Danmark

Slagt sparegrisen: Landets største Gasolin-samling kommer under hammeren

350 af Gasolins mest specielle effekter kommer under hammeren på fysisk auktion på Værket 30. marts. Arkivfoto: Ritzau

350 af de mest specielle effekter kommer under hammeren på fysisk auktion på Værket 30. marts. Resten af effekterne bliver solgt på tre forskellige netauktioner.

Randers: Sagde det også skrallabang for dig, da du hørte Gasolin' i 1970'erne? Så er det på tide at lægge lommepenge til side, for nu kommer landets største Gasolin'-samling på auktion i Randers.

Over 2000 effekter, fordelt på mere end 1000 katalognumre, lander nu under hammeren. Auktionen er stablet på benene i et samarbejde mellem Campen Auktioner og Henrik Knudsen, ejer af Memphis Mansion.

- Samlingen spænder over alt fra instrumenter til plakater, testtryk, promotion-materiale, lp'er og platin-, guld- og sølvplader. Cirka 350 af de mest specielle effekter kommer under hammeren til den fysiske auktion på Værket 30. marts. Resten af effekterne bliver solgt på tre forskellige netauktioner, der slutter 7. april. Alle katalogerne kan nu ses på vores hjemmeside, fortæller Finn Campen, direktør og auktionarius ved Campen Auktioner.

Den unikke samling stammer fra nu afdøde Allan Sund fra Hadsten. Da han i starten af 80'erne blev konfirmeret, fik han en speciel gave. Et kassettebånd med Gasolin'. Båndet blev starten på hans store passion for Gasolin' og Kim Larsen, og 35 år senere i 2015 ejede han en kæmpesamling på over 2000 effekter.

Henrik Knudsen kendte Allan Sund og fungerer som konsulent for salget af effekterne.

Til at kaste glans over arrangementet dukker Gasolin's gamle trommeslager Charlie Bom-Bom alias Søren Berlev op og giver koncert med sit Rock'N'Roll Hotel.

Sådan foregår det

Den fysiske auktion finder sted lørdag 30. marts på Værket i Randers, Sven Dalsgaards Plads 1.Eftersyn på effekterne er fra klokken 10.00 frem til auktionsstart klokken 13.00.

Auktionen slutter omkring klokken 16.00. Herefter er der åbent for udlevering i yderligere to timer. Det er muligt at forhåndsbyde på de 347 katalognumre, der er på den fysiske auktion indtil fredag 29. marts klokken 20.00.

De tre netauktioner med i alt 679 katalognumre slutter søndag 7. april fra klokken 19.00.

Man kan allerede nu gå ind og kigge katalogerne igennem og byde på de effekter, man ønsker.

Over 2000 effekter, fordelt på mere end 1000 katalognumre, lander nu under hammeren. Auktionen er stablet på benene i et samarbejde mellem Finn Campen, Campen Auktioner, og Henrik Knudsen, ejer af Memphis Mansion. PR-foto

Sjældne effekter

Af de mange sjældne, unikke og sjove effekter fra samlingen, kan man særligt fremhæve Bjørn Uglebjergs trommesæt, et fejltryk af LP'en Gasolin' "Live i Skandinavien", samt en af samlingens store kronjuveler. Katalognummer 148, en eftertragtet Gasolin'-plade, der kun eksisterer i dette ene eksemplar.

- Lp'en blev trykt som en test for Gasolin's pladeselskab, der vurderede, at den alligevel ikke skulle udgives. Den er stemplet med "Cancelled" og er nok det mest sjældne af alle Gasolin' albums. Den eneste af sin slags i verden. Den indeholder blandt andet sangene "Highschool, "Stop", "Let it flow" og "Closer", fortæller Finn Campen.

- Katalognummer 148a, et fejltryk af lp'en "Live i Skandinavien" er også meget speciel, da det nok er det eneste eksemplar af lp'en med en fejl, der gør, at den er blå og sort. Af andre effekter kan også nævnes merchandise fra 70'erne, koncertbilletter, autografer, fotosamlinger med usete billeder, promotion-materiale og et håndmalet skilt, som skulle have været brugt til en tv-produktion i 70'erne.

