Annonce
Kultur

Stort eksperiment i Folkets Hus: Så god lyd har du formentlig ikke hørt til en koncert før

De to små koncerter varede mellem 30 og 40 minutter hver. Her Nive Nielsen, der åbnede ballet. Foto: Stine Kjærside
I samarbejde med spillestedet Radar i Aarhus kunne Folkets Hus onsdag aften præsentere få lyttere for en helt ny form for lydoplevelse til en koncert. Et spændende eksperiment, som også finder sted torsdag aften

Struer: Den sidste uges tid har der været rigeligt med muligheder for store koncertoplevelser i det jyske. Fra torsdag til lørdag kunne man boltre sig på plænerne i Aarhus sammen med alle de unge til NorthSide, der blandt andet bød på L.O.C, Major Lazer, New Order, Bon Iver og Tame Impala. Man kunne også skippe NorthSide lørdag og i stedet tage på stadion og opleve Phil Collins, hvis man er til det sentimentale, eller til Sønderborg tirsdag og høre Bon Jovi, hvis man følte sig lidt nostalgisk.

Det har ikke skortet på store koncertoplevelser, men bare fordi en koncert er fuld af hits af nyere eller ældre standard, er den ikke nødvendigvis god, og bare fordi den er del af et stort setup kan den ikke nødvendigvis hamle op med en noget mindre koncert i Folkets Hus med mindre end 50 mennesker blandt publikum. Onsdag aften havde Folkets Hus i samarbejde med spillestedet Radar i Aarhus inviteret til det, de kaldte "en ordinær koncert i en ikke ordinær opsætning". Her blev nemlig eksperimenteret og leget med lyd på helt nye og banebrydende måder, mens Nive Nielsen og Marie Frank indtog scenen.

Annonce

Vi vil prøve at rykke grænserne for, hvad lyd til en koncert kan.

Martin Aagaard, projektleder, Radar

Kanaliseret lyd

Egentlig så det ikke ud af meget når man trådte ind i salen i Folkets Hus. Jovist, alle kunne da spotte de otte ensomme højttalere, der var placeret rundt omkring de opstillede stole inde i midten af salen, som et slags lydmekka, eller "smørhul", som det blev joket med oppe fra scenen. Men skulle det virkelig udgøre en helt ny form for lydoplevelse? Og hvad var det egentlig helt præcist, det gik ud på, det med en "multikanalkoncert"?

- Man kan sige, at musikken går fra scenen, ned i de computere, der står bagerst i salen, og så bruger vores dygtige lydmænd computerne til at kanalisere lyden ud i højttalerne rundt omkring jer, forklarede Martin Aagaard, der er booker på Radar og projektleder på multikanalkoncerterne, der i højeste grad stadig er på det eksperimenterende stadie.

Kort fortalt: Nede bag scenen sad to lydnørder fra uddannelsen DIEM (en lyduddannelse, red.), og brugte deres avancerede computer- og lydustyr på at tweake, tilrette, forstærke og formindske lydeffekter og lyden fra selve scenen og sende det rundt til publikum gennem højttalerne i den mest perfekte udgave.

Første smag på det nye koncertlydskoncept kom fra grønlanske sangerinde Nive Nielsen, og der blev konceptet mere tydeligt for lytterne. Nive Nielsens stemme blev kastet frem og tilbage i bølger blandt publikum, det ene øjeblik dominerede guitaren, det næste hendes stemme, for at gå op i en højere enhed. Som det dyreste surround sound-anlæg i en biograf indhyllede og omsluttede lyden fra højttalerne publikum, dragede dem ind i Nive Nielsens sælsomme guitarunivers og gjorde koncerten langt mere intens og nærværende end noget andet setup kunne have gjort.

Eksperiment

Multikanalkoncerterne er helt klart på et eksperimenterende niveau.

- Vi vil prøve at rykke grænserne for, hvad lyd til en koncert kan, siger Martin Aagaard.

- Spørgsmålet er, om det er i den her retning resten af branchen også skal gå.

Det er et godt spørgsmål, som det endnu ikke er helt let at svare på. Som med alle eksperimenter skal kanterne lige slibes af, og det gælder også multikanalkoncerterne. Stemmerne var ikke altid helt afstemt med hinanden, ind i mellem kom der lidt for meget smæk på en guitarpedal, og enkelte gange fyldte diskanten for meget. Men lydfolkene tog kampen op med akustikken om magten og kontrollen over lyden, og de lykkedes i overraskende høj grad.

Undervejs kom jeg, en ivrig koncertgænger, til at tænke på, at det er sjovt hvad man har vænnet sig til. Fordi lyd er så svært at have med at gøre, og især at gøre godt, så har man vænnet sig til, at så længe bassen ikke overdøver alt det andet, så længe guitarsoloerne ikke skratter for meget og så længe man nogenlunde kan høre forsangeren i snakkepauserne, så har man kategoriseret det som "god lyd".

Hvad Radar laver og hvad der blev vist i Folkets Hus onsdag aften var ægte, god lyd, og det er den slags lyd, som god musik har fortjent. God lyd, som du formentlig aldrig har hørt det før. Heldigvis har du chancen igen i aften. Klokken 20 optræder Sonja Hald og Bremer/McCoy i samme setup. En tur til Folkets Hus værd, hvis du også vil indse, hvor god lyd egentlig kan være.

Et kompliceret og avanceret system styrede lyden med og sendte den ud til publikum nede bagved. Foto: Stine Kjærside
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Grønkjær og Aske måtte se sig slået

Lemvig

Caféen rives ned for at genopstå

Lemvig-Thyborøn For abonnenter

Må hjem og arbejde med angrebsspillet på træningsbanen

Annonce