Danmark

Syv lufthavne rotter sig sammen i kamp for bedre infrastruktur

Om en uge er lufthavnsdirektør i Billund Lufthavn, Jan Hessellund, vært, når områdets vigtigste erhvervs- og turistaktører skal diskutere, hvilke infrastrukturprojekter, der vil gøre Billund Lufthavn lettere tilgængelig. Arkivfoto: Martin Ravn

På trods af vidt forskellige ønsker og behov arbejder de de syv danske lufthavne, der har faste indenrigsruter, lige nu på et fælles ønske-katalog til ny infrastruktur. Kataloget skal afleveres til transportordførere og ministeren i håbet om at de vil tilgodese lufthavnene, når midlerne til fremtidige infrastrukturprojekter skal fordeles.

Lufthavne: Når politikerne på Christiansborg skal lægge en plan for de kommende års infrastrukturprojekter, vil de danske lufthavne huskes og høres.

Derfor danner de syv danske lufthavne, der har indenrigsruter, nu fælles front i kampen for at blive tilgodeset i politikernes prioriteringer.

- Det kan være svært for Billund Lufthavn at få gehør i forhold til Københavns Lufthavn, det kan være svært for Karup at få gehør i forhold til Billund Lufthavn og så videre. Sammen har vi en mere markant stemme, siger Jan Hessellund, lufthavnsdirektør i Billund Lufthavn.

Ideen er, at de syv lufthavne, der tæller Aalborg Lufthavn, Aarhus Lufthavn, Midtjyllands Lufthavn, Sønderborg Lufthavn, Billund Lufthavn, Bornholms Lufthavn og Københavns Lufthavn, alle inviterer relevante interessenter som eksempelvis erhvervs- og turistaktører til møde. Her skal de drøfte, hvilke infrastrukturprojekter, der i deres øjne er nødvendige for at skabe bedre national og international tilgængelighed. Ønskerne og argumenterne fra hver lufthavn bliver til sidst samlet i et fælles katalog og afleveret til transportordførerne og transportministeren.

- Vi skal tydeliggøre, hvad der er vigtigt for de enkelte lufthavne, så politikerne ikke blot kigger på de områder, hvor de naturligt har deres interesser, siger Jan Hessellund.

Billund Lufthavn har blandt andet inviteret DI's lokalafdelinger, den erhvervsdrivende fond Dansk Kyst og Natur, de omkringliggende områders erhvervsråd og foreningen Cotra, der varetager interesser for virksomheder med stor rejseaktivitet, til møde den 18. december. Hvem og hvor mange, der dukker op, står endnu ikke klart, da der stadig er åbent for tilmelding.

- Vi vil gerne have, at de hjælper os med at prioritere vores ønsker og pege på infrastruktur, vi måske ikke selv er opmærksomme på. Vi slås jo eksempelvis for en jernbane og en station i Billund. Mødet er en form for lakmustekst af det, vi selv tror på. Det er vigtigt at vise over for politikerne, at vi har støtte og opbakning, siger Jan Hessellund.

Infrastruktur på dagsordenen


  • I forbindelse med finansloven er regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om at se på en infrastrukturplan med fokus på veje.
  • Desuden skal der være valg i 2019, og her kan infrastruktur blive et varmt emne.
  • Ifølge flere lufthavnsdirektører skal der i 2019 eller 2020 politisk tage stilling til de kommende års infrastrukturprojekter, idet der opstår et nyt økonomisk råderum. Transportministeriet hverken be- eller afkræfter planerne, men henviser til den netop vedtagne finanslov.
  • De syv danske lufthavne, der har indenrigsruter, vil ikke overses, når der skal fordeles midler til fremtidens projekter. Derfor er de gået sammen om at sende en fælles ønskeliste til transportordførerne og ministeren.

Hos Sønderborg Lufthavn blev der holdt møde for to uger siden med 25 deltagere. Lufthavnschef Christian Berg vil ikke fortælle præcist, hvem der deltog, men understreger at der er tale om toneangivende virksomhedsledere og beslutningstagere fra området.

Christian Berg mener, at samarbejdet er en fordel for alle parter.

