Annonce
Erhverv

Thomas har løsningen: Du kommer aldrig igen til at hælde benzin på din dieselbil

Thomas Højland har udviklet på sit produkt i flere år. Nu er de færdige alarmbrikker endelig på vej til Businessparken Struer. Foto: Thomas Maxe
Efter en lang udviklingsproces er Fueli ved at være klar til at gå på markedet med løsning, der skal forhindre benzin i dieseltanken.

STRUER: Det kan blive en temmelig bekostelig affære, hvis man tager fejl og hælder benzin på en dieselbil - i værste fald kan motoren blive totalskadet. Faktisk helt op til 40.000 kroner, og der er ingen forsikringsselskaber, som dækker skaden, hvis nøglen er blevet drejet. Men efter flere års udvikling er Thomas Højland fra Struer endelig ved at være klar med en simpel løsning, der skal forhindre de dyre bommerter.

- De første 1000 eksemplarer af ”Fueli” er bestilt og kommer sidst i oktober, fortæller opfinderen.

Kort fortalt er ”Fueli” en batteridrevet alarmbrik, som man køber og fastmonterer på indersiden af bilens tankdæksel. Den kommunikerer med en elektronisk sender, som sidder på pistolen ved tankstanderen, og vælger man ved et uheld den forkerte type brændstof, vil Fueli slå alarm ved at bippe højlydt og blinke rødt.

Annonce

Fejltankning

  • Ifølge en opgørelse fra Falck og SOS Danmark var der i 2018 næsten 20.000 bilister, som måtte have hjælp til at få bilen på værksted efter at have tanket den forkerte type brændstof. Især dieselbiler kan tage alvorlig skade, hvis der bliver tanket benzin.
  • Fueli er en lille elektronisk, batteridrevet alarmbrik, som klistres fast på indersiden af bilens tankdæksel. Hvis man forsøger at hælde benzin på en dieselbil, vil Fueli blinke rødt og bippe højlydt for at advare. Systemet virker kun, hvis man tanker hos et olieselskab, der har monteret en Fueli-sender på tankstanderens pistol.
  • Konceptet er testet med succes hos seks forskellige olieselskabers tankstationer i Holstebro, Struer og Lemvig. Det færdige system bliver næsten gratis for tankstationen, mens det koster et engangsbeløb for bilejeren.
  • Fueli er udviklet af Thomas Højland, der er udlært elektriker og har læst til el-installatør. Han har samarbejdet med cirka 25 forskellige underleverandører for at færdiggøre produktet – 20 af leverandørerne er lokale virksomheder fra Struer og Holstebro.
  • Fueli's hjemmeside: www.fejltankning.dk.

Arh, skulle det nu også være nødvendigt med sådan et produkt? Jo, faktisk sker det gennemsnitligt 50 gange om dagen - eller knap 20.000 gange om året, viser en opgørelse fra Falck og SOS Danmark fra 2018, som ofte er dem, der må køre bilen på værksted, når der er kommet benzin i dieseltanken.

Vanskelige forhandlinger

Det er efterhånden to og et halvt år siden, at Thomas Gadegaard første gang fortalte om sin opfindelse i lokale medier.

Der er flere grunde til, at det ikke har været ”bare sådan lige” at gøre produktet klar til markedet. En væsentlig grund er, at systemet kræver olieselskabernes samarbejde. Det er nemlig nødvendigt, at der sidder en lille plastikkrave med en elektronisk dims på alle tankstandernes pistoler, hvis systemet skal virke optimalt.

- Olieselskaberne skal stort set ikke betale noget. For dem vil det være en service til deres kunder. Så jeg har først og fremmest skullet finde praktiske løsninger på, hvordan man får alle sensorerne ud på tankstationerne og får dem monteret. De første aftaler kommer på plads inden for en måned, siger Thomas Højland og lyder sikker i sin sag.

Annonce

Testet med succes

Foreløbig har han med succes testet konceptet i samarbejde med seks olieselskaber med tankstationer i Holstebro, Struer og Lemvig. De 65 testpersoner er en skøn blanding af privatbilister, håndværkere og hjemmehjælpere i kommunalt ejede biler.

- Tilbagemeldingerne fra olieselskaberne har været meget positiv. De har ganske enkelt ikke haft noget ”bøvl” af løsningen overhovedet, faktisk har de slet ikke mærket det, og det er jo netop meningen, forklarer Thomas Højland.

Flere af brugerne nævnte, at bare dét, at der sidder en dims på indersiden af tankdækslet, som blinker grønt, når de åbner, vækker deres opmærksomhed.

Thomas Højland, opfinder af Fueli

For testpersonerne har feedbacken også kun været positiv - ja, faktisk viste der sig at være en ekstra positiv effekt af Fueli.

