Annonce
Debat

Transit af forurenet jord fra Tyskland via Thyborøn Havn til deponi i Norge

Bjarne Hansen. Pressefoto
Annonce

Læserbrev:Thyborøn havn og Harboøre Tange er ikke alene tumleplads for den kemiske industri og deres efterladenskaber, men også deponeringsplads for Tungmetal forurenet havneslam.

Ikke nok med det, er området også forsøgsområde for den forurenede industri og med tiden måske også base for oparbejdning af kemisk affald.

Havnen i Thyborøn er - ud over at være en af Danmarks største fiskerihavne - også nødhavn for skibe med farligt affald. Som det sidste, nu også transithavn for forurenet jord fra Tyskland til deponi i Norge.

Det er denne udvikling vi prøver at dykke ned i:

”Miljøgodkendelse af lager til forurenet jord i big-bags” på havnen i Thyborøn.

Burde være en venstrehånds-beslutning, men det drejer sig om 20.000 tons forurenet jord fra Tyskland, som skal - transit via Thyborøn-– fragtes videre til deponi i Norge.

Er der et sted her i verden, som er bekendt med forurenet jord, så er det Thyborøn, der ligger et par kilometer fra kemifabrikken Cheminova og deres efterladenskaber.

Men denne forurenede jord kommer fra et sted i Tyskland og skal fragtes via jernbane op gennem Jylland til Thyborøn, hvor der gennem et år vil komme 400 tons om ugen - sommer som vinter.

Hvad forureningen består af, kan vi ikke få oplyst, men man fragter ikke forurenet jord fra Tyskland til deponi i Norge, hvis ikke det er kraftigt forurenet - det er nemlig dyrt – meget dyrt.

Nu skal vi passe på, ikke at blande pærer og bananer sammen.

Det er oplagringen – altså bygningen – som miljøgodkendelsen handler om, og det ser vi ikke noget problem i.

Det er transporten gennem Thyborøn by, få meter fra folks huse og omlæsningen af det forurenede jord, klods op af fiskemelsfabrikken på havnen (999), som vi syntes er betænkelig - ikke mindst ved uheld.


Sporene, som har forbindelse med fiskemelsfabrikken Tripple Nine (999), har ikke været vedligeholdt i mands minde, da de ikke længere bliver brugt af fiskemelsfabrikken – det i sig selv er også problematisk.

Bjarne Hansen


Vi får oplyst:

At lageret ligger 138 meter fra de første beboelsesejendomme.

At der forekommer ”kun” risiko for menneskers sundhed, hvis der ved uheld spildes gods på havnearealerne.

At personer som arbejder eller opholder sig på havnearealerne kan blive påvirket. Endvidere kan beredskabet blive inddraget i forbindelse med uheld.

At det ikke er oplyst, hvilke stoffer materialet er forurenet med.

Vi kender med andre ord ikke det forurenede jords indhold af kemi.

Godkendelsen tager ikke stilling til transporten gennem byen, som i sig selv syntes problematisk.

Nu er banesporene til havnen af meget gammel dato og byen er på det nærmeste bygget op omkring banen. Sporene, som har forbindelse med fiskemelsfabrikken Tripple Nine (999), har ikke været vedligeholdt i mands minde, da de ikke længere bliver brugt af fiskemelsfabrikken – det i sig selv er også problematisk.

Omlæsning af 20.000 tons forurenet jord, ved siden af en fiskemelsfabrik (fødevarer) og ikke langt fra kaj kanten, lyder heller ikke godt, hvis der sker uheld.

Derefter sker transporten med truck – på arbejdskajen, over til den lagerhal, som miljøgodkendelsen handler om.

Miljøgodkendelsen af lagerhallen er i denne situation det mindste af problemerne.

Det er hele opbygningen, fragt og transporten til lagerhallen, som er problematisk.

Et forslag til en løsning kunne være: At lade omlæsningen ske ved Knopper Station ved Cheminova, hvorefter det kunne fragtes via landevejen til lagerhallen på havnen i Thyborøn, så undgår man transporten gennem Thyborøn by og omlæsning klods op af fiskemelsfabrikken.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Lemvig Kommune er giftig

CORONAVIRUS

Live: USA's topekspert tror på effektiv vaccine mod corona i december

Annonce