forside

Venstre: Vi rykker sundhedsvæsnet tættere på borgerne

Venstres politiske ordfører, Britt Bager, siger, at regeringen med sit kommende udspil til en sundhedsreform kommer til at rykke sundhedsvæsnet tættere på borgerne. (Arkivfoto).

Regeringens udspil til en sundhedsreform er lige på trapperne, og regionernes fremtid er i fare.

Regionerne skal ikke nedlægges. Det vil blandt andet fjerne nærdemokratiet i sundhedsvæsnet. Det mener Socialdemokratiets politiske ordfører, Nicolai Wammen.

Men den påstand holder ikke. Det siger Venstres politiske ordfører, Britt Bager.

Regeringen ventes snart at fremlægge sit udspil til en sundhedsreform, og i den forbindelse er især regionernes fremtid blevet diskuteret. Hvad der skal ske med dem, vides endnu ikke.

- Vi vil rykke sundhedsvæsnet endnu tættere på borgerne. Det her er ikke en centraliseringsøvelse, som Wammen påstår, siger Bager.

- Det her er en øvelse i at skabe sammenhæng og få et sundhedsvæsen, der er endnu tættere på borgerne.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har flere gange udtalt, at der skal oprettes 21 nye såkaldte sundhedsfællesskaber. De skal bygges op omkring lokale sygehuse rundt om i landet.

- Vi får flere og flere kroniske patienter og ældre medborgere. Derfor er sundhedsvæsnet under pres, og vi bliver nødt til at gøre noget, hvis vi skal kunne følge med, siger Bager.

- Vi vil sikre, at sundhedssystemet er gearet til at kunne håndtere det pres, der kommer i fremtiden. Vi vil sikre, at patienterne oplever en bedre sammenhæng i deres rejse, når de er syge, siger Bager.

Spørgsmålet om regionernes fremtid har splittet Venstre. Det har skabt utryghed, erkendte Løkke fredag aften i forbindelse med partiets hovedbestyrelsesmøde i København. Her blev det kommende udspil diskuteret.

Udspillet ventes at blive præsenteret i denne måned.

Mens det er uklart, hvad Venstre vil med regionerne, så er meldingen hos de øvrige partier i regeringen tydelig. Liberal Alliance vil skrotte regionerne. Det samme vil De Konservative.

Desuden vil regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, ligeledes have regionerne skrottet.

Ifølge Bager er det hensigten, at regeringen og DF inden det kommende folketingsvalg laver en aftale om en sundhedsreform. Valget skal senest finde sted 17. juni.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Byggeri kører efter planen: Sandkasse bliver forvandlet til vandmekka

Lemvig

Søndagsåbent hele sommeren i Thyborøn

Erhverv For abonnenter

Nu skal Ramme igen have en købmand

112

Opdateret: Voldsom trafikulykke - 13 kvæstede, heraf tre alvorligt

Danmark For abonnenter

Stram Kurs kom ikke i Folketinget: Hvad nu, Rasmus Paludan?

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Lemvig For abonnenter

Storkereden på Vasegården: De blev det sidste par i Lemvig

HB For abonnenter

11. sejr på stribe: Fire magiske minutter lukkede "det perfekte forår"

Lemvig

På refugium i Italien: Par fulgte i Thøger Larsens fodspor

Lemvig

Skal 10. klasse flytte til gymnasiet

Annonce