Danmark

Stofa vender minus til stort plus

Stofa kom ud af 2018 med et væsentligt bedre regnskab end i de forgangne år. Før skat lød resultatet på godt 60 millioner kroner. Det er en forbedring på 100 millioner i forhold til året før. Arkivfoto: Simon Læssøe
TV- og internetudbyderen Stofa kom ud af 2018 med et plus på godt 60 millioner kroner før skat. Det er en fremgang på godt 100 millioner kroner sammenlignet med året før.

Finans: Stofa, der leverer tv og internet til omkring en halv million kunder, har vendt skuden.

Regnskabet for 2018 viser således et plus før skat på 61 millioner kroner. Året før var resultatet et minus på 40 millioner kroner.

Antallet af tv-kunder er faldet, men afgangen er den laveste i flere år, lyder det fra Stofa. Omvendt har virksomheden, der er en del af tele- og energikoncernen SE, fået en langt bedre forretning ud af internet-området og har desuden reduceret omkostningerne og "øget sin nationale tilstedeværelse markant" gennem nye samarbejdsaftaler med danske antenne- og boligforeninger, skriver Stofa i en pressemeddelelse.

- Det er ingen hemmelighed, at vi har arbejdet fokuseret med at øge lønsomheden i Stofa, og derfor er det ekstra tilfredsstillende, at resultatet før skat er løftet med 100 millioner kroner. Strategien har været klar, og nu handler det om at fortsætte ad den vej og udvikle forretningen og produkterne. Vi opererer i en branche under kraftig forandring, derfor er tiden ikke til at hvile på laurbærrene, men fortsat gøre os gældende som en attraktiv operatør i markedet, siger Sune Nabe Frederiksen, administrerende direktør i Stofa, i pressemeddelelsen.

Stofa nåede en omsætning på 2,1 milliarder kroner sidste år, og resultatet af den primære drift var 216 millioner.

Røde tal

Stofa har været noget af et smertensbarn for SE, som opkøbte Stofa for knap to milliarder kroner i 2012. Efter et lille plus i 2016 gik tv-udbyderen i minus sidste år med et underskud på 44 millioner kroner før skat. Og i 2017 valgte SE-ledelsen at nedskrive værdien af Stofa med 1,3 milliarder kroner. Stofa understreger, at virksomheden i år vil "fastholde fokus på at opretholde den kommercielle lønsomhed og møde kundernes behov igennem gode digitale løsninger". Blandt andet skal nethastigheden øges, og der arbejdes på en ny tv- strategi, som skal gøre Stofas tv-produkter endnu mere relevante for forbrugeren.

Sune Nabe Frederiksen forklarer, at Stofa fortsat vil være åben for nye samarbejder i stil med det, som selskabet har etableret med TV2 Play. Stofa fastholder ambitionen om at være attraktive for de danske antenneforeninger, lyder det fra Sune Nabe Frederiksen.

0/0

Tophistorier

Annonce
Kultur For abonnenter

Kærlighed til kysten: Sæt pris på, at vi aldrig er mere end 50 kilometer fra vandet

Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Funding: Her er tre ting Løkkes velfærdsløfte lærte os

Danmark

Paludan sendte brev til 500: Alle i chikaneoffers omgangskreds skulle kende hans version

Danmark

Nu er dommen faldet: Eks-politiker erkender 73 sexorgier i hele Danmark

Tophistorier

Danmark

Tiltalt for rufferi og børneporno: Nu stilles gangbang-politiker for retten

Kultur For abonnenter

Rod'et affære: Stewart sejlede i Boxen

Danmark

Opråb fra provinsborgmestre: Det skal valgkampen handle om

Danmark

Rasmus Paludans tilholdssag: Læs hvordan han forfulgte og chikanerede ung mand i årevis

Danmark

Lars Løkke har udskrevet valg: 5. juni skal danskerne i stemmeboksene

Danmark For abonnenter

Se billederne: Greven af Egeskov hemmeligt gift med prinsesse

Annonce