Annonce
Vestjylland

Trods ambitiøse klimamål: Olien kommer aldrig helt væk

Leif Kjeldahl har arbejdet i oliebranchen, siden han i 1972 begyndte at køre tankvogn for Texaco. Sammen med hustruen Elsabeth ejer og driver han nu Thyholm Olieservice, som blandt andet selv fremstiller tanke til olie og hydraulik. Foto: Thomas Maxe
Klimaet og grøn energi er på dagsordenen som aldrig før, men folkene hos Thyholm Olieservice regner ikke med at blive arbejdsløse.

Flovlev: Danmark har et erklæret mål om at blive uafhængig af fossile brændsler – kul, olie og gas – i 2050.

Men noget tyder på, at der skal et nærmest mirakuløst teknologisk gennembrud, hvis det skal lykkes. I hvert fald bruger vi stadig rigtig meget olie, og faktisk er forbruget stigende.

Vores olieforbrug er ganske vist halveret siden 1972, og de senere år er der da også sket et markant fald i forbruget af olie til opvarmning af boligen til fordel for fjernvarme og naturgas, samtidig med at husene bliver bedre og bedre isolerede. Men samtidig stiger forbruget til transport.

På transportområdet bruger vi i dag 50 procent mere olie end i 1972 – på trods af, at køretøjerne er blevet langt mere energieffektive. Der er ganske enkelt flere køretøjer på vejene, og vi kører flere kilometer end nogensinde før.

1,8 milliarder liter benzin og 3,3 milliarder liter diesel blev det til 2017, hvor det samlede olieforbrug (inklusive flaskegas, smøreolie og fyringsolie med mere) blev til 6,711 millioner kubikmeter – eller 6.711.000.000 liter olie og gas.

Tallene kan måske nok vække opsigt hos klimabekymrede danskere, men det hverken ryster eller overrasker Leif Kjeldahl, direktør og stifter af Thyholm Olieservice.

- Olien kommer aldrig væk. De store lastbiler kan ikke køre på batteri, og der har ganske vist været nogle forsøg med, at nogle busser skulle køre på brint, men det duer heller ikke. Det er ikke udviklet nok, konstaterer han.

Thyholm Olieservice A/S

Thyholm Olieservice bygger, sælger og servicerer olieanlæg – fra fyringsolietanke, samt små mobile tankanlæg til diesel, som kan tages med ud på byggepladsen eller i marken, til specialopgaver og større anlæg med under- eller overjordiske tanke.

Virksomheden er stiftet og fortsat ejet af Elsabeth og Leif Kjeldahl. Han er udlært smed og begyndte i oliebranchen i 1972, hvor han kørte tankvogn for Texaco i Struer, og i 1981 begyndte han at udføre oliefyrsservice for Texaco.

I 1991 etablerede Elsabeth og Leif Kjeldahl Thyholm Oliefyrsservice, som 12 år senere blev til et aktieselskab under det nuværende navn: Thyholm Olieservice A/S.

For 11 år siden købte han sammen med et servicefirma i Sønderjylland og et på Fyn Texacos oliefyrsservicekunder. Denne del af virksomheden blev dog solgt fra 1. oktober 2018.

For seks år siden overtog Thyholm Olieservice Herning Beholderfabrik, som var landets største tankfabrik. De bedste maskiner og to ansatte kom med til Thyholm.

Leif Kjeldahl er i gang med en langsom nedtrapning af arbejdsbyrden sammen med sin hustru Elsabeth, som gennem alle årene har hjulpet ham med at holde styr på regnskabet. Parret håber, at en eller flere medarbejdere vil overtage virksomheden.

Hjemmeside: www.thyholmolie.dk.

Olie til grønne projekter

Det nordvestjyske firma bygger selv olie- og hydraulikanlæg og har blandt andet leveret et nyt anlæg til den nye Samsø-færge. Den sejler ganske vist på gas, der – som Leif Kjeldahl tørt bemærker – bliver kørt på biler fra Norge, men der var altså stadig brug for et olieanlæg til den hydrauliske rampe, så bilerne kan køre ombord på færgen.

- Vi har faktisk også leveret dieseltanke til en del hav-vindmøller, siger Leif Kjeldahl med et skævt smil.

Nej, det er dog ikke en dieselmotor, som skal få møllen til at snurre rundt. Men blot en generator til backup-systemer, som skal bruges til at dreje vingerne op i vinden for at beskytte dem, hvis el-forbindelsen svigter under et kabelbrud.

Thyholm Olieservice har også leveret tanke til økologiske landbrug. Her må man jo ikke bruge sprøjtemidler, så i stedet sætter øko-bonden en olietank bag på sin dieseldrevne traktor og kører rundt i marken for at brænde ukrudtet af.

Passer på miljøet

Næh, det bliver nok ikke 69-årige Leif Kjeldahl, som kommer til at opleve den dag, hvor Danmark får den sidste olie. Men det betyder nu ikke, at han ikke er miljøbevidst. Slet ikke.

- Vi havde besøg af miljømyndighederne for et par dage siden, og de var meget godt tilfreds, siger han og viser rundt på fabrikken og udenfor, hvor der er pænt og rent overalt.

Ingen spild her.

- Når vi får en tank retur, så bliver den tappet for olie, som bliver filtreret, og så genbruger vi det, blandt andet i vores eget oliefyr i tørreanlægget i malerafdelingen, forklarer han.

Kunderne går da også meget op i, at olieanlæggene er konstrueret holdbart og med sikringsanordninger, som kan opsamle eventuelt spild ved tankning.

