Annonce
Erhverv

Vækstmotor: Turister strømmer til Vestkystens stjernearkitektur

Vadehavscentret er tegnet af Dorte Mandrup og åbnede i 2017. PR-foto: Adam Mørk
God arkitektur er en vækstmotor i tyndt befolkede områder, men man skal være varsom, når man planlægger nye millionbyggerier tegnet af stjernearkitekter, da den voldsomme trafik til de nye turistattraktioner påvirker lokalmiljøet.

Eksemplerne på ny, god arkitektur ligger efterhånden som en perlerække langs Vestkysten. Fra Kristine Jensens solnedgangsplads i Skagen i nord, over Cubos Dokumentationscenter Hanstholm, Strandingsmuseet af Frank Maali og Gemma Lalanda til det kommende Lemvig Klimatorium udarbejdet af 3XN og SLA. Mod syd rammer man de to nye museer tegnet af stjernearkitekterne Bjarke Ingels og Dorte Mandrup, bunkermuseet Tirpitz ved Oksbøl og Vadehavscentret ved Ribe.

Alle har de det til fælles, at projekterne på hver sin måde slår sig i landskabet som reklamesøjler, der tiltrækker nationale og internationale medier, og som bliver repostet i en uendelighed på sociale medier. To af de nyeste eksempler, Vadehavscentret og Tirpitz, ligger langs Vestkysten på hver sin side af Esbjerg, og begge museer åbnede i 2017 til en eksplosion i publikumstal.

Museet Tirpitz, der er bygget af stjernearkitekten Bjarke Ingels, graver sig ned i klitlandskabet bag den historiske kanonbunker, som museet tager sit navn efter. Det gamle Tirpitz-museum, der lå i selve bunkeren, fik omkring 30.000 besøgende på et år, og derfor kom de store besøgstal i det nye museum bag på ledelsen.

- Interessen for Tirpitz har været enorm, og vi bliver stadig overraskede over, hvor mange mennesker, der kommer. Vi havde regnet med 100.000 gæster det første år, men de 100.000 gæster nåede vi på to måneder, og i løbet af det første år rundede vi 300.000 gæster. Sidste år havde vi 250.000 gæster, og i år lander vi på 200.000. Som forventet er champagneeffekten ved at lægge sig, men vi har stadig virkelig gode besøgstal. I år får vi dobbelt så mange gæster, som vi forventede at få i museets første år, siger Helle Ølgaard, der er leder af Tirpitz under Vardemuseerne.

Også Vadehavscentret har oplevet en markant stigning i besøgstallet. Centret, der formidler Vadehavets natur, genåbnede efter en større forvandling tegnet af den danske stjernearkitekt Dorte Mandrup. Det gamle Vadehavscenter var bygget som en firelænget bondegård. Nu er det forvandlet til et hus tækket med danske tagrør, og det lægger sig derfor langt mere naturligt i marsklandskabet end den tidligere bygning med rødt tegltag.

Den gamle rekord i antal gæster på et år var 31.000, men det tal faldt til 26.000 inden lukningen. Efter genåbningen havde Vadehavscentret til sammenligning 116.000 gæster, hvilket er faldet til 93.000 i 2018, og det samme forventes i 2019. Ifølge leder Klaus Melbye er det en succes, hvis Vadehavscentret kommer til at ligge mellem 80.000 og 90.000 gæster, da det giver økonomi til udvikling af nye tilbud for husets gæster.

Annonce
Tirpitz er ikke til at se fra vejen. Museet slår sig som to snit i landskabet. PR-foto: Rasmus Bendix

God arkitektur er pengemagnet

Vadehavscentrets leder er ikke i tvivl om, at arkitekturen har trukket nye målgrupper til huset.

- Bilparken på parkeringspladsen er blevet dyrere. Vi har langt flere erhvervsfolk, som synes, at det er deres niveau, og som måske ikke er kommet ved Vadehavet tidligere. Vi ser mange flere af de dyre biler, men jeg skynder mig at sige, at alle målgrupper kommer her, siger Klaus Melbye.

