Annonce
Struer

Turistdirektør for Limfjorden: Turister skal opdage, at Limfjorden er den ægte vare

Livet på og ved Limfjorden er den ægte, autentiske oplevelse af dejlige Danmark. Det bliver kunsten for Destination Limfjorden at få det budskab ud. Arkivfoto
Nyt turistsamarbejde vil trække de skjulte perler frem i lyset og lokke flere til at se, lytte til og smage på det bedste fra Limfjorden.
Annonce

STRUER: I 1949 udgav Dansk Film Co. en 12 minutter lang dokumentarfilm som et hyldestportræt af Morsø i anledning af Nykøbings 650 års købstadsjubilæum.

Allerede dengang var øen kendt som ”Limfjordens Perle”, men nu skal turisterne få øjnene op for, at der findes mange flere perler i Limfjorden, blandt andet også i Skive og Struer Kommuner.

Det er direktør Kristina Lehmann Schjøtt og medarbejderne i det nyetablerede Destination Limfjorden, som står i spidsen for jagten på Limfjordens kendte og hidtil ukendte perler, så de tre Limfjords-kommuner Morsø, Skive og Struer kan markedsføre området over for turister i ind- og udland.

- Vi er i gang med at indsamle billed- og videomateriale og afdække, hvilke fede oplevelser vi har. De fleste kender eksempelvis Jesperhus, men måske kunne vi gøre eksempelvis Tambohuse og Jegindø mere kendt for flere end os lokale, siger Kristina Lehmann Schjøtt.

Annonce

Vi skal finde vores egne fyrtårne

Kristina Lehmann Schjøtt erkender, at Limfjorden ikke har et af de gigantiske turistfyrtårne som Legoland og Tivoli, så kunsten bliver i højere grad at fremhæve det unikke og autentiske for Limfjorden og at knytte en god fortælling på oplevelserne.


Vi skal fortælle turisterne, at her hos os får de den autentiske oplevelse: Vil du have de helt rigtige østers, så skal du altså til Limfjorden.

Kristina Lehmann Schjøtt, direktør for Destination Limfjorden


- Vi har for eksempel naturen, men mange områder har en flot natur, så vi skal finde det unikke i vores område, og vi skal udpege nogle unikke fødevarer, som også har en god historie, for eksempel Struer Håndbryg og lam og kartofler fra Venø. Vi skal fortælle turisterne, at her hos os får de den autentiske oplevelse: Vil du have de helt rigtige østers, så skal du altså til Limfjorden, og vil du opleve ægte moler, så skal du til Hanklit, forklarer turistdirektøren.

Annonce

Nye tilbud skal udvikles

Ud over at kortlægge og prioritere de oplevelser, som skal markedsføre Limfjordsregionen, så bliver en meget væsentlig opgave for destinationsselskabet at udvikle både nye og eksisterende attraktioner.

- Limfjorden skal være lettilgængelig for turisterne. Har vi et sted, hvor man kan leje en kajak? Kan vi matche en gulerodsproducent med en lokal restaurant? Kan vi hjælpe med generationsskifte? Eller kan vi hjælpe med idéer til markedsføring? spørger Kristina Lehmann Schjøtt.

Kristina Lehmann Schjøtt er direktør for Destination Limfjorden, et af de nye regionale turistdestinationsselskaber, som skal markedsføre herlighederne i blandt andet Struer Kommune. Foto: Thomas Maxe

Forårets turistsæson gik nærmest fløjten, men sommeren ser lovende ud. Der er dog stadig overnatningsmuligheder ved Limfjorden, men ellers har det nye turistselskab rettet kikkerten mod efteråret. Turistsæsonen er nemlig blevet længere.

- Vi er koblet på ”Genstart Danmark”-kampagnen, og vi er i fuld gang med at forberede en stor markedsføringskampagne, som løber af stablen i september. Samtidig bruger vi meget lidt tid på kontoret i Nykøbing og rigtig meget tid her ude hos turismeaktører og samarbejdspartnere for at indsamle viden og opbygge netværk, siger Kristina Lehmann Schjøtt, som i dagens anledning har lånt et kontor hos Lydens By-sekretariatet i Struer.

Annonce

Turismeaktører kan selv bidrage

Har man ikke allerede haft besøg, så er turismeaktører i Struer, Skive og Morsø Kommuner meget velkommen til selv at kontakte destinationsselskaberne, gerne ved at sende en kort præsentation, et link til en hjemmeside, kontaktinformation og – ikke mindst – nogle gode billeder. Så øger man sin chance for at blive en del af den regionale markedsføring.

- Hvis jeg skal give ét hurtigt og rigtig godt råd til turismeaktørerne, så er det: Hyr en fotograf og få taget nogle rigtig gode billeder! Et mobilfoto kan være okay til sociale medier, men til en hjemmeside og især til trykte materialer, så kræver det altså professionelle billeder. Og har man allerede billeder, så overvej, om de trænger til en udskiftning, hvis de er flere år gamle og for eksempel viser mennesker med en hår- og tøjstil, som for længst er gået af mode, siger Kristina Lehmann Schjøtt og tilføjer:

- Tekster er også meget vigtige i kommunikationen, og mange læser kun overskriften. Derfor vil vi også anbefale et ultrakort, knivskarpt budskab til den rigtige målgruppe.

Lækkert materiale om Limfjordens nye og gamle perler kan sendes til ferievedlimfjorden@morsoe.dk.

Ferie ved Limfjorden

  • Morsø, Skive og Struer Kommuner er gået sammen om at etablere turistsamarbejde ”Destination Limfjorden”. De tre kommuner udgør kernen, men har også samarbejdsaftaler med naboerne i Thisted, Holstebro og Himmerland.
  • Destination Limfjorden er et af de nye regionale turistdestinationssamarbejder, som blev etableret som led i en politisk aftale, der skal styrke Danmarks markedsføring over for turister. De regionale destinationsselskaber er en overbygning, der skal styrke de lokale/kommunale turistkontorers indsats.
  • Kristina Lehmann Schjøtt tiltrådte i marts som direktør og leder af Destination Limfjords kontor i Nykøbing Mors. Hun har blandt andet arbejdet med turistfremme i Mariagerfjord og Holstebro Kommuner.
  • Den nye organisation fik to nye medarbejdere 1. juni, og flere kan være på vej. De har blandt andet travlt med at opdatere den nye hjemmeside www.ferievedlimfjorden.dk og at forberede en efterårskampagne, der skal trække flere turister fra resten af Danmark til Limfjorden.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Brand i udhus i Thyborøn

Vestjylland

Livreddere gør op med myte

Lemvig

CrossEyes i Lemvig har fået mere plads

Annonce