Katalognummer 148a, et fejltryk af lp?en ?Live i Skandinavien? er også meget speciel, da det nok er det eneste eksemplar af lp?en med en fejl, der gør, at den er blå og sort. PR-foto

Kæmpestor interesse

I samlingen er der også samlerting fra Kim Larsens og de andres solokarrierer og plader, der er produceret af Franz Beckerlee. Allan Sund har været interesseret i det hele, og har skabt et unikt indblik ind i Kim Larsens og Gasolin's liv.

- Samlingen er et stykke danmarkshistorie, der er skabt over et helt liv. Vi er stolte og ydmyge over den tillid, som familien har vist os ved at lade os videreformidle samlingen til andre Gasolin' og Kim Larsen interesserede, så effekterne igen kan skabe glæde og blive brugt, fortæller Finn Campen.

- Allerede nu har der været kæmpestor interesse for auktionen, ikke kun i Danmark, men fra hele Skandinavien, England og USA.

Sidde- og ståpladser til arrangementet kan fås på Værkets hjemmeside. Hvis man køber en siddeplads, får man desuden kataloget tilsendt til sin privatadresse forud for auktionen, og man bliver forhåndsregisteret som byder.

Trommesættet har tilhørt Gasolin's første trommeslager, Bjørn Uglebjerg, der døde i 1994, 46 år gammel. PR-foto
0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

