Erhverv

Udvidelse: Tre franske bilmærker under samme tag hos Bojsen Biler

Direktør Poul Bojsen (tv.) fra Bojsen Biler har overtaget forhandlingen af Peugeot fra C.A. Larsen (CAL) på Sletten. Til højre er det CALs administrerende direktør Jesper Larsen. Foto: Johan Gadegaard

Bojsen Biler sidder nu på de franske bilmærker Citroën, Peugeot og luksusmærket DS. I forbindelsen med flytningen til Hjaltesvej er indendørsarealet øget fra 1200 kvadratmeter til 7500 kvadratmeter.

Holstebro: Bojsen Biler i Holstebro har i mange år kæmpet med alt for lidt plads.

1200 kvadratmeter på Banetoften i Holstebro var ikke meget, når man gerne vil sælge nye biler og samtidig servicere kunderne.

Men alle former for trængsler og pladsproblemer er slut nu.

I slutningen af oktober var medarbejderne i gang med de store flyttelæs til de nye lokaler på Hjaltesvej, hvor der er 7500 kvadratmeter.

Det gamle bilhus på Banetoften kan let placeres i et hjørne af det nye moderne bilhus. Medarbejderne er først ved at lære at finde rundt i de nye og lyse bygninger.

Men der skal også være plads til masser af nyt. Ikke mindst det populære bilmærke Peugeot, der er et af de mest solgte i Danmark igennem mange år. Bojsen Biler har solgt de første 208'ere og 308'ere i november, men nu er den officielle overtagelse også på plads.

- Vi glæder os rigtig meget til at sælge Peugeot i Holstebro. Citroën og Peugeot hænger bare rigtig godt sammen på mange områder. Det er et meget spændende mærke, som vi ser frem til at tilbyde kunderne. Det passer rigtig godt med, at vi er flyttet i de nye bygninger, siger direktør Poul Bojsen, der ikke lægger skjul på, at det er en meget travl tid, hvor mange ting skal falde på plads.

En af opgaverne de næste uger bliver at få en ny salon til luksusmærket DS etableret. I dette efterår har Bojsen Biler også overtaget salget af Peugeot i Lemvig, så salget af de to franske mærker også er under samme tag i Lemvig. Bojsen Biler sælger også Citroën i Skive og Viborg.

Det er noget af en omvæltning, der er sket efter flytningen fra Banetoften til Hjaltesvej i Holstebro. Foto: Johan Gadegaard

Medarbejdere flytter med

Bojsen Biler overtager salget af Peugeot i Holstebro fra C.A. Larsen Automobiler, der er landets største Peugeot-forhandler med forretninger i Østjylland og på Fyn.

- Det er en rejse, der slutter nu. Vi har været otte år i bygningerne på Sletten, og det har været en god tid, og det er altid vemodigt, når et kapitel er slut. Når det nu er sådan, har vi det fint med, at Poul og hans folk overtager forhandlingen af Peugeot. Det er nogle meget fine rammer, Bojsen Biler har fået, og der er mange trofaste og gode kunder i Holstebro-området, siger Jesper Larsen, der er administrerende direktør hos C.A. Larsen.

Jesper Larsen er nu i gang med at sælge bygningerne på Sletten, og han forventer en snarlig afklaring på, hvad de gamle Peugeot-bygninger skal bruges til.

Hovedparten af medarbejderne er rykket med over til Bojsen Biler, der tidligere på efteråret søgte efter 15 nye medarbejdere.

- Vi har overtaget grundstammen af medarbejderne, så de trofaste Peugeot-kunder kommer til at møde flere kendte og dygtige folk, siger Poul Bojsen, der glæder sig meget til, at det hele er på plads i de første måneder af det nye år.

Nye og gamle kunder kan blandt andet stifte bekendtskab med en ny ankomsthal, hvor de kan gå direkte og tørskoet ind til værkføreren og diskutere reparationer og service. Firmaet tager også en ny skånsom bilvaskemaskine i brug.

- Vi er stadig ikke på plads. Vi mangler stadig at få alle skiltene op. Planen er, at vi vil invitere til en stor åbningsfest i første kvartal i 2019. Det glæder vis os meget til, siger Poul Bojsen, der nu har 70 ansatte i de fire bilhuse i Midt- og Vestjylland.

