Biler

Unge kan afprøve drømme om at blive bildesigner

Henrik Fisker, som her ses med sin billedskønne elektriske eMotion, er sammen med Anders Warming nogle af de største danske bildesignernavne. Foto: Fisker Inc.
Vi har som danskere masser at byde på over for den internationale bilindustri, mener dansk bildesigner, der står i spidsen for linje med Automotive Design på Højer Design Efterskole.

Henrik Fisker, Anders Warming og Stephan Rasmussen. Det er navne på danske bildesignere i den absolutte topklasse, og dem kan der blive flere af. I hvert fald, hvis det står til Højer Design Efterskole, der som noget helt usædvanligt starter en linje inden for Automotive design.

Hvis du er i tvivl, står Henrik Fisker bl.a. bag Aston Martin DB9 og BMW Z8, Anders Warming bag den forrige BMW 5-serie og den seneste generation af Mini og Stephan Rasmussen Toyota C-HR.

Selv om vejen til at blive bildesigner er lang, er der masser af potentiale herhjemme, fordi vi har en designtradition, som passer godt til bilindustrien. Det forklarer Jon Bak Lindhardt Fabricius, der står i spidsen for linjen og er uddannet bildesigner. Han peger både på det udvendige og indvendige design.

- Bare se på de mange billedkunstnere, vi har herhjemme. Vi har en designtradition med at skære helt ind til benet. Det passer meget godt til bilindustrien, siger Jon Bak Lindhardt Fabricius, der nævner Arne Jacobsen stolen, Ægget, som et meget godt eksempel på det enkle design, der i høj grad også vil kunne inspirere ved interiøret. Han uddyber:

- Jeg kan ikke forstå, hvorfor vi ikke har flere bilinteriør-designere. Dansk møbeldesign er jo kendt over hele verden, og der er kommet mange nye talenter til inden for de sidste par år. Med den udvikling der kommer med selvkørende biler og nye måder at indrette bilerne, vil det passe perfekt til den tradition og udvikling, vi har herhjemme. Vi har en fin æstetisk sans i Danmark. Seks måneder om året er der mørkt, og det regner, det tvinger os til at skære det overflødige pynt væk.

Danske designere er gode til at skære ind til benet i deres formsprog. De egenskaber kan bruges i bilindustrien, mener Jon Bak Lindhardt Fabricius. De unge med en bildesigner i maven kan prøve deres ideer af på efterskoleopholdet i Højer. Privatfoto

Nye muligheder

Jon Bak Lindhardt Fabricius peger på B&O’s automotive afdeling, som i dag er ejet af amerikanske Harman, som et godt eksempel på interiør-design. Firmaet har således lige modtaget den tyske IF 2019-designpris for et integreret højttalersystem i den nye Bentley Continental GT, der er designet af danske Mikkel Venge.

For de 15-17-årige elever på efterskolen handler det først og fremmest om at lære at formidle og turde prøve ideer af uden at være bundet af de begrænsninger, man senere møder, når krav om tekniske løsninger melder sig.

- Vi er gode til at hive en hat ned og sige, at noget ikke kan lade sig gøre frem for at lade sig inspirere, sælge sine drømme og få dem omsat til et realiserbart mål. Det lærer eleverne her, siger Jon Bak Lindhardt Fabricius.

Han peger på Christian von Koenigsegg, der står bag den svenske bilproducent Koenigsegg, som eksempel. I første omgang fik han nej fra sine ingeniører, da han ville lave nogle specielle roterende døre. Men det viste sig at kunne lade sig gøre alligevel.

Tænk ud af boksen

Efter skoleåret skal de unge således kunne sætte sig ned og tegne køretøjer i en kvalitet, så de kan formidle budskabet. Undervejs kan de bl.a. visualisere deres arbejde med en 3D-printer.

- Det er vigtigt, at vi allerede tidligt i en læringsproces i Danmark kan tilbyde denne specifikke fagretning, da unge i alderen 15-17 år allerede har særlige talenter og er intuitive i deres tilgang til legen med design og formgivning. Netop her skabes fundamentet for at kunne være en af fremtidens dygtigste designere, siger Jon Bak Lindhardt Fabricius, om linjen, hvor man også arbejder med fly, tog og andre transportmidler.

Herhjemme findes der ingen uddannelse som bildesigner. Derfor går mange vejen over landets designskole med afdelinger i Kolding og København og søger derefter videre ind på en masteruddannelse som bildesigner, der foregår i bl.a. Sverige, Tyskland eller USA. Efterskolelinjen i Automotive Design går i gang i år, hvis der er tilslutning nok. Ellers bliver det i skoleåret 2020/21.

Jon Bak Lindhardt Fabricius har selv en masteruddannelse fra Transportation Design, Umeå Institute of Design, som er bygget oven på en uddannelse om industriel designer fra Designskolen i Kolding og en håndværksmæssig uddannelse som guldsmed. Han har efter endt uddannelse være ansat på en tegnestue og hos Ewii Mobility, hvor han arbejdede med Tripl, som er et trehjulet el-køretøj.

0/0