Annonce
Debat

Ulv. Debatten skævvrides af TV

Arkivfoto

Debat: Godt nytår til alle jer, der ønsker ulvene hjemsendt! Det kan dog blive svært med den redigering af TV-programmer om årets gang, vi lige har været vidne til. Jeg har et par gange efterlyst en sober tone i debatten, fordi jeg mener hensynet til beboere her på egne tæller højere i det regnskab, ulve-elskerne vil have til at falde ud til fordel for den tåbelige habitatregel, vort politiske system ikke opdagede og stoppede i tide.

I dagene her efter nytår er vi seere for mange gange blevet præsenteret for det billede af en ureglementeret nedskydning af en ulv. Intet er mere ubehageligt at se på end aflivninger. Det er helt urimeligt at tæppebombe seerne, der jo for størstepartens vedkommende lever langt fra de områder, jeg og mange ligesindede gerne vil beskytte mod ulve, så der skabes en folkestemning mod vore berettigede ønsker om at leve i et ulvefrit Vestjylland.

Det er dobbelt urimeligt på et tidspunkt, hvor skytten i retssystemet skal stå til regnskab for sin ikke velovervejede handling.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

KD efterlyser en kommunal ombudsmand

Læserbrev

Uddannelse. Er skolerne ens?

Debat: Skolerne bliver rangeret, og det er ikke noget problem, hvis man kigger på forventede karakterer, men hvor brugbar er skolekåringen egentlig? Udregningen foregår efter forhold som forældres indkomst, bolig og uddannelsesniveau, men kigger ikke på antal søskende og biler i husstanden eksempelvis. For ranglisten sprænges hvert år - år efter år. De skoler, som ligger i top 10 et år, ligger ikke i top 10 efterfølgende år. Det er fordi, vi har med børn, unge elever at gøre og ikke en pølsefabrik. Selvfølgelig ligger privatskoler i toppen, for de har ikke arbejdsløses børn eller indvandrerbørn, og selvfølgelig ligger udkantsskoler også i bunden, fordi der kun er få karriereforældre. Og hvor stor betydning har karakteren i 9. klasse, når man ser på et menneskes livsbane? Heldigvis ingen betydning, næsten. Folkeskolen er en slags øvelse i at gå i skole, hvor man udvikler sig til et ungt menneske. Det er ikke kun i skolen, man bliver klar til det voksne liv med uddannelse, sociale evner, udfordringer og det sunde liv eller det liv, man nu selv vælger, når man som voksen gør velovervejede beslutninger. Dybest set er 80 procent af vores skoler identiske. Hvis man ser bort fra privatskoler, som klarer sig generelt godt. Så hvornår kommer Anders Agger på besøg i de bedste privatskoler eller i ghettoskoler? Hvornår fortæller statsministeren om sin skolelærer? Vi har brug for nuancerede skolefortællinger og ikke unuancerede ranglister. I stedet bør vi løfte de ti procent ringeste skoler og låne fra de ti procent bedste skoler. Jeg husker en fortælling om de gladeste skolebørn på en Grundtvig-Koldsk friskole. Drengene kunne ikke læse ordentlig i 5 klasse, men de byggede huse, reparerede motorer, fiskede og legede, og i 7 klasse kunne de læse, og i 9. klasse læste de godt - og de var glade og havde et godt afsæt til voksenlivet. Tænk hvis top 10 skolerne ikke giver det bedste afsæt til voksenlivet.

Danmark For abonnenter

Johns kæbe var blød som bølgepap efter strålebehandlinger: - Den ville smuldre væk uden tandbehandlinger

Annonce