Erhverv

Stort frøfirma vil helt hjem i din have

DSV Frø sælger ikke kun til storkunder. Det lokale firma ser et voksende marked i miljøvenlige produkter til haveejere. Marketingskoordinator Charlotte Dalsgaard har konstateret et større behov for salg til almindelige haveejere. Foto: Johan Gadegaard
DSV Frø leverer først og fremmest store sække med frø til landbrug og virksomheder. Men firmaet går nu også efter salg til private, der vil fremelske en mere økologisk og klimavenlig have.

Holstebro: Det store lager på Energivej 3 i det nordlige Holstebro fortæller en stor del af historien om virksomheden DSV Frø.

Lageret er fyldt med store hvide sække med mange forskellige frøblandinger. Der skal noget af en truck til at nå de øverste sække oppe under loftet.

Men i fremtiden bliver der ikke kun til salg til storkunder.

DSV Frø er begyndt med små frøpakninger til private haveejere og folk med hobbylandbrug.

- Vi har mærket, at der hos den enkelte haveejer er en stor interesse for, hvordan han/hun kan være med til at dyrke sin egen have, så den bliver mere økologisk og klimavenlig, siger Charlotte Dalsgaard, der er marketingkoordinator hos DSV Frø, der har godt 50 ansatte på virksomheden i Holstebro, der er en del af en stor europæisk koncern.

- Til at starte med er det blevet til syv produkter i serien med et klart miljøfokus i frøindholdet også. Vi vil gerne tage ansvar for en mere bæredygtig fremtid, og samtidig gerne give private haveejere en mulighed for at være med til at skabe små oaser med biodiversitet derhjemme, siger Charlotte Dalsgaard.

Ole Sams Falkenberg er produktchef hos DSV Frø, når det handler om græs. Han er med til at udvikle alle typer af græs. Foto: Johan Gadegaard

Emballagen spiller en rolle

Firmaet har også udarbejdet en nærmere analyse af, hvem der er klar til at købe de nye produkter, der som udgangspunkt er dyrere end andre på markedet.

Kunderne har ofte en lang eller mellemlang uddannelse. Der er meget optaget af klimaet og bevarelsen af naturen. Gennemsnitsalderen er 40 år.

- Vi har også gjort meget ud af, at emballagen til den private forbruger er miljørigtig. Vi kan ikke sælge det, hvis frøene bare ligger i en tilfældig plastikpose. Det skal være miljørigtigt, ellers sælger det ikke, siger Charlotte Dalsgaard.

En af blandingerne i de små indpakninger er biblandingen, hvor de mange arter giver en god biodiversitet med blomstring over en lang periode og variation i plantetype og plantehøjde. Det er til gavn for insekter, dyrelivet, variationen i naturen og image. Der er både et og flerårige plantearter.

Brøndby og AGF

Det kan godt være, at salg til private produkter til haveejere er nyt for firmaet. Til gengæld er salg og udviklingen af græsarter konstant. Hovedansvaret for den udvikling er placeret hos Ole Sams Falkenberg, der er produktchef inden for græs.

Der bliver leveret græs til mange sportsklubber. Ikke mindst golf- og fodboldklubber, hvor græsset bliver passet og plejet hver eneste dag.

- Jeg har lige været på rundtur til flere af de største engelske stadion. På det ny stadion i Tottenham har de den allernyeste teknik, så de kan passe på græsset. I Liverpool er der ansat syv mand til at vedligeholde kampbanen på Anfield, siger Ole Sams Falkenberg, der også kender en del til de bedste hjemlige baner.

- Vi leverer selv til Brøndby og Aarhus Stadion, siger Ole Sams Falkenberg, der ikke er meget for de klubber, der vælger at have kunstgræs på deres opvisningsbane.

0/0
Annonce
Erhverv

Unge virksomheder støtter hinanden i nyt netværk

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Erhverv

Handelslivet mangler p-skilte - og kødben

I Sydkorea

Ingen siger nej til en fest med de kongelige

Pension

Sparekassens bedste pensionsråd: Hellere lidt end ingenting

Annonce