Sydjylland

Direktør til minister: Væk med barrierer for biogas i lastbiler

- I Danmark vil vi også rigtig gerne køre på gas og biogas. Men de høje danske afgifter på gas skal ned, så gasprisen kan konkurrere med dieselprisen, siger Finn Sørensen, direktør for Padborg Transportcenter.
Energiministeren mødt med flere budskaber i møde med transportbranchen.

PADBORG: Hvis den danske transportbranche skal levere de kraftige CO2-reduktioner frem mod 2030, som EU netop har besluttet, skal der biogas i tankene på de danske lastbiler, og barriererne herfor skal ryddes af vejen.

Ellers risikerer statskassen, at en stor del af den tankning, der foregår i Padborg og skæpper godt i statskassen, rykker udenlands. Og Danmark risikerer at gå glip at et stort biogasmarked.

Det var budskaberne til energiminister Lars Christian Lilleholt (V), da Padborg Transportcenter og en række virksomheder fra transportbranchen og gasbranchen var til møde med ministeren.

- Vi er meget bevidste om, at vi er en branche, der udleder meget CO2, og at vi har et stort medansvar for at bidrage til den grønne omstilling. Derfor hilser vi EU’s beslutning om, at nye lastbiler skal udlede 30 procent mindre CO2 i 2030 velkommen, siger Finn Sørensen, direktør for Padborg Transportcenter.

Han påpeger samtidig, at der er flere udfordringer, der bremser for denne udvikling:

- El- og brintlastbiler er fremtidsmusik. Den eneste reelle mulighed frem mod 2030 er at få lastbilerne til at køre på naturgas, kaldet LNG, eller endnu bedre biogas, kaldet LBG.

- Den udvikling vil vi i transportbranchen mægtig gerne i gang med. Men i Danmark udnytter vi slet ikke det store biogaspotentiale, der ligger i den kæmpe mængde biomasse, som landbruget producerer. Vi udnytter kun 10-15 procent.

Skalerede man produktionen af biogas op, vil den ifølge Institut for Ingeniørvidenskab på Aarhus Universitet kunne holde op mod 101.000 lastbiler kørende. Den miljømæssige gevinst for både landbruget og transportbranchen vil være enorm.

- Derfor er det også bekymrende, at der lige nu lægges op til en kraftig opbremsning for etablering af nye biogasanlæg i Danmark, siger Finn Sørensen.

Få kører på biogas

I Danmark er der i dag registreret 40.000 lastbiler, 50.000 varebiler og 13.000 busser. 550 af de tre slags køretøjer kører på biogas.

Høje afgifter

En anden barriere for den grønne biogasomstilling i transportbranchen er de høje danske afgifter på biogas.

- Brugen af naturgas og biogas i lastbiler vækster voldsomt i Tyskland og Holland. Der bygges gastankstationer i Europa med støtte fra EU, og de store lastbilproducenter følger op med gasdrevne biler.

- I Danmark vil vi også rigtig gerne køre på gas og biogas. Men de høje danske afgifter på gas skal ned, så gasprisen kan konkurrere med dieselprisen. Ellers vil både danske og udenlandske lastbiler tanke syd for grænsen. Og da Padborg er Nordeuropas tredjestørste dieseltankningssted, vil den danske stat skulle vinke farvel til store afgiftsindtægter i takt med at biogassen vinder indpas, siger Finn Sørensen.

Delegationen præsenterede energiministeren for dokumentation for afgiftsstrukturen i de enkelte lande og for CO2 besparelsen ved at gå fra dieseldrevne lastbiler til biogasdrevne: Ved 100.000 kilometer årlig kørsel vil besparelsen være mere end 145.000 kilo CO2.

- Vi oplevede energiministeren som meget lydhør over for udfordringerne, så nu håber vi, han handler på det, siger Finn Sørensen.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Sonne lukker - nye virksomheder opstår

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Lemvig

Viser det nye havnekontor frem

Portræt For abonnenter

Datter og barnebarn lokker mormor nordpå

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

Kultur

Europæiske anmeldere: Dette kan Holstebro forvente af Sting-koncert

Annonce