Jens Christian Pasgaard er arkitekt ved Møller & Grønborg og lektor ved Arkitektskolen i Aarhus, hvor han sammen med Professor Tom Nielsen og ph.d.-studerende Mathias Meldgaard i en treårig periode har forsket i turisme og arkitektur ved Vestkysten. Ifølge ham er der økonomisk gode grunde til, at kommuner med fonde i ryggen i disse år strækker sig langt for at investere mange millioner i stjernearkitekternes prestigeprojekter for at tiltrække flere turister.

- At der er dyrere biler på parkeringspladsen ved Vadehavscentret er en god iagtagelse. Tjekker man besøgstallene for Tirpitz og Vadehavscentret, finder man, at besøgstallene er ekstraordinært store, også større end de selv havde regnet med. På den måde tyder det nærmest entydigt på, at det er en god forretning at investere i god arkitektur. Det er ikke uden betydning, at det er Bjarke Ingels, Dorte Mandrup, Kristine Jensen og andre arkitekter, som er involveret i de succesfulde projekter langs Vestkysten, siger Jens Christian Pasgaard.

- De nye katalysatorer på Vestkysten er i stand til at tiltrække et lidt andet publikum. De tiltrækker lokalbefolkningen, men de formår samtidig at tiltrække andre målgrupper, der kører lidt længere efter stederne. Mange af disse mennesker kommer ofte med en lidt anden økonomi, hvilket betyder, at der pludselig kan sælges en lidt dyrere fisk hos fiskehandleren, at der er grobund for endnu en restaurant i området og så videre, siger han.

Museerne befrugter hinanden

I by- og landskabsplanlægning taler man om oplevelsesmæssig tæthed. Det er effekten, hvor attraktioner befrugter hinanden frem for at konkurrere mod hinanden, og når en ny attraktion åbner, er den til gavn for områdets øvrige attraktioner.

- Tirpitz og Vadehavscentret står ikke i konkurrence med hinanden. Man ser, at de ikke stjæler hinandens turister. Der kommer bare flere. Det er derfor, at Realdania og Dansk Kyst- og Naturturisme (en erhvervsdrivende fond, der vil udvikle og skabe vækst i kyst- og naturturisme, red.) lige nu arbejder med Vestkysten. De er med god grund ret sikre på, at hvis man opgraderer hele kystlinjen, vil det komme alle til gavn, siger Jens Christian Pasgaard.

Effekten er blandt andet et resultat af, at turisten er blevet en flydende størrelse, der ikke længere kan kategoriseres i kasser.

- Den moderne turist en kamæleon. Man kan sagtens være finkulturel den ene dag, den næste dag gå rundt med gummistøvlerne på i Vadehavet, og den tredje dag nyde den pop-art og kitsch, der kan være ved nogle af feriestederne.

- Tirpitz og Vadehavscentret er spændende i den sammenhæng, fordi der for Vadehavscentrets vedkommende allerede lå en gård, og Dorte Mandrups projekt er en fortolkning, der bygger videre på den tradition, mens Tirpitz skærer i en klit og lægger sig i den, men har egentlig ikke travlt med at manifestere sig udadtil. Den arkitektoniske tilgang ved Vestkysten har indtil videre været sådan, at hvis man bygger ude i landskabet, så underordner man sig landskabet, og det er et ret flot træk, som jeg tror, passer godt til mentaliteten, fordi man er ydmyg over for landskabet.

Tirpitz Museum i Blåvand. Arkivfoto: Annett Bruhn

Man skal være varsom

Særligt i forbindelse med Tirpitz' store popularitet i sommermånederne har der været debat blandt lokale om den øgede trafik, der flyder til og fra museet. Tirpitz nyder stor succes blandt gæsterne, mens nogle sommerhusejere og lokale har valgt netop dette område, fordi de troede, det var afkoblet og isoleret. Men pludselig er det ikke længere tilfældet.

