Annonce
Læserbrev

Transport. Hvordan kommer man videre fra Midtjyllands Lufthavn?

Arkivfoto: Morten Pedersen/Scanpix

Debat: Fredag før valget kunne man blandt andet i avisen Danmark læse en debatartikel fra Billund Lufthavns direktør, der sammen med DI Transport og borgmestrene i Vejle og Billund, gjorde opmærksom på vigtigheden at man får bygget jernbanen Vejle-Billund. Fulgt op af en helsides annonce dagen efter. Blandt argumenterne for denne bane er at der er cirka 30 procent af husholdningerne i Syddanmark og Midtjylland, der ikke har bil. Videre at de cirka en million udlændige der hvert år lander i Billund, gerne skal blive endnu flere.

Men hvad sker der i Midtjyllands Lufthavn? Problemstillingen er jo lidt den samme. Lufthavnscheferne har i cirka 20 år med jævne mellemrum skrevet til først VAFT og siden Midttrafik og bedt om at buslinje 53 mellem Herning og Viborg skal køre nogle ture via lufthavnen. Men hver gang fået nej. Nu har man så gået til trafikministeren og bedt ham om det samme. Men at ministeren, eller en ny efter valget, vil lægge sig i det regionale selvstyre og beordre Midttrafik er vel næppe sandsynligt. I øvrigt vil den lokale bus 53 næppe skabe nogle fordele for dem, der skal til de øvrige byer.

Det er dejligt nemt at komme til/fra Midtjyllands Lufthavn med bil, fri parkering med mere. Hvis man ikke har bil, ja så må man finde Midtjyllands Lufthavns hjemmeside og lede sig langt forbi annoncer om charterfly, der ikke findes og fly, der ikke kan bookes fra Karup, og finde et telefonnummer, som man kan ringe og bestille en transport. Hvis man ellers ved, at man skal lede der. Hvis man en gang som københavner lander i Karup uden noget forudbestilt, vælger man nok direkte tog eller bil næste gang.

Ruten Karup-København og lufthavnen har jo et dalende passagertal siden mange år og hvis man har nogen forhåbning at vende, eller stabilisere, trenden, må bestyrelse og ejerkommunerne tage sagen i egen hånd og se på mulighederne for transporten til/fra respektive byer for at genåbne for flere rejsende udefra og privatsegmentet. For eksempel med et Flextrafik lignende system, der nemt kan bestilles via nettet i forbindelse med booking og så videre. Flyveruten og Midtjyllands Lufthavn vil næppe overleve mere end nogle få år som en ”bilisternes lufthavn” blot for lokale erhvervsfolk og politikere med bil.

Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Vindagen markeres i marken

Lemvig

Jobprojekt hjælper i arbejde

Leder For abonnenter

Tak for havefesten

18 år blev det til. 18 år med guitarsoloer, fadøl og festglade mennesker. År med solskin og overskud, men til sidst også for mange år med regnvejr og underskud, og nu er det slut med Rock i Holstebro. Det kan man begræde herfra og til al evighed. I sidste ende var det dog publikum som svigtede, og kombinationen af flere år med dårligere regnskaber var mere end en-dags-festivalen kunne klare. Det er altid trist, når noget, der engang var stort, må lukke og slukke. Mange har erindringer og oplevelser bundet op i arrangementet – ja nogle har måske endda mødt deres udkårne på festivalpladsen, til tonerne af nogle landets mest populære kunstnere. For andre har det været en årlig tilbagevendende begivenhed, hvor man mødte alle de mennesker, man ikke lige fik set nok til i en travl hverdag. Det var ikke uden grund, at det blev kaldt Nordvestjyllands største havefest, der dog de sidste år blev mindre og mindre, mens arrangørerne kæmpede en hård kamp for at skabe et økonomisk bæredygtigt projekt, hvor der var en sammenhæng mellem det musikalske ambitionsniveau og publikums interesse. De kommende dage vil det sikkert være mismodet, der fylder mest - og skuffelse over, at det i sidste ende ikke lykkedes at finde en aftale med kreditorerne, så festivalen fik lige en chance mere til for at bevise sin levedygtighed. Men det ændrer ikke på, at Rock i Holstebro i mange år lavede Nordvestjyllands største fest. Der var år, hvor tilskuertallet nåede op over 10.000, og hvor ikke bare gæsterne fik en fed fest; der var også penge at tjene for de frivillige foreninger, der bidrog til, at festivalen kunne afholdes. Det ville naturligvis være lettere, hvis der ikke var konkurrence, og Rock i Holstebro kunne have koncertmarkedet næsten for sig selv. Men der er i dag kommet et langt større udbud af koncerter og arrangementer året rundt, hvilket kun er positivt for det musikelskende publikum. Tilbage er bare at sige tak for festen og kampen. Og hvem ved, måske der af asken fra Rock i Holstebro vokser nye initiativer frem.

Annonce