Annonce
Læserbrev

Status. Projekt ”Genetablering af Tvis trinbræt”

Debat: Tak til Henrik Bohl Pedersen for i sit læserbrev af den 13. november på Dagbladets hjemmeside at spørge ind til status på projekt ”Genetablering af Tvis trinbræt”.

Status er, at aftalen om ”Genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland m.v.” fra den 9. juni 2017 er udformet sådan, at den kommende operatør forpligtes til at betjene op til fem nye stationer – Jerne, Laurbjerg, Stilling, Tvis og Sparkær. Forligsparterne bag aftalen er Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Genudbuddet løber fra december 2020 og otte år frem med option på forlængelse i yderligere to år, og omfatter bl.a. strækningen Struer-Holstebro-Herning-Vejle. Arriva vandt efterfølgende udbuddet.

Så staten har sørget for, at toget standser i Tvis, såfremt Tvis trinbræt måtte blive anlagt i udbuddets løbetid. Så langt - så godt!

Men hvem skal så bekoste genetableringen af Tvis trinbræt? Det er den gordiske knude, der henstår uløst. Det handler om betaling for en nærmere undersøgelse af, hvad det koster at genetablere trinbrættet, og så selvfølgelig afholdelsen af den endelige anlægsomkostning.

Transport- og Boligministeriet anslog den 28. marts 2017 i en overslagsberegning, at en genetablering af Tvis trinbræt koster 17,0 mio. kr. plus 8,5 mio. kr. i 50 procent sikkerhedsmargin. Det kan dog gøres billigere. Det viste Finansudvalgets tiltrædelse af aktstykke 88 den 28. februar 2019, som bl.a. indeholdt en statslig bevilling på i alt 34,5 mio. kr. til en grundløsning for genetablering af både Laurbjerg og Stilling station. Men det kan gøres endnu billigere. Hvis man eksproprierer den gamle stationsbygning og river den ned, så er der direkte adgang til perronen ud til det eksisterende vigespor. En løsning der næppe kan koste mere end 10 mio. kr.

Fra støtteforeningen har vi løbende presset på for, at man fra statens side af afsætter en bevilling til en nærmere undersøgelse af Tvis trinbræt, så der kan blive udarbejdet et statsligt beslutningsgrundlag. Det gjorde man med Laurbjerg og Stilling station, da man i Bedre og Billigere Kollektiv Trafik forligskredsen den 15. juni 2017 bevilligede 2 x 2 mio. kr. til det formål. En forligskreds der, efter at Dansk Folkeparti opsagde forliget i forbindelse med folketingsvalget den 5. juni 2019, nu består af partierne Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten. Det er hos denne gruppe af partier, at støtteforeningen forsøger at finde opbakning til bevilling af de nødvendige statslige midler, der kan bane vejen for en genetablering af Tvis trinbræt.

Fra støtteforeningens side af så mener vi, at en genetablering af Tvis trinbræt er en statslig anlægsopgave. Det er trods alt på en statslig jernbanestrækning, at anlægsprojektet skal etableres. Om et kommunalt medfinansieringstilskud er muligt er til gengæld svært at sige. Holstebro Kommunes økonomi er i disse år stærkt udfordret. Men selvfølgelig appellerer vi til alle relevante politiske beslutningstager om at bidrage til at fremme beslutningen om en statslig genetablering af Tvis trinbræt. En realisering af projektet vil have store positive effekter for Tvis såvel som for Holstebro Kommune.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

Struer

Kongen og Den hvide Kenyaner i nyt eventyr

Danmark For abonnenter

Hun blev mishandlet og indespærret: - Jeg ville stikke af, men jeg kunne ikke

Erhverv

Lemvigs lærere er mindst syge

Annonce