Vestjylland

Vestjyske skraldebiler skal køre på gas

Den sønderjyske vognmand Meldgaard skal køre med gasdrevne skraldebiler i Holstebro by de kommende år. Her er det firmaets Mercedes-skraldevogne i Aalborg, som holder på rad og række for at få tanket gas. Privatfoto
Fra efteråret vil indsamlingen af dagrenovation i Holstebro og Skive foregå i gasdrevne skraldebiler. Merudgiften er minimal, og det er godt for miljøet.

HOLSTEBRO: Fra 1. september begynder en ny kontraktperiode for indsamling af dagrenovation i Lemvig, Struer, Holstebro og Skive kommuner.

Aftalen skal løbe i fem år med en option på forlængelse i yderligere to år. I fremtiden kommer det til at foregå i gasdrevne skraldebiler, men kun i Holstebro by og Skive by, fortæller Gitte Bak, divisionschef for borgerservice hos det fælleskommunale affaldsselskab Nomi4s.

- Der skal være mulighed for at tanke gas, ellers giver det ikke mening at tage det med i udbuddet. Og i Holstebro og Skive er der tankanlæg, så der kunne det lade sig gøre, forklarer Gitte Bak.

Hun er samtidig projektleder for et stort projekt, der skal hjælpe Nomi4s til at omdanne madaffald til biogas.

- Borgerne skal have nye skraldespande, som er inddelt i rum, så man kan sortere madaffaldet fra. Bilerne skal indrettes, så de også kan håndtere opdelingen i to rum, så vi kommer ikke til at ombytte skraldespandene, før bilerne er på plads. Vi vil ikke bede borgerne om at sortere madaffaldet fra, hvis det bare ryger i samme rum i skraldebilen, fortæller Gitte Bak.

Bilerne er lige så robuste som dieselbiler og kører rigtig godt. Den største udfordringen er logistikken i at tanke op.

Vognmand Henrik Meldgaard om gasdrevne lastbiler.

Gode erfaringer i andre byer

Gasbiler er mindst lige så gode som dieselbiler, fortæller Henrik Meldgaard, som er direktør og indehaver af vognmandsfirmaet Meldgaard i Aabenraa. Det er hans biler, der skal hente dagrenovation i Holstebro by.

- Vi kører allerede med gasbiler i Aalborg, og vi har i efterhånden en del år kørt med tre gasbiler i Ringkøbing-Skjern Kommune. Bilerne er lige så robuste som dieselbiler og kører rigtig godt. Den største udfordringen er logistikken i at tanke op. Hvis der kun er én gastank i kommunen, så kræver det noget planlægning, når man kører i den fjerneste ende af kommunen. I Aalborg valgte vi at bygge vores eget tankanlæg, hvor bilerne bliver fyldt op med slow-fill om natten, fortæller Henrik Meldgaard.

Gasbilerne har lidt højere driftsomkostninger end dieselbiler, men det er godt givet ud, mener han.

- Vi lever af at passe godt på miljøet, så jeg synes, det er lækkert, at man finder på nye ideer, som kan gøre noget for sagen. Vores kongstanke er, at man ideelt set skulle køre på biogas, men det er ikke praktisk muligt endnu, så derfor kører vi på naturgas, siger Henrik Meldgaard.

Beskeden merudgift

Nomi4s vurderer, at driftsomkostninger vil være blot halvanden procent højere på grund af skiftet til gasdrift i Holstebro by og Skive by.

Det betyder, at omkostningerne til betjening af den typiske kunde med en 240 liters affaldsspand isoleret set vil stige med beskedne 14 kroner om året som direkte følge af skiftet til mere miljøvenlige biler i Holstebro og Skive.

Skive Kommune har i forvejen gasdrevne biler i hjemmeplejen. I Holstebro Kommune er det kommunalt ejede forsyningsselskab Vestforsyning i gang med at udskifte hele sin vognpark til gasdrift, og bybusserne i Holstebro er allerede omlagt til certificeret naturgas – altså gas, hvor naturgasselskabet lover at aftage biogas i en mængde, der svarer til forbruget af naturgas.

I Holstebro fik man i øvrigt en uventet sidegevinst: De gasdrevne bybusser larmer nemlig markant mindre end de gamle dieselbusser, når de lægger fra land med fuld gas fra stoppestederne.

0/0
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Video: Se den fulde statsminister-duel mellem Mette Frederiksen og Lars Løkke

Lemvig

Kultursamarbejde fortsætter i regionen

Lemvig For abonnenter

Sygeplejerske får stor hæder for at hjælpe nødlidende: Næste stop for 65-årige Anni Fjord er en flygtningelejr i Cameroun

112

Slange er tilbage hos sin ejer

Erhverv For abonnenter

Først tabte de selv 85 kilo - nu har de hyret manden bag til hele virksomheden

Læserbrev

Spørgsmål til EU. Svarene blafrer i vinden...

Debat: Er målet EU´s Forende Stater, som Erhard Jacobsen i sin tid forudså, om en fire-fem generationer? Eller er det Poul Schlüter's salamimetode. EU er kun flæskepriser. Unionen er stendød. Hvad er visionen? Er der en vision? Det er et flag. Tjek! Der er en hymne. Tjek! Sprog. Der er mangler et sprog. Babylonsk sprogforvirring. Forstår vi hinanden bedre af at kunne kommunikere på både Engelsk, Tysk, Fransk og Serbokroatisk. Dyrt og ineffektivt. Forsvar. Der mangler et forsvar. Bliver vi angrebet stater vi telefonsvareren. På russisk. Vi overgiver os! Vi ikke en gang i stand til at forsvare de ydre grænser mod migration. Landbrugspolitik. Der er resterne af en kommunistisk landbrugspolitik. Et helt erhverv på støtten. Med det bureaukrati det indebærer. Vi burde i stedet betale den pris varerne koster i butikken. Det ser dog ud, som om problemet med de krumme agurker er løst! Men så kom et nyt. Kanellovgivningen og kanelsneglene … Skatter. At der er skattelylande udenfor EU, har vi vel begrænset indflydelse på. At det er accepteret indenfor EU er ikke en EU-hymne værd … Holland, Luxemburg, Cypern, Malta, Irland. Indtil videre også England. Der altid har været den førende, indenfor den disciplin Bør vi også have et skattely. Saltholm eller Strynø? Flytning. Flytningen af møder mellem Strasbourg og Bruxelles hver måned, pris 850 millioner kroner er det tætteste, vi kommer på det glade vanvid. Det skulle da lige være omfartsvejen ved Mariager!

Lemvig

En tirsdag aften, vi aldrig glemmer: En helt forrygende aften på Kabbel

Struer For abonnenter

Tidligere stemmesluger for DF vil tilbage som socialdemokrat: Jeg tror, jeg var gået uanset hvad

Lemvig

Brud med traditionen: Ingen heste på årets dyrskue

Lemvig

10 hold mere vil være med i populær fodboldturnering

Annonce