- Vi er konkurrenter, men vi er gode til at lægge konkurrencen væk, og se hvor vi har fælles interesser som vi gerne vil løfte til national politisk niveau, siger han og understreger, at hver af de danske lufthavne spiller en rolle i forhold til at binde Danmark sammen. Infrastrukturprojekter i Sønderjylland kan således også komme Københavns Lufthavn til gode, fordi Københavns Lufthavn som international lufthavn er afhængig af at tiltrække folk fra hele landet og flyve dem videre ud i verden.

- Hvis der ikke er god infrastruktur til Sønderborg Lufthavn, går det ud over indenrigsruten til København, og dermed over muligheden for at komme videre ud i verden, siger han.

Jan Hessellund erkender, at der trods fælles takter også hersker store interesseforskelle lufthavnene imellem, og at der er risiko for, at nogle lufthavnes ønsker drukner i andres, når man på denne måde fremlægger et fælles ønske-katalog. Men alternativet er værre, mener han.

- Hvis vi ikke lægger det frem, er der ingen, der ser det. Lavede vi ikke kataloget, ville der være en del mindre infrastrukturprojekter, der aldrig kom på bordet, fordi det altid er de store projekter, der er fokus på, siger han.

0/0

Tophistorier

Annonce
Danmark For abonnenter

Ekspert om forlig i Bios-sag: Bekvemt for Falck at undgå retssag

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112 For abonnenter

Formand for dyreværnsforening: Det største svineri mine frivillige har set

Holstebro

Får en million kroner til nyt naturområde: Håber at starte byggeriet i 2020

Tophistorier

Lemvig

Landsbyhøjskole for 24. gang: En uge med et hav af aktiviteter

Sport For abonnenter

Fra nummer 40 til nummer 1: Og sæsonens bedste spiller er...

Erhverv

Kemifabrikken på Harboøre Tange giver aldrig op

På afstand ligner Harboøre Tange et paradis for turister, fiskere og vilde fugle. Men når man kommer over bakken på Thyborønvej, forstyrres udsigten af et fyldigt industrikompleks med høje skorstene ude mellem Vesterhavet og Nissum Bredning. På jernbanesporet står lange rækker af kemikalievogne bemalet med Cheminovas navn, og de færreste vil være i tvivl om, hvor vi er endt. I årtier har den nordvestjyske kemifabrik været kendt for sine synder fra fortiden: En ophobning af mange ton kemikalieaffald på stranden ved Høfde 42 og på den oprindelige fabriksgrund lidt syd for det sted, virksomheden ligger i dag. Men Cheminova er ikke fortid. Nu hedder den bare FMC Site Rønland. Historien har ikke slået virksomheden ihjel, og mange vil blive overrasket over, at der stadig vandrer 450 ansatte igennem porten hver dag. Deres arbejde består i at fabrikere massevis af sprøjtegifte døgnet rundt på et område, der strækker sig over store dele af halvøen Rønland. Plantebeskyttelse, som man kalder det, til alt fra bomuldsmarker til frugtplantager og golfbaner over hele verden. Avisen Danmark er som det første medie lukket indenfor for at høre om, hvad der egentlig foregår på FMC Site Rønland, siden virksomheden fik ny ejer i 2015. Den amerikanske kemigigant FMC købte dengang Cheminova i en milliardhandel, der især udløste jackpot til hovedaktionæren, Aarhus Universitets Forskningsfond. FMC, der i forvejen var en global kæmpe inden for plantebeskyttelse, havde frem for alt brug for et brohoved ind i Europa. - Der var en produktionskapacitet, der kunne være interessant, men det handlede især om at komme ind og få nogle salgskanaler og markedsandele i Europa, siger Jakob Kyllesbech, fabrikschef på FMC Site Rønland. Den 49-årige sjællænder begyndte i jobbet i januar 2018 og flyttede til Struer, hvor han i dag bor i en lejlighed ud til Limfjorden.

Sport For abonnenter

TTH-direktør i den varme stol: Jeg håber HB rykker op, men de behøver ikke blive til en superligaklub...

Lemvig

Godt nyt til beboere i kommunens landsbyer: Spring gratis på bussen

112

35-årig tiltalt i voldtægtssag: Tippede selv skolen under falsk navn

Annonce