på 24 millioner dollar. Få timer forinden havde Sea Escape købt skibet af Stena Line for 10 millioner dollar.

2

Adskillige af ofrene døde i deres kahytter. Hvem der er skykldige i deres skæbne, er aldrig blevet opklaret: Arkivfoto: Norsk politi.

I Sø- og Handelsretten blev indleverede dokumenter til søforhøret erstattet af nogle andre med nye underskrifter og nye oplysninger.

Det betød senere, at personskadeforsikringer blev opgjort ud fra et dansk ejerskab og dermed efter danske forsikringssumsstandarder, væsentligt under de amerikanske. I kaskoforsikringen stod det amerikanske selskab som ejer - og fik forsikringspengene udbetalt.

3

Det brandhærgede skib var forsikret til og med 7. april 1990. Dagen efter havde der ingen forsikringssum været at udbetale. Arkivfoto: Per Lochen/Ritzau Scanpix

Skibet sejlede kun med en midlertidig godkendelse af kaskoforsikringen, hvis retsgyldighed gjaldt til og med 7. april 1990, datoen for branden.

4

Niels-Erik Tamdrup Lund stod i spidsen for det amerikanske selskab, der reelt ejede Scandinavian Star, og som gik kaskoforsikringen udbetalt. Arkivftoto: Ritzau Scanpix

Havarichef Erik J. Stein havde før sejladsen advaret forsikringsselskabet Skuld mod at tegne passageransvarsforsikring. Det var usødygtigt, lød hans vurdering. Det mente også de amerikanske søfartsmyndigheder få uger forinden. Alligevel blev det forsikret.

Lloyds internationale skibscertifering havde imidlertid godkendt skibet. Medarbejderen, Christopher Adams, der stod for denne certificering, blev efterfølgende direktør for det selskab, som overtog det brandhærgede skib.

Han solgte det hurtigt videre til St. Thomas Cruises. I spidsen for St. Thomas Cruises stod danskeren Niels-Erik Tamdrup Lund, som han også gjorde i Sea Escape - der ejede Scandinavian Star, da det brændte.

5

Olien fra et ødelagt hydraulikrør var med til at sprede branden. Defekten er påført med fuldt overlæg og med værktøj, vurderer fagfolk. Arkivfoto: Norsk politi

En svensk politirapport noterede, at Scandinavian Star afslog slukningshjælp fra et nærliggende skib under branden.

Efter branden rapporterede svenske brandfolk om, at ledende besætningsmedlemmer lagde hindringer i vejen for slukningsarbejdet. De berettede også om branddøre og luftsystemer, der var indstillet, så ilden fik mistænkeligt hurtigt fat og med stor spredning.

Ligeledes er det påvist, at et oliehydraulikrør var bristet, hvilket har forværret og spredt branden. Fagfolk har beskrevet, at det kun kunne ske med værktøj og med fuldt overlæg.

6

Fire af de seks brand blev anstiftet, da der kun var brandfolk og ledende besætningsmedlemmer ombord. Arkivfoto: Per Lochen/Ritzau Scanpix

Fire af de seks brande blev påsat, da der kun var brandfolk og ni besætningsmedlemmer, heraf tre ledere fra ejerselskabet Sea Escape, om bord. Den ene af dem blev kort efter medejer af Sea Escape, der fik forsikringspengene udbetalt.

7

Det brændende Scandinvian Star blev bugseret til Lysekil i sverige. her blev tre mænd set flygte ud af en sideluge. De er ikke set siden. Arkivfoto: Joakim Roos/Ritzau Scanpix

I lydfiler optaget i 2018 leverede en tidligere medarbejder hos den forsikringsmægler, der stod for tegning af kaskoforsikringen, belastende udsagn om mægleren. Her fremgår det, at forsikringsmægleren over for hende har tilkendegivet, at filippinske sømænd var hyret til branden.

Da skibet var bugseret til Lysekil i Sverige, blev tre filippinsk udseende mænd set flygte gennem en sideluge på skibet. De er ikke set eller identificeret siden.

Den pågældende forsikringsmægler er ifølge egne oplysninger til avisen Danmark aldrig blevet kontaktet af politiet eller andre danske myndigheder om sin rolle og viden.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
112

Vendte rockerlivet ryggen - nu skal han afsone med dem: Er bekymret for at blive overfaldet – eller det, der er værre

Danmark For abonnenter

Ulykkestoget på Storebælt skal destrueres: - I respekt for afdøde, pårørende og personalet skal intet genbruges

Togulykke: Ulykkestoget fra togkatastrofen på Storebæltsbroen 2. januar kommer aldrig ud at køre igen med passagerer, og hele togsættet står til at blive hugget op og destrueret. - Vi har besluttet, at når Havarikommissionens endelige rapport kommer, skal toget destrueres fuldstændigt. Det skal bare ikke ud at køre igen, siger Per Schrøder, der er direktør for drift og medlem af koncernledelsen i DSB. Han henviser til en beslutning taget ikke længe efter togulykken den første arbejdsdag efter nytår. Efter ulykken, som er den største togkatastrofe i Danmark i over 30 år, blev vraget af passagertoget transporteret til et værksted i Aarhus, hvor Havarikommissionen, DSB, politiet og andre myndigheder undersøgte det. Havarikommissionen bekræfter over for avisen Danmark, at man frigav toget 3. april, og siden er det blevet pakket ind i plastic, og overgivet til et forsikringsselskab. Vraget er med andre ord ikke længere DSB's ejendom. - Toget kunne muligvis godt renoveres, men det er totalskadet. Jeg har enorm respekt for, at når der har været dødsfald, skal det ikke ud at køre igen, og der er ikke noget, som skal genbruges, siger driftsdirektøren.

Lemvig

Første spadestik til Klimatorium taget: - Vi giver jo vores verden tilbage til børnene

Lemvig For abonnenter

Flere nye tiltag ved årets Lidenlund Søfestival: Våd festival med god stemning

Lemvig

Anlæg udvides med 1100 kvadratmeter og ny rørledning føres over fjorden: Spildevand fra Lemvig skal pumpes videre til Harboøre

112

Brandmænd kæmpede 18 timer for at få slukket brand: Reddede 80 svin

Annonce