Annonce
Lemvig

Udvalgsformand: Skoler vil se hvad der er bedst for eleven

Udvalgsformand Henrik Thygesen tror ikke, at skoler vil spekulere i økonomi, hvis de står over for at skulle sende en elev til en specialklasse. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Udvalgsformand vil ikke afvise, at skoler kan lave kassetænkning i forbindelse med en ny fordelingsmodel for folkeskoler. Men han tror, at skolerne vil sætte eleverne i første række
Annonce

Nørre Nissum / Lemvig: Der er forståelse hos formanden for familie- og kulturudvalget, Henrik Thygesen (V) for den bekymring, som lærerne i specialklasserne på Nørre Nissum Skole&Børneunivers udtrykker.

Men samtidig er udvalgsformanden fortrøstningsfuld og har en tro på, at både det pædagogiske personale samt skoleledelse vil tænke på, hvad der er bedst for den enkelte elev i stedet for at lave økonomisk kassetænkning.

- Jeg kan ikke afvise, at der er nogle skoler, der kan tænke på pengene. Men vi har valgt en incitamentskabende model, hvor man på de enkelte skoler kan gøre en indsats i stedet for at sende elever videre til specialundervisning, siger han.


Jeg tror, at eleven i de fleste tilfælde vil have det bedst med at blive, hvor man er, og have kontakten til sine kammerater i nærområdet i stedet for at skulle skifte skole og få nye kammerater, der bor langt væk

Henrik Thygesen (V), udvalgsformand


Udvalgsformanden peger blandt andet på, at det er et stort skifte for en elev at skulle skifte skole, og at det kan være til gavn for eleven at blive i sit nærområde.

- Jeg tror, at eleven i de fleste tilfælde vil have det bedst med at blive, hvor man er, og have kontakten til sine kammerater i nærområdet i stedet for at skulle skifte skole og få nye kammerater, der bor langt væk, siger han.

Henrik Thygesen har også tillid til, at lederne på de enkelte skoler vil kunne fordele ressourcerne til specialundervisningen i Harboøre og Nørre Nissum på en måde, så kabalen med at sikre de rigtige lærerkræfter til undervisningen kan gå op.

Annonce

Stort skifte at komme til ny skole

Udvalgsformanden peger blandt andet på, at det er et stort skifte for en elev at skulle skifte skole, og at det kan være til gavn for eleven at blive i sit nærområde.

Henrik Thygesen mener heller ikke, at de 100.000 kroner, som en skole skal aflevere, hvis en elev bliver sendt til specialundervisning, vil betyde kassetænkning.

- Vi har set på, hvad skolerne i nogle af vores nabokommuner skal aflevere, hvis en elev bliver sendt til specialundervisning. Vi mener, vi har fundet et niveau, der giver mening for skolerne i vores kommune. Jeg kan ikke afvise, at nogle vil spekulere i økonomien. Men jeg tror, at ledelse og pædagogisk personale vil se på, hvad der er bedst for eleven, siger han.

Henrik Thygesen tilføjer, at arbejdet med fordelingsmodellen er kommet så langt, at forvaltningen hen over julen har nye beregninger på, hvordan pengene fordeler sig mellem skolerne. De vil indgå i beslutningsprocessen.

Der var lagt op til, at den nye fordelingsmodel skulle have været behandlet af et samlet byråd på et temamøde som optakt til byrådsmødet i sidste uge. Temamødet blev dog udskudt til senere, da byrådsmødet blev afviklet virtuelt på grund af coronasituationen.

I stedet bliver temamødet afviklet som optakt til byrådsmødet i januar, hvorefter modellen skal behandles af byrådet.

- Det er i tilpas tid til, at vi kan nå at implementere modellen, så den kan være gældende fra det kommende skoleår, siger Henrik Thygesen.

Han tilføjer, at det første år vil være en overgangsmodel, så skolerne kan tilpasse sig den nye fordeling af ressourcerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Opbakning til Høfde 42-kæmperne

Annonce