Debat

Ulv. Debatten skævvrides af TV

Arkivfoto

Debat: Godt nytår til alle jer, der ønsker ulvene hjemsendt! Det kan dog blive svært med den redigering af TV-programmer om årets gang, vi lige har været vidne til. Jeg har et par gange efterlyst en sober tone i debatten, fordi jeg mener hensynet til beboere her på egne tæller højere i det regnskab, ulve-elskerne vil have til at falde ud til fordel for den tåbelige habitatregel, vort politiske system ikke opdagede og stoppede i tide.

I dagene her efter nytår er vi seere for mange gange blevet præsenteret for det billede af en ureglementeret nedskydning af en ulv. Intet er mere ubehageligt at se på end aflivninger. Det er helt urimeligt at tæppebombe seerne, der jo for størstepartens vedkommende lever langt fra de områder, jeg og mange ligesindede gerne vil beskytte mod ulve, så der skabes en folkestemning mod vore berettigede ønsker om at leve i et ulvefrit Vestjylland.

Det er dobbelt urimeligt på et tidspunkt, hvor skytten i retssystemet skal stå til regnskab for sin ikke velovervejede handling.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Nordea-fonden siger stop for Lemvig prisen

Lemvig

Bedriftsbesøg: Formanden for landboforeningen tager imod

Lemvig For abonnenter

Ung Lemvig-rytter havde sin debut i de franske alper: Styrtede to gange, men fik masser af erfaring

112

Fik tyvebesøg under havearbejde

Struer For abonnenter

Rejsen fra Somalia: Jeg er fri i mit hjerte nu

Læserbrev

Tyskere til kasse 1. De hemmelige gæster i dit supermarked

Debat: Turismen er på sit højeste om sommeren, og det kan også mærkes på detailhandelens omsætning, når der skal købes ind til grillaftener eller indehygge. Hver tredje krone som de danske og udenlandske turister bruger på deres ferie i Danmark, går til detailhandel, hvor føde- og drikkevarer er en central post, viser tal fra VisitDenmark. Turisternes forbrug bidrager til en omsætning på 40,9 milliarder kroner og godt 33.000 arbejdspladser i detailhandelen. Turister i byerne så vel som ved kysterne bidrager til den store omsætning. Sidstnævnte i særlig høj grad, da mange laver egen mad, når de bor på camping eller i feriehus. Der er størst sandsynlighed for at møde en tysk turist i det lokale supermarked. Tyskland er det suverænt største udenlandske marked for dansk turisme, målt på omsætning og overnatninger på de danske overnatningssteder. Tyskerne er kendte for at have mad med hjemmefra til ferien, da momsen på fødevarer i Danmark er meget højere end i Tyskland. Men faktisk køber tyskerne en hel del i Danmark, og deres døgnforbrug er også steget betragteligt over de senere år. Det er de meget bevidste om hos De Samvirkende Købmænd, som blandt andet repræsenterer godt 1400 supermarkeder og discountbutikker i hele landet. Spørger man de danske købmænd, så efterspørger tyskerne i stor stil danske fødevarer og specialiteter. Det gælder blandt andet klassikere som sild, marmelade med hele bær, kirsebærvin, ost og snaps. Til det tyske morgenbord er det også et hit at købe friske basser og morgenbrød hos den lokale bager eller købmand. For mange tyskere er en god dansk hotdog også et fast menupunkt på ferien, og det kræver en tur til købmanden efter remulade, røde pølser, agurkesalat og ristede løg. Is og slik fra danske producenter er også populære. Hver tredje tyske kystturist har hunden med på ferien, og den skal også forkæles, når den er på ferie i Danmark. Selvom tyskerne er vilde med de danske kyster, de dejlige feriehuse og vores smukke natur, så har tyskerne også en stor forkærlighed for de produkter de kender hjemmefra. Danske købmænd i feriehusområderne fortæller blandt andet, at tyskerne efterspørger varer som Sauerkraut, smør uden salt, særlig tysk suppebouillon og produkter fra Dr. Oetker og Knorr. Når ferien lakker mod enden i Danmark, så vælger mange tyskere også at købe særlige danske føde- og drikkevarer med hjem – både til eget forbrug og som gaver.

112

OPDATERET: 35-årig overfaldet med bat i sit hjem

112

Råbte ad hjælpsomme betjente

Annonce