Annonce
Leder For abonnenter

Udviklingsplanen er en rettesnor og ikke et facit

Det hele lyder både lovende og ambitiøst, og det svære består nu i at skabe en naturlig udvikling fra det nuværende hen mod det ønskede.
Som PLUS abonnent får du adgang til flere hundrede PLUS-historier. Nyheder, baggrunde, analyser, interviews, portrætter og kommentarer. Den bedste lokale dækning.
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Caféen rives ned for at genopstå

Læserbrev

Politik. Midtjyllands lufthavns udfordringer

Debat: Jeg stemte i sidste uge nej i Holstebro byråd til at sende flere penge til driften af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Beløbet er godt 1,1 million kroner hvert år i 2020 og 2021. Det er en videreførelse af de kommunale penge, lufthavnen har fået siden 2016. Lufthavnen har oplevet en markant nedgang i antallet af passagerer. Derfor beder lufthavnens bestyrelse ejer-kommunerne om et samlet driftstilskud på i alt 6 millioner kroner om året. Jeg ser ikke meget perspektiv i, at kommunerne i trange tider bare skal putte flere penge i lufthavnen. Beløbet kunne finansiere flere hjemmehjælpere eller skolelærere i en tid, hvor der er massivt pres på kommunernes kerneydelser. Modsat hvad nogle tror, så har jeg intet imod lufthavnen. Jeg bruger den selv til møder i København, hvis togforbindelser ikke rækker. Men det er for nemt bare at sende regninger til kommuner. Jeg ser gerne en anden konstruktion for ejerskab, så erhvervslivet også får hånden på kogepladen. Det skal ikke bare være i funktionen som økonomisk bidragyder til lufthavnen, men også med bredere repræsentation i bestyrelsen, så man har indflydelse på drift og udvikling. Udfordringerne for Midtjyllands Lufthavn vil kun blive større i fremtiden. Flyafgifter er lige på trapperne som led i regeringens klimastrategi. Hvis ikke regeringen vil være ambitiøse nok, ved jeg, at støttepartierne vil. Afgifterne skal ikke bare skaffe penge i kassen til klimainitiativer, men også have en adfærdsregulerende funktion. Det ser vi ved alle afgifter. Derfor kan man kun forudse yderligere tilbagegang i passagertallet. Hvis ikke der er tilstrækkelig opbakning til nogle indenrigslufthavne, må de lukke. Hver lufthavn i Danmark har sin egen bestyrelse. Man er konkurrenter mere end samarbejdspartnere. I Norge drives de fleste lufthavne af Avinor, som er et offentligt ejet driftsselskab. Det vil sige, at de kan koordinere og lave samlede planer. Avinor har besluttet, at alle indenrigsruter med under 1,5 times flyvetid skal flyves med elfly senest 2040. Den første rute skal være i udbud 2025. Se, det er der perspektiv i. Jeg opfordrede i byrådssalen til, at vi laver en samlet trafikkonference for hele det midt og vestjyske område. Vi har brugt en masse krudt på at snakke om lukning af motorvejshullet nord om Herning. Det er såmænd også vigtigt. Men der er mere perspektiv i at fremskynde elektrificeringen af jernbanestrækningen fra Struer til Vejle, og sikre at vi ikke bare bliver en sidebane, som den tidligere regering planlagde. Hurtige togforbindelser mellem Øst og Vestdanmark skal sikres i en tid med brug for mobilitet. En trafikkonference kunne omfatte alle transportformer til og fra landsdelen og sætte fokus på fremtidige udfordringer og muligheder.

Lemvig

Musiker synger om 100.000 kroner

Annonce