0/0

Tophistorier

Annonce
Erhverv For abonnenter

Først tabte de selv 85 kilo - nu har de hyret manden bag til hele virksomheden

Annonce
Annonce
Annonce

Tophistorier

Erhverv

Erhvervsredaktøren: Loft over topchefernes løn er en død sild

Når erhvervslivet klager over, at virksomhedernes vilkår er helt usynlige i valgkampen, har de overset én dagsorden: Henrik Sass Larsens vendetta mod topchefernes høje lønninger. Den socialdemokratiske gruppeformand tordner mod milliongager til dem, han kalder for ”superrige”. Han tænker måske på Carlsbergs topchef, hollænderen Cees t’Hart, der hjembringer over 50 millioner kroner i løn om året. Eller Novo Nordisk-chefen Lars Fruergaard Jørgensen, der sidste år kunne lægge 10 millioner kroner oven i sin sædvanlige hyre og dermed rundede 40 millioner kroner i årsløn. - De kan ikke styre sig. Og derfor er nogen andre nødt til at styre dem, sagde Henrik Sass Larsen i et interview til dagbladet Børsen allerede inden, valget var udskrevet. Udmeldingerne er siden blevet mødt med rungende tavshed fra de fleste andre partier bortset fra Enhedslisten. Her vil man gerne se på topchefernes lønninger, men det er helt bogstaveligt ment. Venstrefløjspartiet vil ifølge Danmarks Radio gøre det obligatorisk for større virksomheder at offentliggøre direktørens løn. Samtidig skal det beregnes, hvor stor direktørlønnen er i forhold til lønnen for den almindelige lønmodtager i virksomheden. Hvis lønnen er mere end 20 gange højere end hos de ansatte på gulvet, vil Enhedslisten sende virksomheden bagerst i køen, hvis den byder på offentlige udbud og kontrakter. Det vil uden tvivl fjerne de sidste Carlsberg-flasker fra den offentlige forvaltning, og sundhedsvæsnet må finde sin insulin mod sukkersyge et andet sted end hos Novo Nordisk. Henrik Sass Larsen talte for en politisk indgriben mod de høje lønninger, men uden at være præcis. Han nævnte dog ”en eller anden ratio i form af gennemsnitslønnen gange et-eller-andet skal være et loft for, hvor meget en topchef kan tjene”. Så kære erhvervsliv, kom ikke og sig, at folketingspolitikerne ikke tænker på jer. Modsvaret fra topcheferne er som forventet, at de blot forhandler sig til en løn med deres bestyrelser. Udbud og efterspørgsel. Den danske model. For nylig sagde Vestas-topchefen Anders Runevad op efter seks år på posten. Der er vist ingen aktionærer i Vestas, der har beklaget sig over størrelsen på hans løn. Under hans regime har Vestas-aktien seksdoblet sin værdi, og vindmøllekoncernen har vendt milliardunderskud til stabile, årlige milliardoverskud. Sammen med fire andre medlemmer af direktionen delte Anders Runevad sidste år en lønpakke på 35 millioner kroner, og som den øverste i hierarkiet fik han selvfølgelig mest. Det er ikke usandsynligt, at han dermed tjener mere end 20 gange lønnen for de mennesker, der går og samler naceller - toppen af vindmøllerne - på fabrikken i Ringkøbing. Dermed ville Vestas få et svært liv som leverandør til det offentlige Danmark, men spørgsmålet er, om topcheflønnen er lavere hos den tyskejede rival Siemens Wind Power. Det er måske derfor, at Henrik Sass Larsen og Enhedslisten Rune Larsen tilsyneladende står ret alene med deres ønske om at regulere topchefernes løncheck. Til gengæld er nogle af landets største aktionærer, pensionskasserne, begyndt at interessere sig for direktørlønningerne. På A.P. Møller-Mærsks generalforsamling tidligere på året kritiserede MP Pension, at det er svært at gennemskue aflønningen af direktionen i rederikoncernen. Også ATP, som forvalter pension for stort set alle lønmodtagere, er begyndt at stille spørgsmål til lønpakkerne. Lige præcis gennemsigtigheden kommer nu af sig selv. Et EU-direktiv, som Folketinget lige har gjort til dansk lovgivning, tvinger alle børsnoterede virksomheder til at vedtage en vederlagspolitik. Den skal gøre det klart, hvad en dansk topchef i virkeligheden tjener. Et indgreb er en død sild, men debatten om høje lønninger er først lige begyndt.

Erhverv For abonnenter

Ausumgaard omlægger til økologisk planteavl

Annonce