Annonce
Debat

Uddannelse. Særlige talenter skal dyrkes og styrkes

Claus Rosenkrands Olsen. Pressefoto

Debat: Der er nok mere end én læser, der husker tilbage på sin skoletid som værende mest præget af gode oplevelser, men også til tider med perioder af kedsomhed med kiggen ud af vinduet i timerne, fordi undervisningen var kedelig. Ikke fordi den var kedelig i sig selv, men fordi læreren tit sagde noget, som man allerede vidste og havde helt styr på.

Heldigvis er vi blevet langt bedre til at sikre, at talentfulde og dygtige elever i vores uddannelsessystem i højere grad bliver udfordret på det faglige niveau, som de befinder sig på. Men der er som bekendt altid plads til forbedring.

Derfor er vi i Dansk Erhverv særdeles glade for, at regeringen ved undervisningsminister Merete Riisager netop har meldt ud, at man vil lave en særlig indsats for oversete talenter i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Der er afsat 65 millioner kroner til formålet.

Det er helt rigtigt set af regeringen. Vi har brug for at udfordre og løfte talenterne gennem hele vores uddannelsessystem. Vi har ikke alene brug for flere med de rigtige kompetencer, men også flere, der dygtiggør sig yderligere og får mulighed for at udfolde deres talent. Erhvervslivet er udsat for hård konkurrence fra det store udland, og i Danmark er vores vigtigste ressource vores børn og unge. De skal have mest muligt ud af deres rejse gennem uddannelsessystemet. Det giver en god gevinst for de pågældende og for vores samfund som helhed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

24-årig lemviger kørte galt ved Skive

Læserbrev

Transport. Fremtidens tog kan køre på batteri

Debat: ”Hvor kommer man batterierne i?” Det spørger Grunk om, da han i de populære film om ’Krummerne’ fra 1990’erne får en træfigur i gave. Børn var allerede dengang vant til, at legetøjet var elektrisk, og at der ofte skulle strøm til, før man kunne slippe fantasien løs. Den teknologiske udvikling har sat sit præg på vores køkkener, arbejdspladser og adfærd, og det giver stof til eftertanke for mig som transportminister. For hvordan kan vi bedst muligt bruge teknologien til at optimere vores transportsektor – og måske endda samtidig gøre den mere klimavenlig? Det giver god mening, når vi ser på passagertal og samfundsøkonomi at elektrificere de store jernbaneårer. Det er vi allerede i fuld gang med. Det er dog ikke nødvendigvis ud fra et økonomisk perspektiv en tilsvarende god idé også at elektrificere alle de små og mellemstore vener, som forgrener sig ud i resten af landet. Det er togtrafikken i de områder ikke stor nok til. Lokalbanerne er dog fortsat vigtige, og derfor er det væsentligt, at de ikke halter bagefter, når vi moderniserer hovednettet – men hvis det ikke er økonomisk forsvarligt at elektrificere de lokale jernbanestrækninger, kan vi så gøre togene grønnere? Det kan vi. Vi skal have fat i batteriet fra barndommen, der puster nyt liv i legetøjet. Batteritoget er en transportform, der er i rivende udvikling, og som er meget interessant at følge. Dels fordi det giver os nogle nye muligheder for at modernisere selv de mindre jernbanestrækninger, og dels fordi det bidrager til at forbedre vores miljø og klima. Derfor har jeg aftalt med regionrådsformændene fra Region Midtjylland, Hovedstaden og Sjælland, at vi afprøver batteritog; blandt andet på Lemvigbanen. Leverandørerne får mulighed for på skift at prøvekøre strækningen i sidste halvdel af 2020 og første halvdel af 2021. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne har batteritog i vores daglige togtrafik i Danmark. Det ville nemlig være optimalt, hvis vi kunne udnytte den teknologiske udvikling til at styrke jernbanen endnu mere, så den ikke alene blev et attraktivt og driftssikkert tilbud, men også en grønnere mulighed for at rejse mellem byer og landsdele – for ligesom med alt andet i Grunks verden, så er det muligt at komme batterier i det meste i dag. Også i tog.

Lemvig

Indbrud hos Bay Art under opklaring

Annonce