Jens Christian Pasgaard fremhæver Lego House, der ligesom Tirpitz og Vadehavscentret åbnede i 2017, som en anden måde at tiltrække turister på. Lego House er bygget i centrum af Billund, hvor det gamle rådhus lå, og det har derfor langt mindre indflydelse på naturen.

- Med Lego House har du som sådan ikke et landskab at tage hensyn til. Derfor har BIG-arkitekterne haft mere frie hænder til at skabe en attraktion, som ikke skulle tage hensyn til naturen. Der vil være nogen, som siger, at man ikke kan tale om bæredygtighed i forhold til turisme, idet turisme altid vil være en omvej, men i forhold bæredygtighed giver det rigtig god mening at skabe attraktionerne i byerne, fordi man dermed stimulerer det liv, der i forvejen er i byerne. I Billund har de i forvejen Legoland og Lalandia, og her indskriver Lego House sig bare i en i forvejen meget koncentreret turismedomineret by, siger han.

Derfor anbefaler Jens Christian Pasgaard, at kommuner med planer om nye turistmagneter overvejer bykernerne en ekstra gang.

- Hver gang vi lægger noget ud i landskabet, tiltrækker vi folk. Derfor skal man være meget omhyggelig. Man kan ende med at overformidle og måske endda ødelægge nogle af de kvaliteter, som nogle turister efterspørger, nemlig at de kan have områder ved Vestkysten i fred og ro. Derfor skal man være meget varsom med ikke at aktivere hele Vestkysten, men at man koncentrerer udviklingen i nogle punkter, siger Jens Christian Pasgaard.

- Jeg synes, at Vadehavscentret og Tirpitz har været enormt vigtige og har vist et potentiale nu, men i fremtiden vil jeg anbefale, at man er meget varsom med at anlægge besøgscentre uden for byzonerne, fordi man meget let kan opnå en mæthed. Det virker dog også til, at man mange steder er blevet mere bevidst om netop det. De nye museer, som er på vej i Lemvig og Esbjerg, ligger i byen, og her kan man være spektakulær på en anden måde, end man kan ude i landskabet.

Tirpitz skifter totalt karakter, når man kommer ind blandt glasfacaderne. Arkivfoto: Annett Bruhn

Arkitekturen respekterer naturen

Den helt store arkitektoniske styrke ved Vadehavscentret og Tirpitz er ifølge Jens Christian Pasgaard, at bygningerne ikke støjer i forhold til den natur, de indgår i. Begge byggerier er skabt i de materialer, der naturligt omgiver dem.

- I deres materialitet fanger begge bygninger både det helt lokale miljø, men de fanger også den råhed, der kan være ved Vestkysten. Man bygger fint, men samtidig kan man også næsten se husene udviske sig selv i landskabet, og det er en kæmpe styrke, siger han.

Det er endnu for tidligt at vurdere, hvad de prisvindende prestigebyggerier betyder for det lokale kulturmiljø i Oksbøl og Ribe. Internationalt findes der vidt forskellige scenarier.

- Kigger man internationalt, ved vi, at der kan ske det, at lokalbefolkningen trækker sig lidt, hvorefter området overtages af en turismeøkonomi. Det kan ses som et negativt resultat. Med Guggenheim kom der meget fokus på Bilbao-effekten, men bagefter er man også begyndt at tale om en anti-Bilbao-effekt. De helt unge efterspørger ikke nødvendigvis disse spydspidsprojekter. De efterspørger kulturmiljøer, og det er en hårfin balance at undgå, at nye museer ødelægger et lokalmiljø. Men taler om du om arkitektonisk kvalitet som helhed, har vi i Danmark ingen eksempler på, at det har været en dårlig investering, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

VLTJ må klare sig uden reservetog

Lemvig

Nu kan der også dystes i dart og pool

Lemvig

Nye solcelleprojekter planlægges

Annonce