Annonce
Læserbrev

Trafikstøj dræber

Karsten Hønge Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Debat: Trafikstøj giver stress og fører til alvorlige sygdomme. Det har været kendt i mange år, at det kan føre til hjerte- karsygdomme, og dødsfald. En helt ny undersøgelse viser nu også forøget risiko for demens. Lydmuren til Folketinget må være brudt, og nu skal vi handle.

I en såkaldt ”Hvidbog” fra 2020, udarbejdet af bl.a. Rambøll, står der: ”Støj er et af de vigtigste miljømæssige problemer, og støj fra trafikken er uden sammenligning den værste støjkilde i vores samfund. Der gøres alt for lidt for at modvirke generne og reducere trafikstøjen. Mange steder i Danmark er folks boliger og nære udearealer i høj grad belastet af støj og udledninger fra trafikken”.

Faktisk er 1,3 millioner mennesker i Danmark udsat for trafikstøj, som ligger over Miljøstyrelsens anbefalinger. Alligevel fortsætter vi med at anlægge veje uden samtidig at lave tilstrækkelige støjreducerende foranstaltninger. Støjskærme, særlig asfalt og nye beplantninger er dyre, men omkostningerne for helbredet er endnu højere.

Annonce

Derfor bør støjreduktion indgå i alle anlægsberegninger, når der planlægges nye veje. På Christiansborg er der evige krav om nye motorveje, især fra højrefløjen. Der har vist været mere politisk prestige i at vedtage nye veje, end i foranstaltninger mod den støj, som fulgte med. Alle valgkampe indeholder masser af løfter om nye store anlægsprojekter, ligesom mange kommuner presser på. SF arbejder for at lægge transporten om i en klima- og miljømæssig bæredygtig retning. Mere kollektiv trafik og mere gods på jernbane.

Vi støtter selvfølgelig også vejprojekter, når det giver mening. Men vi gør det ikke som rygmarvsreaktion, for i virkeligheden fører flere veje til flere biler, som igen fører til flere veje.

Hold lige fast i bordkanten: Biltrafikken er steget med 85% de sidste tyve år! Det kan ikke bare fortsætte derudaf. Fremover må der være sammenhæng i politikken, så alle udgifter til bedst mulig støjreduktion bevilges som en del af anlægsudgifterne. Har man sagt A, må man sige B.

Sådan bør det være ved alle fremtidige projekter, men vi har en masse ”gammel gæld” i områder, som i dag er hårdt belastede.

Det bliver også nødvendigt at regulere bilismen gennem mere indgribende hastighedsreguleringer. Det kan være fleksible begrænsninger i hastigheder via lystavler på udvalgte strækninger i myldretiden for eksempel fra 130 km. til 80 km. Der bør laves en helhedsplan for at beskytte de mange mennesker som i dag lever i et støjhelvede.

Årtiers udbygning af vejinfrastrukturen er sket uden at tage hensyn til de borgernes hverdag, som bor i de berørte områder. Det er uansvarligt og har enorme omkostninger både menneskeligt og samfundsøkonomisk.

Der har vist været mere politisk prestige i at vedtage nye veje, end i foranstaltninger mod den støj, som fulgte med.

Annonce
Lemvig For abonnenter

Birgitte bor ud til trafikeret vej: Det er som om hjernen er på arbejde hele tiden

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Lemvig

Stor prisstigning: Så meget skal du betale for at få tømt dine affaldscontainere næste år

Lemvig For abonnenter

Vejdirektorat kender problem: Men det er svært at støjsikre i Klinkby

Erhverv

Britt og Christina åbner ny klinik: Her kan du få plejet dine fødder

Lemvig

Det begynder med et lig blandt auktionens fiskekasser - gymnasielærer har skrevet krimi om kvotekonger i Thyborøn

Lemvig

Fond uddelte 400.000 kroner - stort beløb gik til nyt klokkespil i Harboøre Kirke

Kultur For abonnenter

Iben fra Tjørnevej har hovedrolle i ny Netflix-serie, der vises i over 190 lande: - Jeg kan ikke huske den casting, der sikrede mig rollen

Debat

Debat: Er de varme hænder hele løsningen på fremtidens velfærdskabale?

Lemvig

De betaler, så turister kan køre gratis med toget mellem Lemvig og Thyborøn

Navne For abonnenter

Lis og familien flytter fra Nørrebro: Når man får børn, ser man pludselig sit liv på en anden måde

Danmark For abonnenter

Fem børn mistede deres mor: 35-årige Nanna døde på sin søns fødselsdag

forside For abonnenter

Sådan ser tallene ud: Her er ugens regnskaber fra Nordvestjylland

Lemvig For abonnenter

Efterårets første storm trak gæster til havet - vagtcentral havde travlt, men ikke med stormskader

Erhverv

Malene foran et højdepunkt i de 17 år i Jysk - indvier større og moderniseret butik

Annonce