- Flere af brugerne nævnte, at bare dét, at der sidder en dims på indersiden af tankdækslet, som blinker grønt, når de åbner, vækker deres opmærksomhed. De bliver fokuseret på tankningsprocessen og tænker, at ”nu skal jeg huske at vælge den rigtige pistol ved standeren”. Det er faktisk rigtig godt, for hele ideen er jo at forebygge, at man kommer galt af sted, siger Thomas Højland.

Annonce

Først til erhvervskunder

Forretningsmodellen er uhyre simpel: Tankstationen betaler et lille beløb, mens bilejeren køber en Fueli, aktiverer batteriet og sætter dimsen fast på indersiden af tankdækslet. Det er en éngangsudgift, og batteriet holder i tre-fem år. Intet abonnement eller apps, som skal opdateres.

I første omgang bliver produktet rettet mod erhvervskunder.

- Min markedsundersøgelse har vist, at der ligger en forholdsvis stor barriere hos privatkunder. Der er en meget stærk tendens til at mene, at ”det her sker ikke for mig” - men det sker jo alligevel. Desværre er der meget skam forbundet med den type uheld. Det er pinligt at tage fejl, så man hører ikke så meget om det, fortæller Thomas Højland.

Derfor bliver den første og vigtigste målgruppe leasingselskaber, som vil beskytte deres dyrebare biler og sikre deres kunder en positiv oplevelse. Og virksomheder og kommuner, der har køretøjer, som ofte skifter chauffør. For eksempel varevogne og hjemmeplejebiler.

- Det kan være let at tage fejl, hvis man selv har en privat benzinbil og så kører dieselbil på arbejde. Og virksomheder med mange biler kan have meget store udgifter på grund af fejltankning, så for dem vil det være et godt hjælpemiddel, som hurtigt er tjent hjem, siger Thomas Højland.

Thomas Højland opfandt Fueli for flere år siden. Med hjælp fra 25 leverandører og samarbejdspartnere - de fleste lokale - er han endelig ved at være klar til at sælge sit produkt. Foto: Thomas Maxe

Prisen er sat til et éngangsbeløb på 399 kroner eksklusiv moms, så der skal sælges mange, før Fueli bliver en rigtig god forretning.

- Målet er først og fremmest at reducere antallet af dyre fejltankninger. Og helt konkret er målet for Fueli, at der skal sælges 10.000 enheder om året, i første omgang i Danmark, og når løsningen er udbredt her, vil jeg sælge til udlandet også. Efterhånden vil der også blive åbnet for salg til private. Og når først, der kommer nogle gode ambassadører, som tør at fortælle deres omgangskreds på sociale medier, at ”den her dims reddede min bils motor”, så skal der nok komme fuld fart på salget, siger Fueli-opfinderen.

- Er du ikke lidt sent ude i forhold til at finde løsninger til dieselbiler, når nu elbilerne tager over?

- Nej, faktisk ikke. Lige nu er det kun én procent af bilerne i Danmark, som er el-drevne. Det vil stige til omkring en fjerdedel i 2030, så der er langt vej endnu, inden diesel-bilerne er væk.

Der er endnu ikke sat endelig dato på, hvornår salget af Fueli starter til private, da Covid-19 har begrænset indkøbet af komponenter.

Annonce
Lemvig For abonnenter

Manden var alvorligt syg, og Bitten stod med fire børn og alle de udfordringer, der fulgte med: Bare der havde stået en og banket på for at sige, nu skulle jeg nok få hjælp

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Skuffelse i Lemvig-lejren efter pointdeling: - Jeg synes det var tyveri ved højlys dag

Sport For abonnenter

Minut for minut: Lemvig måtte nøjes med det ene point i fredagsgyser i Skive

Kultur

Anbefaling: Fem forrygende serier til sofa og regnvejr

Lemvig

Analyse: Nye Borgerlige skal mere end firedoble antallet af stemmer

Navne

Stort skulderklap til lokal kok: - Tårerne var lige ved at komme, men jeg holdt dem heldigvis tilbage

Erhverv For abonnenter

Det er Nordeuropas største solcellepark, men hvor meget fylder den præcist: Som 888.000 skriveborde? Som en bagatel? Som en forringelse af livskvaliteten?

Erhverv

Det bliver ikke sagt med blomster: Derfor flygter blomsterhandlerne fra Interflora

Kultur

Stem her: Nu kan du være med til at finde det bedste billede i lokal fotokonkurrence

Erhverv

Her skal der helst være grus i maskineriet

Danmark

Aktiviteter for store og små: Gode tips til efterårsferien for hele familien

Leder For abonnenter

Højere afgift på dieselolien er det rene talmagi- det sænker ikke CO2-udledningen

Sport For abonnenter

Karakterbogen: 2 mål på 12 afslutninger gør ikke Thymann til en skurk

Lemvig

Ønske i valgkampen: Det skal være let for den pårørende når det er svært

Annonce