Læserbrev

Valg. Troværdighed i valgkampen

Tænk hvad man kunne have fået for de 13 milliarder kroner...Arkivfoto: Scanpix/Claus Fisker

Debat: Hvordan finder man troværdighed i den sammensurium af gode intentioner og løfter som de forskellige partier fremsætter, når man ser på regeringens og folketingets gøren og laden i en længere årrække.

Socialdemokraterne og Venstre har siddet med regeringsmagten skiftevis i 16 år og der har vist aldrig nogensinde været lagt så mange nedskæringer og så megen pres på de ældre og de svageste i samfundet som det har været tilfældet i disse mange år.

Den stående begrundelse er at der er ikke råd til lempelser, men når man ser på hvad der er brugt statsmidler til, og hvordan disse midler er blevet administreret, de sidste mange år forstår man bedre hvor borgernes penge bliver brugt, listen over skandaler og overforbrug til politikkernes mere eller mindre luftige prestigeprojekter er meget lang.

I skattevæsenet er der, på grund af såkaldte sparetiltag, blevet afskediget folk således at det kære væsen ikke kan klare at drive de pålignede og forfaldne skatter ind, beløb der for øjeblikket er løbet op i trecifrede milliardbeløb, ganske vist taler de ansvarlige politikere meget om skattelettelser, men det er vel i denne form man vil gøre det. Andre midler der kaldes ”for megen betalt moms” er af svindlere i udlandet hævet fra statskassen, efter sigende omkring 113 milliarder kroner.

At der er tale om en grov fejlbedømmelse fra politikkernes side er uden for al tvivl men der er jo også en del slendrian og dårlig administration i skattedepartementet der kan lægges til grund for det.

DSB konstaterede for nogle år siden at det rullende materiel var meget nedslidt og trængte fornyelse, regeringen den gang bevilgede 5,3 milliarder kroner til fornyelser, formodentlig efter anbefaling fra DSB, og efter lange politiske diskussioner blev det besluttet at købe 84 styk dieseltogsæt, og det på trods af at resten af Europa var gået over til eldrevne tog, disse togsæt blev bestilt i Italien, efter mange års indkøringsforsøg er der omsider kommet cirka 40 togsæt i drift som ikke nær lever op til de oprindelige krav, i 2017 er man gået gang med at ophugge alle 83 togsæt som det endelige tal nåede op på.

Efter denne skandale, som udelukkende kan tilskrives DSB`s ledelse, formodes at have kostet os skatteydere 13 milliarder kroner. Samme ledelse sidder stadig i deres stillinger og får måske endda bonusser.

Tænk engang hvor meget ældreomsorg, sundhedsvæsen og infrastruktur der kunne etableres for så mange penge. Apropos sygehusbyggeriet tager vi op senere, den skandale er jo ikke mindre.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Danmark

DMI varsler lokale skybrud og torden: Se om det rammer dit område

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Turismen er naturens ven - og fjende

Det er en kæmpe turistfælde. Vi kalder det "Cash Point Charlie" i stedet for "Check Point Charlie". Det er et tivoli, som kun handler om at tjene penge. Ordene falder cirka 550 kilometer i fugleflugt fra Husby, men sender for en kort bemærkning mine tanker hjem til Nordvestjylland og til en sag, der lige nu optager sindene i det yderste af Holstebro Kommune. Det vender vi tilbage til. Ordene kom fra guiden på en rundvisning til en række af Berlins seværdigheder. Et besøg i den tyske hovedstad efterlod mig i denne uge med lidt tid til at agere turist. Og lige der - midt i verdenshistorien - mellem mindesmærker, monumenter og rester af muren gik jeg og tænkte på de mange turister, som i de kommende uger besøger Nordvestjylland. Hvad kommer de egentlig efter? Og finder de det? I Berlin var indignationen hos guiden tydelig. De seneste års ændringer af hans by var ikke helt efter hans hoved. Utilfredsheden var skjult under et lag af humor, men umulig at overse. Han lod forstå, at bystyret i udviklingens og især turismens navn havde givet køb på for meget. Midt i fortællingen om, hvordan presset på tyskerne efter første verdenskrig gav grobund for nazismens fremmarch falder endnu en stikpille: "De demokratiske værdier i Berlin er stadig til salg - man lejer et par pandaer fra det kinesiske regime for at skabe fornyet interesse om byens gamle zoologiske have." Alt for turisterne. Og for deres penge. Med Berlin i bagspejlet slog det mig, at selv om jeg havde brugt et par dage i en af verdens mest interessante byer - historisk set - var det naturen, der havde efterladt det største indtryk. Ligesom herhjemme var Tyskland nemlig ramt af massive skybrud i denne uge. Berlin i en størrelse, der sjældent ses. Et tordenvejr med 35.000 lynnedslag og kortvarig undtagelsestilstand i en del af byen stjal opmærksomheden. Det var råt, ubarmhjertigt og en samtidig en fascinerende demonstration af naturens kræfter. Her vender vi tilbage til Husby. For selv om vi også har vores vejr at slås med - bare spørg folkene bag lørdagens Rock i Holstebro - så er vores klima for det meste fredsommeligt. Måske lige med undtagelse af vestenvinden og den barske natur ved kysten. Og det er netop naturen, som er årsag til, at især tyskerne kører nordpå og holder sommerferie her hos os. Turismen er et vigtigt erhverv med et indbygget, kronisk dilemma. Hvis man tilgodeser nogle turister, ødelægger man måske noget for andre - eller for lokalbefolkningen. Det er netop det dilemma, som for tiden optager sindene i Vester Husby. Skal man tillade en udstykning af nye sommerhusgrunde i Græm Kær, eller skal naturen genoprettes i de dyrkede arealer? Eller skal man have en kombination af begge dele. Der er helt sikkert penge i et nyt sommerhusområde. Penge til dem, der udstykker grunden. Til dem, der skal bygge husene. Og til dem, der lever af turisterne i sidste ende. Men det betyder ikke, at det er en fornuftig eller lukrativ løsning på længere sigt. Frygten hos mange er, at naturen bliver misbrugt i turismens navn, og at det hele ender som et nyt Søndervig - eller det, der er værre. Bekymringerne er forståelige, og politikerne skal tænke sig godt om. For udviklingen må heller ikke gå i stå. Uanset beslutningen vil det kræve mod at træffe den. Og det er næppe vores generation, der kommer til at dømme, om den var rigtig eller forkert. Turisterne er kræsne - og forskellige. For nogle er det lykken at sidde i eget selskab på en fredfyldt plet med en økologisk appelsinvand i hånden og tælle benene på et tusindben. Andre skriger på action og oplevelser. Nogle vil det rustikke - andre søger luksus. Nordvestjylland tilgodeser lidt af det hele. Men vi, der bor her hele året, har det nok mest som guiden i Berlin. Vi skal helst kunne genkende vores by og lokalområde. Udviklingen skal ske med respekt for alt det unikke. Det kan ikke erstattes.

Lemvig

Viser det nye havnekontor frem

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Annonce