Lemvig

Turister skal lokkes til området - ottedobler budget

Turistchef Kristian Hansen har i samarbejde med en lang række turistaktører fået ottedoblet budgettet til markedsføring af vestkysten i Lemvig Kommune. Det skal gerne give resultat allerede i år. Arkivfoto: Jørgen Kirk

Vestkysten og Thyborøn bliver markedsført massivt i Tyskland. Vi vil have lidt mere ud af pengene end andre, siger turistchef

Lemvig: Der skal flere turister til Lemvig Kommunes del af vestkysten og især Thyborøn.

Det er Lemvig-Thyborøn Turistforening, Lemvig Kommune og flere af områdets store turistaktører enige om. Og op til den nye turistsæson har turistaktørerne ottedoblet det beløb, der kan bruges til markedsføring af området.

- Vi har lagt en ny strategi for turismen i Lemvig Kommune, hvor flere af de store, lokale aktører støtter op om at gøre området mere kendt og synligt. Samtidig betyder det, at vi har fået mulighed for at ottedoble det beløb, vi har til rådighed til markedsføring, siger turistchef Kristian Hansen.

Pengene skal hovedsageligt bruges til at gøre Lemvig-området kendte på det tyske marked. I første omgang handler det om at få flere tyske gæster til området, og dernæst er der også lagt op til, at de gæster der kommer, skal lægge et større beløb per døgn, de ferierer i området.

Det skal blandt andet gøres ved at køre kampagner på det tyske marked. Selv om Kristian Hansen ikke vil afsløre, hvor mange penge der er til rådighed til markedsføringen, så erkender han, at der ikke er de samme penge til rådighed som i nogle af de helt store turistbyer langs den jyske vestkyst. Der er heller ikke penge til at køre eksempelvis reklamekampagner på landsdækkende tv syd for grænsen.

- For os handler det så om i stedet at bruge pengene lidt mere smart. Det kan eksempelvis være ved at invitere bloggere til området eller niche-magasiner. Man kunne forestille sig, at det var et magasin om hunde, hvor vi så kunne fortælle, at vi er det bedste sted i verden til at holde ferie med hund, siger Kristian Hansen.

Vil lave lokal spiseguide

Ud over at satse på at få lokket turister hertil, er der også investeret i blandt andet spiseguides, der skal være med til at give et overblik over lokale spisesteder.

Selv om turistchefen gerne vil markedsføre især Thyborøn, er han også bevidst om, at det ikke kan gøres alene.

- Vi har et meget tæt samarbejde med de øvrige destinationer langs vestkysten. Men selv om vi samarbejder, så er vi også lidt konkurrenter med Skagen, Hvide Sande eller Blåvandshuk om at hente turister til, siger Kristian Hansen.

Han regner med, at man allerede i 2019 kan se resultatet af den nye markedsføringsstrategi og det øgede budget til markedsføringen.

- Strategien er lavet i samarbejde med nogle af de store aktører, og de har så at sige hænderne på kogepladen, så det er deres ønsker vi er i gang med at omsætte til denne sæson. Det at vi har fået de private aktører med som investorer til markedsføringen betyder, at vi har fået mere skarphed i vores markedsføring og profil, siger turistchefen, der regner med, at den nye strategi allerede i år vil kaste flere turister i området af sig.

0/0
Annonce
Lemvig

Helmig meldte afbud til Haze - nu er afløser klar

Lemvig

Landbruget til debat: - Jeg kan godt garantere, at vi kommer ikke til at lave om på pakken, hvis vi får magten

Lemvig

Hvad må kvinder egentligt få lov til at bestemme?

Lemvig For abonnenter

Thyborøn vil åbne udeareal

Lemvig For abonnenter

Sygeplejerske får stor hæder for at hjælpe nødlidende: Næste stop for 65-årige Anni Fjord er en flygtningelejr i Cameroun

Lemvig

Ungdomsgården har fundet ny leder

Lemvig

Løfte: Vi glemmer jer ikke

Annonce