- Vi bruger to-komponent hærdet autolak og forsøger at sikre, at tanken kan holde i 40 år. Vi bruger også nogle specielle glødefri plader til at bygge tankene. Det er godt nok lidt dyrere, men så undgår vi, at de tærer, siger Leif Kjeldahl og fortæller, at en olietank kan blive ”hullet som en si” i bunden, hvis den, under uheldige omstændigheder, bliver påvirket indefra af dieselpest med mere.

En olietank skulle helst holde tæt i mange år, så det kræver et vågent øje at holde øje med svejserobotten. Nogle af specialtankene bliver svejset udelukkende ved håndkraft. Foto: Thomas Maxe

Populære containertanke

En del af de tanke, som bliver bygget på Thyholm, er små containere med 2000 liters tanke. Leif Kjeldahl har selv designet tankene, som har en særlig anordning, så den kan – og må – løftes af en gummiged eller en traktor med frontlæsser. Det er ret praktisk for blandt andet entreprenørerne.

- For ikke så længe siden var vi en tur i København, og jeg blev da helt glad, da jeg kunne se en hel stribe af vores tanke stå langs et stort vejarbejde. Det var en entreprenør, som ville undgå at slide for meget på maskinernes larvefødder, så der stod simpelthen en tank for hver kilometer langs hele vejarbejdet, fortæller Leif Kjeldahl.

Han er ellers ikke sådan at imponere, men han har nu også set og oplevet meget, siden han i 1972 kom ind i oliebranchen som chauffør for Texaco. Det var kort før oliekrisen.

- Olien steg med ét fra 200 til 480 kroner for 1000 liter. Sjovt nok, så sagde man, at 1000 liter olie kostede omtrent en ugeløn, og sådan har det faktisk været – og er stadig, siger Leif Kjeldahl.

Thyholm Olieservice har et meget veludstyret serviceværksted. Her kommer brugte tankanlæg retur og bliver repareret og malet i firmaets egen sprøjtekabine, inden udstyret får nyt liv. Foto: Thomas Maxe

Finanskrisen slog hårdt

I 1991 blev han selvstændig. I første omgang primært med servicering af oliefyr, og efterhånden kom de større olieanlæg og bygning af tanke til.

I begyndelsen af det nye årtusinde var 42 mand beskæftiget hos Thyholm Olieservice, og så kom finanskrisen. Den ramte firmaet som et lyn fra en klar himmel med næsten ingen ordretilgang.

- Det ramte os inden for 14 dage, hvor alt bare gik i stå, men vi skulle jo stadig udbetale løn. Så de næste fem år var der ingen, der forlangte lønforhøjelse. Der var heldigvis stor forståelse blandt medarbejderne for, at der ikke var plads til det, siger Leif Kjeldahl.

Indtil år 2000 kunne enhver smedevirksomhed bygge og sælge olietanke, men siden dengang har det krævet en autorisation. For seks år siden overtog Thyholm Olieservice Herning Beholderfabrik.

- Vi overtog den efter deres ønske. Vi havde lavet en del specialtanke for dem, og de var meget tilfredse med vores kvalitet, fortæller Leif Kjeldahl.

Firmaets yngste mand har kun været ansat i to og et halvt år. Andre har mere end 20 års erfaring. Leif Kjeldahl har selv været i oliebranchen i en menneskealder og har stået i spidsen for Thyholm Olieservice siden 1991. Foto: Thomas Maxe

Håber på blødt ejerskifte

Så det er en sund og stærk virksomhed, og noget tyder altså på, at der vil være brug for olieservice i mange år frem, så hvad med fremtiden for den snart 69-årige ejerleder?

- Jeg har et par veteranbiler, som jeg er rigtig glad for, og vi har da også købt en ny autocamper, som vi gerne vil bruge lidt mere, siger Leif Kjeldahl og sender et kærligt blik over på sin kone, Elsabeth.

Hun har i alle årene været den, der har haft bedst styr på økonomien og den, der har holdt møder med banken. Først på deltid, indtil hun for 16 år siden opsagde sit job ved kommunen, derefter sammen med Leif på fuld tid. Og nu, hvor hun er fyldt 65 år, på deltid.

- Vi har grinet meget af, at jeg nok blev ved lige så længe som Mærsk McKinney-Møller. Men jeg kom til skade under en jagt for nogle år siden, hvor jeg faldt og brækkede hoften, så jeg har stadig en del smerter. Blandt andet derfor holdt jeg op med at køre ude og reparere og sidder i dag på kontoret.

Han og konen har ganske vist børn, men de har et godt liv og arbejder med noget andet. Derfor er håbet, at en eller flere medarbejdere hos Thyholm Olieservice vil drive virksomheden videre.

Og Leif Kjeldahl er ikke bekymret for at skulle overlade virksomheden til medarbejderne, hvoraf de fleste har lang anciennitet. Så familieånden skal nok fortsætte, og folkene kan jo tænke selv.

- Heldigvis er jeg ”doven”, så jeg har altid lagt vægt på, at medarbejderne skal kunne passe sig selv så godt som muligt. Hvis nogen fra Vestas eller et andet firma har brug for hjælp, så ringer de direkte til den medarbejder, som de er vant til at have med at gøre, og så klarer de det selv. Det er da sket, at der kommer én og siger, at han for resten lige skal en tur til Kina for at ordne noget, siger Leif Kjeldahl.

Han håber, at der kan blive tale om et glidende generationsskifte. Og hvis nogen skulle kunne få tingene til at køre som smurt, så skulle det da være et olieservice-firma…

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

300 elever dystede i skolebasket

Annonce