DNA-test fastslår: Det var en ulv som dræbte stor kvie ved Råsted

Struer For abonnenter

SE VIDEO: Heines helt store motorcykeleventyr - der stod 'danger' på GPS'en

Lemvig

Stuvende fyldt til markedet

Lemvig For abonnenter

Bøvling byder på boksning i biler

Kultur

Martin vil være sin egen og udfordre andre med sin musik

Hak. Der bliver sat et flueben på ønskelisten, når Saveus i år går på scenen til Grøn Koncert. Fluebenene har der været en del af, siden bandet i 2015 dukkede op nærmest ud af ingenting, bragede igennem med sangen ”Levitate Me” til P3 Guld og med Martin Hedegaards egne ord blev ”skudt af sted med 120 i timen”.Andre flueben er allerede sat. Som det ud for Roskilde Festival. Første gang i 2016, da Saveus lige havde sneget sig med på plakatens nederste hjørne, lige før ”og mange flere”. I 2018 var der debutplade, og bandet fik lov til at åbne den ikoniske Orange Scene. Samme sommer kunne bandet sætte hak ved Bøgescenen på Skanderborg.Det er faktisk ikke underligt, at det er en glad Martin Hedegaard, der svarer på, hvordan 2019-udgaven af ham har det.- Han har det godt. Han har det rigtigt godt. Det har været en dejlig rejse.Rejsen gik egentlig i gang længe før P3 Guld: Dengang han efter ”X Factor” vendte tilbage til Ørum, gik i gymnasiet, sad på sit værelse og lavede musik og i princippet var tilbage ved nul. Når pladeselskaber kontaktede ham, og han spurgte, hvad de kunne tænke sig, var svaret: ”At vi skulle lave sådan en rigtig pop-smasher”.- Så fik jeg tilsendt en sang, men måtte skrive tilbage: ”Tusind tak, men det har jeg ingen interesse i. Jeg har det faktisk rigtigt godt, hvor jeg er”. Jeg opdagede, at jeg ikke havde travlt, og så skete der noget i min udvikling. Jeg fandt ud af, at når jeg kom tilbage, skulle det være med musik, som fik folk til at sige: ”What?! Hvad er det der for noget?”.Hvem er jeg?Det sidste er et punkt på en anden liste. En liste, der findes i Martin Hedegaards hoved og rummer præmisserne for hans arbejde. At han vil lave sin egen musik, ikke andres, står der blandt andet. At han vil eksperimentere. At han i princippet gerne vil hitte i radioen, men at det skal være med en sang, som udfordrer.- Overordnet skal jeg kunne være i det, og det er egentlig en ret naturlig ting: Du skriver en sang, den kommer i radioen, og folk lytter til den. Så skal du spille den live, og måske bliver den så stort et hit, at du skal spille den resten af dit liv. Hold kæft, det ville være irriterende, hvis det er en sang, du hader ...- Ud over din liste over værdier, som er vigtige for dig som musiker, er der så andre værdier, du har med? Personligt, menneskeligt ...?- Der er noget i det der, som er ret essentielt for mig. Det er meget sjovt at sidde og snakke om, hvilken musiker, man gerne vil være, men i mit hoved handler det om, hvilken musiker du er, siger han med eftertryk på det sidste ord og fortsætter:- Jeg gør ikke det her, fordi det er noget, jeg har valgt. Jeg kan mærke, at jeg får det skidt, hvis jeg begynder at gå et andet sted hen. Jeg bliver urolig indeni. Jeg tror, alle musikeres udfordring er at komme frem til at forstå, at du ikke kan vælge, hvem du vil være. Selvfølgelig kan du tænke over, hvilket tøj, du vil have på og den slags, men det er inden i dig, hvem du er.- Jeg har helt klart selv tænkt i, hvilken musiker jeg ville være, men her i de senere år fundet ud af, at det ikke er det, det handler om. Men det er sindssygt svært, fordi spørgsmålet i virkeligheden er, hvem man er, hvad man står for, og hvad man vil med sit liv, siger han og vender tilbage til dengang, han sad og lavede musik hjemme i Ørum.I starten lavede han elektronisk musik, da dance var på sit højeste. Så kom rockmusikken tilbage, og bam - så sad han og lavede rockmusik.- Lige pludselig opdagede jeg, at jeg bare havde fulgt bølgerne, og at det ikke havde en skid at gøre med, hvem jeg var. Det er jo modenhed faktisk at kunne opdage det, tage et valg, sige fra og sige: ”Det er det her, jeg gør”.Konstruktiv frygtUndervejs har Martin Hedegaard også fundet ud af andre ting om sig selv. At han er ekstremt perfektionistisk, målrettet og konkurrenceminded - i en grad, så det faktisk blev et problem, fordi han brugte energien på at fokusere på, hvad der kunne gå galt. Angsten sneg sig ind.- Vi skulle fandeme ikke spille på Orange Scene og så få to stjerner for det. Det skulle være rigtigt godt. Noget, folk huskede. Jeg ville simpelthen være så ked af det, hvis jeg gik ned derfra og følte, at det havde været en dårlig koncert.Det tog det meste af 2018 at lære, hvordan han kunne bruge perfektionismen og angsten for ikke at præstere i stedet for at blive hæmmet af den.