Annonce
Erhverv

Som en prop i en flaske: Sådan rammes vi af et strandet kæmpeskib i Suez-kanalen

Livet går sin gang langs bredden af Suez-kanalen, hvor egypterne på nærmeste hold kan følge befrielsen af det grundstødte containerskib, Ever Given. Foto: Ahmad Hassan/AFP/Ritzau Scanpix
Få en status på grundstødningen i Suez-kanalen, der har udviklet sig til et uoverskueligt problem, der kan trække ud i ugevis.

Verdenshandelen er allerede hårdt ramt af krisen i Suez-kanalen. Smutvejen mellem Middelhavet og Det Røde Hav har siden i tirsdags været blokeret af det grundstødte containerskib Ever Given, og gravkøer, sandsugere og slæbebåde har forgæves forsøgt at grave og slæbe Ever Given fri. Lloyd’s List har beregnet, at krisen koster fragtkunderne over 2,5 milliarder kroner i timen, så længe kanalen er spærret, og nu tyder det på, at aktionen kan trække ud i ugevis.

Krisen i Suez-kanalen - og betydningen for oliepris og verdenshandel - behandles også i podcasten Erhvervsklubben:

 

1 Tomme hylder

En bommert, der kan ses fra satellit. Slæbebåde forsøger her at trække Ever Given fri af sandbankerne langs Suez-kanalen. Foto: Maxar Technologies/AFP/Ritzau Scanpix

Ever Given er fyldt til randen med det, der svarer til 20.000 20-fods-containere, og deres indhold vil snart mangle på supermarkedshylderne og på samlebåndene i industrien. Alene Ikea har 110 containere om bord på Ever Given. Dertil kommer godset fra de øvrige mere end 200 skibe, heraf 41 containerskibe og 28 olietankere, der ifølge Lloyd’s List ligger stille i eller udenfor Suez-kanalen. Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, har lige nu 83 containere i kø. Det skrev Salling-topchef Per Bank fredag på Twitter.

12 procent af verdenshandelen og 10 procent af olieproduktionen passerer hvert år igennem Suez-kanalen, og derfor er selv korte forsinkelser kritiske. Når Ever Given er sluppet fri, venter lidt af et kaos, når kæmpeskibene flokkes i havnene for at komme af med deres gods, inden de skal forsøge at genoptage sejlplanen.

2 Sådan gør man

Slæbebåde forsøgte hurtigt at komme Ever Given til undsætning, men forgæves. Foto: Suez-kanalen

De første forsøg på at befri Ever Given fra sandbankerne langs Suez-kanalen er slået fejl. Nu krydses der fingre for to ekstra kraftige slæbebåde, der ankommer søndag til skibet og vil gøre nye forsøg på at trække det fri. Det meddeler Hamborg-firmaet Bernhard Schulte, der står for den tekniske drift af Ever Given.

Hvis skibet stadig sidder ubehjælpsomt fast, venter en mere kompliceret - og langsommelig - opgave. Skibet skal frem for alt lettes for vægt, men det er svært at få kraner frem til skibet, der ligger fastlåst i kanalen uden for byen Suez. Losning af containere er risikabelt, fordi skibet kan risikere at blive ustabilt og knække midtover. I øvrigt står de tungeste containere altid nederst på dækket.

3 Sådan rammes skibsfarten

Dette foto, taget fra fly, viser den lange kø af skibe i Det Røde Hav, der venter på at få adgang til Suez-kanalen. Foto: Mahmoud Khaled/AFP/Ritzau Scanpix

Situationen er besværlig for rederierne, der enten kan lade skibene vente i kø i Middelhavet eller Det Røde Hav, eller de kan overveje at tage omvejen syd om Afrika. Lørdag meddelte Mærsk sine kunder, at 14 skibe foreløbigt omdirigeres og tager turen rundt om Sydafrika. 

Det koster mindst en uges ekstra sejlads, store mængder skibsbrændstof og løn til mandskabet, men regningen kan sendes videre til kunderne. Derfor er det kunderne, der står i den sværeste situation, for de vil hurtigt mangle det gods, der er strandet på skibene. Især industrien løber hurtigt tør for komponenter.

Effekten for rederierne kan aflæses af aktiekurserne. De tre store danske rederiaktier, A.P. Møller-Mærsk, Torm og D/S Norden, steg fredag med over fem procent, fordi Suez-krisen vil udløse højere fragtrater.

4 Det ved vi om skibet

Ever Given er kun tre år gammelt og indgår i en serie af ens containerskibe fra det taiwanske rederi Evergreen Lines. Foto: Suez-kanalen

Ever Given var på vej fra Asien til Rotterdam, men blev ramt af en sandstorm, der fik det 400 meter lange skibe til at grundstøde. Besætningen på 25 mand, alle indere, er i god behold. Skibet er kun tre år gammelt, er bygget i Japan og ejes af det taiwanske rederi Evergreen.

Ever Given havde to lodser om bord, da det strandede. Skibsfører Niels Bergkvist Hansen, der har sejlet igennem Suez-kanalen omkring 50 gange, fortæller til Ritzau, at man kun har 30 sekunder til at reagere, hvis skibet kommer ud af kurs. Derfor kræver den 18 timer lange tur igennem kanalen fuld koncentration.

5 Verden svarer med humor

En enkelt gravemaskine ser ud til at have ansvaret for verdenshandlen i sin grab. Billedet fra Suez-kanalen er blevet et symbol på den gigantiske opgave, som befrielsen af kæmpeskibet Ever Given har udviklet sig til. Foto: Suez-kanalen

Ingen er kommet til skade, og ingen andre skibe end Ever Given er direkte impliceret i grundstødningen. Derfor er internettet fyldt med humoristiske reaktioner på det taiwanske skibs uheldige odyssé igennem Suez-kanalen.

Følg for eksempel Twitter-profilen @SuezDiggerGuy, der skal forestille at blive opdateret af føreren på den gravko, der er vist på alverdens medier, mens den prøver at løse den umulige opgave med at grave det 220.000 ton store skib fri. Eller @ever_given, der skal ligne en profil fra det skamfulde containerskib, der konstant undskylder at være til besvær for verdenshandelen. 

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Lemvig

24-årig havde hash og peberspray

Annonce