Annonce
Ulfborg/Vemb

Tønne var tyndslidt: Kæmperegning for udbedring af vigtigt skib

Sandpumperen Tønne har været tyndslidt og i væsentlig dårligere stand end forventet, og det har kostet Thorsminde Havn en ekstraregning på to millioner kroner. Derfor har havnen nu brug for en driftskredit. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Havnen i Thorsminde har ikke længere penge i kassen og har behov for en kredit, fordi skibet er i dårlig stand, og det blev langt dyrere end forventet, da sandpumperen "Tønne" var til det lovpligtig tilsyn.

THORSMINDE: Sandpumperen Tønne er helt afgørende for at oprense sejlrenden og havnen i Thorsminde, så fiskekuttere kan komme ud og ind fra Vesterhavet.

Men sand og tærring slider på skibet, og regningen blev 2,1 millioner kroner større end for ventet, da skibet denne sommer var til det lovpligtige eftersyn. Skibet viste sig nemlig at være i væsentlig dårligere stand end forventet.

- Bunden var meget tyndslidt, og derfor var det nødvendigt at udskifte store dele af bunden i bagbords side, siger Lisette Sønderby, der er havnechef i Thorsminde.

Bunden skal gerne have en tykkelse på otte-ni millimeter, men nogle steder var jernpladerne i bunden helt ned på tre-fire millimeter.

- Der var både slid og en del tærring, og det skyldes især, at noget maling på indersiden af skroget havde skabt tæring, siger Lisette Sønderby.

Tønne var på bedding i næsten tre måneder fra påsken til midt i juli, før den var klar til at sejle og pumpe sand op igen.

Annonce

Hårdt liv på kysten

Det er hårdt arbejde at være sandpumpeskib ved vestkysten, og havnen havde sparet fem millioner kroner op til det store syn.

- Men vi havde ikke forudset, at det ville koste de to millioner kroner ekstra, siger Lisette Sønderby.

Sandet pumpes om i en stor kasse, og midten af skroget åbner ud til siden, når sandet skal tømmes ud. Sandpumperen Tønne er bygget i 1989 og er dermed 30 år gammel, og sådanne skibe har en begrænset levetid.

- Det er da noget, som vi skal have set på på sigt. Men jeg forventer ikke, det vil give problemer de næste fem år, siger havnechefen.

Hidtil har netop opsparingen til syn været de penge, som havnen har brugt som egen kassekredit, når for eksempel indtægter fra udleje af arealer på havnen kommer to gange om året, mens havnens udgifterne skal betales hver måned.

Thorsminde Havn er ejet af Holstebro Kommune og i forbindelse med reparationen fik havnen tilladelse til en kassekredit på to millioner kroner, som løb til årsskiftet, men den kan havnen ikke indfri på grund af den store udgift til skibet. Nu anmoder havnen i stedet byrådet om lov til at lave en driftskredit i en bank på fire millioner kroner - dog uden en kommunegaranti.

- Vi får næppe behov for fire millioner. Men drifskreditten vil sikre penge til den løbende drift, uden at vi skal spørge igen, siger Lisette Sønderby.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

VLTJ må klare sig uden reservetog

Lemvig

500 besøgte varmeværket

Annonce