Annonce
Danmark

Scandinavian Star: Mistankerne bunker sig op

Mistankerne har hobet sig op om, at der lå et økonomisk motiv bag den påsatte brand på Scandinavian Star, der kostede 159 menneskeliv. Arkivfoto: Claus Bjørn Larsen/Ritzau Scapic

En række mistanker om, at nogle havde et økonomisk motiv - forsikringssvindel - til at sætte Scandinavian Star i brand, har hobet sig mere og mere op gennem årene.

Det skal en taskforce oprettet af justitsministeren nu se på. Her følger en række af de forhold, der danner mistankegrundlag:

1 Tvivl om ejerskabet

Ejendomsspekulant og tidligere ejer af Vognmandsruten over Storebælt Henrik Johansen påtog sig ejerskabet af færgen, hvormed han sikrede sig en skattegevinst på 250 millioner kroner.

Senere viste det sig, at skibet var ejet af det amerikanske selskab Sea Escape Cruises Ltd.

2 Ændret datering

Skibet sejlede i skattely i Bahamas' søfartsregister. Her fremgår det, at salget fra Sea Escape Cruises Ltd. til K/ S Scandinavian Star fandt sted 30. august 1990. Men handlen blev  tilbagedateret til 5. april 1990, to dage før branden. Det bekræftes af Bahamas søfartsmyndigheder.

3 Prisfordobling på én dag

Dermed blev skibet handlet to gange 30. marts 1990. Først købte det amerikanske Sea Escape, ledet af danskeren Niels Erik Lund, skibet for 10,3 millioner dollars af Stena Line. Straks derefter blev det solgt igen, angiveligt til Henrik Johansen. Men nu var prisen mere end fordoblet til 21,7 millioner dollar. Kaskoforsikringssummen blev tilsvarende mere end fordoblet til 24 millioner dollar.

4 Retspapirer udskiftet

Indleverede papirer til søforhøret blev udskiftet undervejs. Ombytning betød at personskadeforsikringer blev udbetalt ud fra et dansk ejerskab og dermed efter danske forsikringssumsstandarder væsentligt under de amerikanske. Omvendt gik erstatningspengene fra kaskoforsikringen til det amerikanske ejerselskab Sea Escape.

Ombytningen blev opdaget, fordi Sø-og Handelsretten havde videresendt de oprindelige papirer til Justitsministeriet. Det kom frem, fordi Mike Axdal, overlevende fra branden, senere søgte aktindsigt hos ministeriet.

5 Forsikret midlertidigt

Kaskoforsikringen gjaldt kun en uge og havde sidste virkning 7. april 1990, datoen for branden. Var skibet brændt dagen efter, var ingen penge blevet udbetalt.

6 "Pivende, hamrende usødygtigt"

Havarichef Erik J. Stein fra forsikringsselskabet Skuld advarede mod at tegne passageransvarsforsikring.

Som han forklarede i Avisen Danmark 17. juni 2018: "Skibet var var pivende, hamrende u-sødygtigt."

Forinden havde de amerikanske søfartsmyndigheder 10. januar 1990 konstateret 29 alvorlige fejl og mangler på skibet.

Skuld overhørte advarslerne og tegnede passageransvarsforsikring. Efter branden viste det sig, at de fejl og mangler, amerikanerne havde påpeget, ikke var udbedret.

7 Nej tak til hjælp

På brandnatten befandt sig en andet skib, Dana Rigina, der havde 40 uddannede og fuldt udrustede røgdykkere om bord, tæt på. Deres tilbud om hjælp blev afvist, fremgår det af en svensk politirapport.

8 Generede brandmænd

Svenske brandfolk påpegede, at ledende besætningsmedlemmer havde obstrueret slukningsabejdet. Desuden blev der begået brandfremmende hærværk på olierør.

9 Forfremmet

Kun brandfolk og besætningsmedlemmer, og afdøde kroppe, var ombord under de sidste fire antændte brande heriblandt de tre ledende medarbejdere, som ifølge brandfolkene saboterede slukningsarbejdet.

Den ene af dem, maskinchef Heinz Steinhauser - ifølge brandfolkene den værste til at sabotere slukningsarbejdet - blev kort efter medejer af Sea Escape, der fik forsikringspengene udbetalt.

10 Tre ukendte flygtede

I lydfiler optaget i 2018 gav en tidligere medarbejder hos en dansk forsikringsmægler med ansvar for kaskoforsikringen - og en anden person tæt på denne - belastende oplysninger om ham. Han skulle blandt andet have fortalt, at filippinske sømænd var hyret til at sætte skibet i brand, men at det ikke var meningen, det skulle gå så galt

Da skibet var bugseret til Lysekil i Sverige, blev tre filippinsk udseende mænd set flygte gennem en sideluge på skibet. De er ikke set eller identificeret siden.

11 Ikke den eneste brand

Det amerikanske ejerselskab Sea Escape var forinden hjemsøgt af en halv snes forsikringsudløsende brande på sine skibe - også med dødelig udgang.

15. marts 1988 udbrød der for eksempel brand på Scandinavian Star, som dengang sejlede mellem Mexico og Florida.

Annonce
Annonce
Annonce