- Hvis man kan lære at bruge sin frygt til noget godt, og den faktisk gør dig klar, er det en force. Jeg havde aldrig følt, at jeg havde spillet en dårlig koncert eller ikke gjort mit allerbedste, og det syntes jeg faktisk, at jeg kunne takke min præstationsangst for. Det er på grund af den, at alle koncerter betyder noget, siger han og kalder det samtidig en balancegang at finde et mellemstadie, hvor man præsterer og samtidig evner at trække vejre, kigge ud på publikum og bare nyde, hvad man laver, når en af de andre for eksempel tager over med en solo.- Nu gør jeg det flere gange i løbet af en koncert. Det er nærmest de momenter, jeg lever for nu. Hvor jeg bare observerer og tænker: ”Shit, det er fantastisk, det vi har gang i!”. I dag ville jeg ikke undvære alle refleksionerne, den hårde periode og presset, for det har givet mig en evne til at kunne zoome ud i vilde situationer. Det har taget lang tid, men det er så fedt, når man kan mærke, at det at ville præstere ikke er en klods om benet.Mere klaver end computer”Beast Mode” kalder hans bandkammerater den tilstand, han kommer i lige inden, han går på scenen. Den, hvor øjenbrynene synker længere ned, og publikum får en Martin Hedegaard at se, som måske ikke er den, de forventede.- Det er også en del af mig. Det har sikkert været lidt overraskende for folk, som sidst har set mig i ”X Factor” og pludselig ser mig stagedive i bar mave fra Orange Scene. Det, tror jeg, er ret vildt for folk at se - det er det sgu egentlig også for mig, konstaterer han.En anden del af ham er nørden. Ham, der er vild med computerspil, tegneserier, fantasybøger og teknik.- Jeg elsker at sidde i et studie. Engang imellem bliver min manager nødt til at sige, at nu skal jeg simpelthen sætte mig ved klaveret i stedet for at få en lilletromme til at lyde godt. Jeg er ikke rykket ind i et studie med andre sangskrivere, men med folk, der er teknisk nørdede. Så står vi og siger: ”Prøv den der rumklang” og ”Hey, hvad gør I med et jack-kabel, hvis ...”. Alt muligt. Der er en praktisk side af mig, som godt kan lide noget konkret. Der er noget, som helt klart udfordrer sangskriveren, som bare skal være ved klaveret og lave nogle sange. Men jeg synes, at jeg bruger mere tid ved klaveret end ved computeren, end jeg har gjort før.Mørkere vandEt af de flueben, der stadig mangler, er et gennembrud i udlandet. Men det står højt på listen, siger Martin Hedegaard. Umiddelbart tænker man, at han her vil kunne møde skrappere krav til, hvordan han skal skrue på sig selv og sine værdier.- Det tror jeg også, men det er igen en præmis, man må tage med: Dem, vi skal arbejde sammen med, skal forstå Saveus, som vi er. Det er en del af rejsen og udfordringen. Det er sindssygt svært at være artist i Danmark, men man bliver også nødt til at komme derud, hvor vandet bliver lidt mørkere. Og vi er godt rustede herhjemmefra. Vi kan virkelig tage noget erfaring og proceserfaring med.- Proceserfaring, det lyder som en meget analytisk måde at gå til tingene ...?- Der er på godt og ondt nogle ligheder med at drive en maskine eller et firma. Vi har arbejdet meget med kommunikation mellem mig og bandet, og hvordan vi giver hinanden kritik. Hvis vi ikke gjorde det, ville musikken blive noget lort, men hvis vi ikke er gode til det, bliver det ikke en rar oplevelse at udfordre hinanden. Jeg har brugt meget tid på det og gået til coach for at blive bedre. Og det har gjort os bedre. Vi er blevet bedre til at arbejde og have det godt med det.- Er du en naturlig leder?- Ha! Jeg ville jo sige ”nej”, men det var en del af mit coachingforløb, at min coach snakkede med folk omkring mig, blandt andet bandet, og der blev det nævnt. Så kan det jo være lige meget, hvad jeg synes.Musikken kalderHvis udlandet er noget af det, der er fokus på i den nære fremtid, hvad så med den helt lange bane. Kan han forestille sig ikke at lave musik?- Engang kunne jeg faktisk godt. Lige da jeg flyttede til København, kom jeg ind på en uddannelse i medieproduktion og ledelse. Jeg havde en tanke om, at jeg godt kunne tænke mig at lave computerspil, men på det tidspunkt var jeg kommet i gang med at skrive sange til andre. Det begyndte at stikke rimeligt meget af, og så endte jeg med at måtte sige, at det ikke gik. Musikken kaldte, siger Martin Hedegaard:- Det er også noget, der sker i ens udvikling: Jeg kunne godt se, at de perioder i mit liv, hvor jeg har haft det allermest træls, er dem, hvor jeg i lang tid ikke har været i studiet og lave musik, så jeg vidste, at jeg ikke kunne leve uden. Og nu er der kommet en følelse af, at hvis jeg bare kan få lov til at lave musik resten af mit liv, er jeg rimeligt glad.

Sport

Klinkby byder endnu engang på fodbold i mudderet

Lemvig

Politiet efterlyser vidner: Bilist havnede i bækken

Annonce