Annonce
Læserbrev

Transport. Fremtidens tog kan køre på batteri

Debat: ”Hvor kommer man batterierne i?” Det spørger Grunk om, da han i de populære film om ’Krummerne’ fra 1990’erne får en træfigur i gave. Børn var allerede dengang vant til, at legetøjet var elektrisk, og at der ofte skulle strøm til, før man kunne slippe fantasien løs. Den teknologiske udvikling har sat sit præg på vores køkkener, arbejdspladser og adfærd, og det giver stof til eftertanke for mig som transportminister. For hvordan kan vi bedst muligt bruge teknologien til at optimere vores transportsektor – og måske endda samtidig gøre den mere klimavenlig? Det giver god mening, når vi ser på passagertal og samfundsøkonomi at elektrificere de store jernbaneårer. Det er vi allerede i fuld gang med. Det er dog ikke nødvendigvis ud fra et økonomisk perspektiv en tilsvarende god idé også at elektrificere alle de små og mellemstore vener, som forgrener sig ud i resten af landet. Det er togtrafikken i de områder ikke stor nok til. Lokalbanerne er dog fortsat vigtige, og derfor er det væsentligt, at de ikke halter bagefter, når vi moderniserer hovednettet – men hvis det ikke er økonomisk forsvarligt at elektrificere de lokale jernbanestrækninger, kan vi så gøre togene grønnere? Det kan vi. Vi skal have fat i batteriet fra barndommen, der puster nyt liv i legetøjet. Batteritoget er en transportform, der er i rivende udvikling, og som er meget interessant at følge. Dels fordi det giver os nogle nye muligheder for at modernisere selv de mindre jernbanestrækninger, og dels fordi det bidrager til at forbedre vores miljø og klima. Derfor har jeg aftalt med regionrådsformændene fra Region Midtjylland, Hovedstaden og Sjælland, at vi afprøver batteritog; blandt andet på Lemvigbanen. Leverandørerne får mulighed for på skift at prøvekøre strækningen i sidste halvdel af 2020 og første halvdel af 2021. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne har batteritog i vores daglige togtrafik i Danmark. Det ville nemlig være optimalt, hvis vi kunne udnytte den teknologiske udvikling til at styrke jernbanen endnu mere, så den ikke alene blev et attraktivt og driftssikkert tilbud, men også en grønnere mulighed for at rejse mellem byer og landsdele – for ligesom med alt andet i Grunks verden, så er det muligt at komme batterier i det meste i dag. Også i tog.

Transportminister Benny Engelbrecht (S). Arkivfoto: Niels Christian Vilmann/Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Lemvig står sammen om at holde afstand

Lemvig

Topper listen over grønne kommuner

Lemvig

Præst laver national påskeside

Læserbrev

Corona. Derfor sender vi hjælp til verdens fattigste

Debat: Afrika og nærområderne står over for en humanitær og økonomisk katastrofe, som for hver dag vokser sig større. Det kommer til at gå hårdest ud over flygtningelejre, tæt befolkede områder og de fattigste og mest udsatte befolkningsgrupper. Især Afrika har en endnu mere uoverskuelig fremtid foran sig nu, hvor coronavirus tager til på kontinentet. FN’s Økonomiske Kommission for Afrika (UNECA) vurderer, at væksten bare på det afrikanske kontinent næsten bliver halveret i 2020 fra 3,6 procent til 1,8 procent som følge af coronavirus. Og det var inden krisen rigtig tog fart. Et så stort økonomiske kollaps vil sammen med svage sundhedssystemer formentlig koste flere tusinder mennesker livet, skabe massiv arbejdsløshed og risikere at presse unge mennesker til at forlade deres hjemegne i jagten på en fremtid – og måske i sidste ende søge mod Europa. Det er derfor, at vi nu skal udvise rettidig omhu og international solidaritet. Vi har som nation og samfund en forpligtelse til at hjælpe dem, der kalder på vores hjælp. Det gør de nu. Derfor har vi – et bredt flertal i Folketinget – besluttet at bevillige samlet 650 millioner kroner til blandt andet en her-og-nu-indsats for at bekæmpe smittespredningen og afbøde de økonomiske konsekvenser på længere sigt. For i mange udviklingslande kan fattigdom være lig med død. Hjælpepakken går for eksempel til danske NGO’ers arbejde med at bekæmpe coronavirus, de afrikanske landes egne indsatser, beskyttelsesudstyr til lokale sundhedsmedarbejdere, bedre adgang til rent vand, sanitet og hygiejne, og til de store FN-organisationer, som også har ekspertisen og erfaringen til at håndtere de humanitære og økonomiske kriser, som vi ser ind i. Pengene til hjælpepakken findes i den allerede eksisterende udviklingsbistand, hvoraf 350 millioner kroner kommer fra den standby-pulje, partierne er enige om at afsætte til bekæmpelse af coronavirus. Puljen er er finansieret ved at sætte andre udviklingsprojekter midlertidigt på pause. De resterende midler til hjælpepakken findes i de humanitære reserver allerede afsat på Finansloven for 2020. Vi har som land en entydig interesse i at hjælpe flygtninge og de fattigste og sikre, at der også i fremtiden er jobmuligheder i Afrika til den stadig voksende afrikanske befolkning.

Lemvig

Campingpladser starter forsigtigt op

Annonce