forside

Se Danmark: Karinas kamp mod vægten

Hornsyld: Bella er min lille baby - og der er alt for stille, når hun ikke er her, siger Karina og sætter sig i sofaen med den lille miniature malteserhunden, der har boet hos hende de sidste tre år. Hun håber det lykkes at den snart får hvalpe. Foto: Mette Mørk

En af fotografiets styrker er evnen til at formidle følelser, som ellers er svære at beskrive, nærmest øjeblikkeligt. Det slår stemningen an for en historie, allerede inden det første bogstav er blevet læst. Hver dag er avisens fotografer på arbejde i læsernes tjeneste for at fortælle historier fra livet i det vestlige Danmark. Se nogle af deres bedste billeder i dette daglige fotogalleri.

Hornsyld: Karina Obitsø har kæmpet mod vægten hele sit ungdoms- og voksenliv. Journalist Anette Lund Andersen og fotojournalist Mette Mørk besøgte den 32-årige kvinde, som flyttede fra Holstebro til Bostedet Sønderparken i Hornsyld, hvor hun bor sammen med seks andre kvinder, der også har forbudt sig selv at spise.

Hornsyld:Bostedet Sønderparken er langt ude på landet, når man som Karina er vandt til at bo i Holstebro. Hun nyder naturen, men savner at bevæge sig i byen. Her er der for langt ind til Horsens, med busser der kører sjældent til at hun kan nå frem og tilbage mellem hendes faste spisetidspunkter. Foto: Mette Mørk
Dybbøl: Dybbøl Plejecenter forbereder sig på aftenens gallafest. Beboerne kan få håret sat, lagt neglelak og makeup eller få trimmet skæg, inden de kl. 17 samles til nytårskur med spisning og levende musik. Foto: Timo Battefeld
Ringkøbing-Skjern: Hallooo!! - Har I set ham der fotografen, og har I lagt mærke til, at det er blevet længere lyst her i januar, for det er det. Vi kan allerede nu mærke, det er blevet længere lyst end i december, og vi er blevet skånet for alt for meget sne, men det kan jo komme i februar. Råvildet kan, hvis man er heldig, ses lidt længere tid ude på markerne nu. De går endnu i små spring (jagtsproget for flok). Bukkene er så småt begyndt at sætte ny opsats, og råens fostre begynder lige så stille at vokse efter hendes forlængede drægtighed. Hun parrede sig allerede i juli/ august. Vi er ganske vist stadig i januar, og vi kan få meget vinter endnu, men vi er på vej mod det lyse og summende forår, hvor der sker meget mere ude i naturen end lige her den grå januar. Foto: Jørgen Kirk
0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Byggeri kører efter planen: Sandkasse bliver forvandlet til vandmekka

Lemvig

Søndagsåbent hele sommeren i Thyborøn

Erhverv For abonnenter

Nu skal Ramme igen have en købmand

112

Opdateret: Voldsom trafikulykke - 13 kvæstede, heraf tre alvorligt

Danmark For abonnenter

Stram Kurs kom ikke i Folketinget: Hvad nu, Rasmus Paludan?

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Lemvig For abonnenter

Storkereden på Vasegården: De blev det sidste par i Lemvig

HB For abonnenter

11. sejr på stribe: Fire magiske minutter lukkede "det perfekte forår"

Lemvig

På refugium i Italien: Par fulgte i Thøger Larsens fodspor

Lemvig

Skal 10. klasse flytte til gymnasiet

Annonce