forside

Transportfirma må igen køre med sættevogne efter togulykke

Efter tre dages forbud må transportfirmaet Hector Rail genoptage kørsel med sættevogne til godstransport.

I tre dage har det været helt forbudt at køre med sættevogne monteret på såkaldte lommevogne, når gods skulle fragtes rundt på danske jernbaner.

Fredag har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen dog givet transportvirksomheden Hector Rail AB tilladelse til at genoptage brugen af de pågældende vogne. Det oplyser styrelsen.

Tidligere på ugen forbød transportmyndighederne med øjeblikkelig virkning brug af en sættevogn - en lastbiltrailer - sat fast på lommevogne efter en togulykke på Storebæltsbroen.

Ulykken skete 2. januar, da en sættevogn rev sig løs fra en lommevogn og ramte et modkørende passagertog. Siden viste en test lavet af Havarikommissionen, at der kan være risiko for, at sættevognene ikke låses forsvarligt fast til lommevognen, altså godstogsvognen.

Otte mennesker mistede livet i ulykken, mens 16 andre blev kvæstet.

Hector Rail er den første og hidtil eneste virksomhed, som har fået tilladelse til at køre med vognene.

Firmaet har sendt det nødvendige materiale i form af dokumentation for en kontrolprocedure, så fastlåsningsmekanismen er sikret på forsvarlig vis. Og det har fået Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at give virksomheden grønt lys til igen at fragte gods med den slags vogne på toget.

- Styrelsen noterer med tilfredshed, at det er muligt at kontrollere, om fastlåsningsmekanismen virker efter hensigten, at metoden er mulig at anvende i praksis og endelig, at den vejledning, som virksomhedens medarbejdere arbejder ud fra, forekommer godt illustreret og forståelig, lyder det på styrelsens hjemmeside.

Forbuddet har været rettet mod de virksomheder, som benytter sig af den pågældende metode til godstransport. Det gælder i første omgang i to uger. Herefter vil der blive taget stilling til, om det forlænges.

Det var ikke kun regler for de særlige vogne, som blev skærpet tirsdag.

Også vilkår for godstogenes fart i blæsevejr blev strammet. Dette påbud er der ikke pillet ved fredag.

Derfor skal hastigheden for godstransport med vindfølsomme køretøjer sættes ned til 80 kilometer i timen, når vindstyrken når stiv kuling, altså 15 meter i sekundet.

Ved stormende kuling - 20 meter i sekundet - forbydes godstransport med vindfølsomme køretøjer, og ved storm - 25 meter i sekundet - forbydes al godstransport.

0/0
Annonce
112 For abonnenter

Formand for dyreværnsforening: Det største svineri mine frivillige har set

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Får en million kroner til nyt naturområde: Håber at starte byggeriet i 2020

Lemvig

Landsbyhøjskole for 24. gang: En uge med et hav af aktiviteter

Sport For abonnenter

Fra nummer 40 til nummer 1: Og sæsonens bedste spiller er...

Erhverv

Kemifabrikken på Harboøre Tange giver aldrig op

På afstand ligner Harboøre Tange et paradis for turister, fiskere og vilde fugle. Men når man kommer over bakken på Thyborønvej, forstyrres udsigten af et fyldigt industrikompleks med høje skorstene ude mellem Vesterhavet og Nissum Bredning. På jernbanesporet står lange rækker af kemikalievogne bemalet med Cheminovas navn, og de færreste vil være i tvivl om, hvor vi er endt. I årtier har den nordvestjyske kemifabrik været kendt for sine synder fra fortiden: En ophobning af mange ton kemikalieaffald på stranden ved Høfde 42 og på den oprindelige fabriksgrund lidt syd for det sted, virksomheden ligger i dag. Men Cheminova er ikke fortid. Nu hedder den bare FMC Site Rønland. Historien har ikke slået virksomheden ihjel, og mange vil blive overrasket over, at der stadig vandrer 450 ansatte igennem porten hver dag. Deres arbejde består i at fabrikere massevis af sprøjtegifte døgnet rundt på et område, der strækker sig over store dele af halvøen Rønland. Plantebeskyttelse, som man kalder det, til alt fra bomuldsmarker til frugtplantager og golfbaner over hele verden. Avisen Danmark er som det første medie lukket indenfor for at høre om, hvad der egentlig foregår på FMC Site Rønland, siden virksomheden fik ny ejer i 2015. Den amerikanske kemigigant FMC købte dengang Cheminova i en milliardhandel, der især udløste jackpot til hovedaktionæren, Aarhus Universitets Forskningsfond. FMC, der i forvejen var en global kæmpe inden for plantebeskyttelse, havde frem for alt brug for et brohoved ind i Europa. - Der var en produktionskapacitet, der kunne være interessant, men det handlede især om at komme ind og få nogle salgskanaler og markedsandele i Europa, siger Jakob Kyllesbech, fabrikschef på FMC Site Rønland. Den 49-årige sjællænder begyndte i jobbet i januar 2018 og flyttede til Struer, hvor han i dag bor i en lejlighed ud til Limfjorden.

Lemvig

Godt nyt til beboere i kommunens landsbyer: Spring gratis på bussen

Sport For abonnenter

TTH-direktør i den varme stol: Jeg håber HB rykker op, men de behøver ikke blive til en superligaklub...

112

35-årig tiltalt i voldtægtssag: Tippede selv skolen under falsk navn

Annonce