Holstebro

Ti skarpe om sex: Vi kan sagtens give de unge et kondom med hjem, men...

Lone Kjær Hein har i efterhånden mange år været en stor del af informationsstrømmen til de unge om sex i Holstebro Kommune. Arkivfoto: Morten Melhede

Lone Kjær Hein, der er sundhedsplejerske i Holstebro Kommune samt tidligere leder for projekt om kvalitetssikring af seksualundervisningen, gør os denne søndag lidt klogere på børn, unge og sex i forbindelse med oplysningskampagnen Uge Sex, der årligt finder sted i uge 6.

Det er 10. gang, den årlige skolekampagne Uge Sex afholdes - er det et udtryk for succes eller fiasko?

Det er en succes - flere og flere klasser tilmelder sig, og kampagnen har sat fokus på vigtigheden af god seksualundervisning, og at det er for alle elever, ikke kun dem, der går i overbygningen.

Hvorfor er det vigtigt, at skolerne deltager i Uge Sex?

Det giver et særligt fællesskab om et tema, som fremmer elevernes trivsel, og det er noget, eleverne glæder sig til - det lyder både lidt frækt og spændende, synes de. Og arbejder klassen eller skolen med Uge Sex i alle timerne, vil det være en helt særlig uge for eleverne, og forældrene får mulighed for at drøfte, hvad de har arbejdet med, derhjemme sammen med børnene.

Hvad får skolerne og eleverne ud af det?

Uge Sex-materialerne, som Sex & Samfund har udarbejdet, er meget lette at gå til for lærere, pædagoger og andre fagfolk. De kan bruges i de fleste fag, og dermed kan det at lære om grænser, sociale medier eller kroppen på en spændende måde give eleverne mere læring, viden om sig selv og andre.

Hævnporno, sociale medier og samtykke var ikke noget, som nutidens unges forældre måtte forholde sig til, da de var børn. Hvordan har sex ændret sig for de unge?

Jeg ved ikke, om man kan sige, at sex har ændret sig for de unge. Men der er meget mere at forholde sig til, og i forhold til sociale medier og de dilemmaer og risici, der findes der, er nogle forældre ofte ikke til megen hjælp. Jeg oplever, at de fagfolk, der er omkring vores børn/unge har meget godt styr på, hvad der rører sig af nye ting, og skolerne er gode til at lave særlige undervisningsforløb eller tage imod supplerende undervisning af politi, sundhedsplejersker, gademedarbejdere etc., som klæder de unge på til at træffe egne valg og forholde sig til grænser.

Er de unge nødt til at være mere hårdføre i dag?

Nej, det tror jeg ikke. Men det er klart en udfordring, at mange unge oplever, at de skal gøre tingene perfekt. At de ikke tør fejle, fordi kun det perfekte er godt nok. Det har betydning i forhold til selvværd, kropsopfattelse, skoletrivsel og meget andet. Når klasserne arbejder meget intenst med fx brug af sociale medier og de udfordringer, de kan møde der, bliver lærerne også mere opmærksomme på, hvem der måske har brug for særlig støtte eller indsats.

Hvad er succeskriteriet for arbejdet med Uge Sex?

Det er, at vi alle bliver inviteret ind i den verden, børn og unge befinder sig i. Uge Sex er blevet en tradition, noget som medierne har rigtig meget fokus på. Det er godt, for så har bedsteforældrene og dem, der ingen børn har, også hørt om det, og det er noget, der kan gøre os alle lidt klogere.

Kan I overhovedet flytte noget ved "bare" at poppe op en gang om året i en uge?

Ja, det er jeg ganske sikker på. Men det er vigtigt at være bevidst om, at nogle få timer eller en hel uge omkring årets tema ikke kan erstatte den seksualundervisning, som eleverne i øvrigt skal have, eller de snakke, forældrene bør tage med deres børn/unge.

Er det overhovedet skolernes ansvar, at børn og unge er informerede om sex?

Det er et fælles ansvar - det er forældrenes, skolens og samfundets ansvar. Og hvis alle tre byder positivt ind, så er vi faktisk ret godt stillet.

Er vi ikke efterhånden ved at være kommet et sted hen, hvor forældrerollen bliver skubbet mere og mere over på skolerne?

Nej, det synes jeg ikke. Skolernes opgave er for mig at se at arbejde med elevernes læring og dannelse. Dannelsen handler blandt andet om, hvordan vi er over for hinanden, hvordan man skaber gode relationer til andre. Det kan skolen ikke klare alene, men det er her, eleverne møder andre, som er anderledes, har andre holdninger og værdier.

Kan alt det her oplysning om, hvad der er det rigtige ikke komme til at have den modsatte effekt?

Det er vigtigt, at man ikke er en "løftet pegefinger" for børn og unge, men giver dem mulighed for at undersøge, diskutere og danne deres egne holdninger. Vi kan fx sagtens fortælle de unge, at det er vigtigt at bruge kondom for at undgå sexsygdomme og give dem et med hjem. Men valget om de faktisk bruger det, træffer den unge selv. Derfor skal vi skabe et rum, hvor der er plads til, at man kan drøfte fordele og ulemper, få ny viden sat i spil og høre andres holdninger og danne sin egen.

0/0

Tophistorier

Annonce
Holstebro For abonnenter

50 år siden: Månelandingen ryddede forsiden 9 dage i træk

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Lånere får kortere tid til at læse

Tophistorier

Indland For abonnenter

16-årige Gitte blev myrdet for 40 år siden: Morderen er aldrig fundet

Struer For abonnenter

Efter et år og ni måneder - nu går vores datter igen i skole

Livsstil For abonnenter

Forfatter og journalist Lone Theils: Jeg ser verden som et fantastisk sted, der skal opdages

Lemvig

Video: Se med, når storkeungen spiller død for at blive ringmærket

Holstebro

Politikers søn fik dramatisk start: Rutinetjek endte i akut kejsersnit, elektrochok og tarmoperation

Annonce