Annonce
Vestjylland

Vestjyske skraldebiler skal køre på gas

Den sønderjyske vognmand Meldgaard skal køre med gasdrevne skraldebiler i Holstebro by de kommende år. Her er det firmaets Mercedes-skraldevogne i Aalborg, som holder på rad og række for at få tanket gas. Privatfoto
Fra efteråret vil indsamlingen af dagrenovation i Holstebro og Skive foregå i gasdrevne skraldebiler. Merudgiften er minimal, og det er godt for miljøet.

HOLSTEBRO: Fra 1. september begynder en ny kontraktperiode for indsamling af dagrenovation i Lemvig, Struer, Holstebro og Skive kommuner.

Aftalen skal løbe i fem år med en option på forlængelse i yderligere to år. I fremtiden kommer det til at foregå i gasdrevne skraldebiler, men kun i Holstebro by og Skive by, fortæller Gitte Bak, divisionschef for borgerservice hos det fælleskommunale affaldsselskab Nomi4s.

- Der skal være mulighed for at tanke gas, ellers giver det ikke mening at tage det med i udbuddet. Og i Holstebro og Skive er der tankanlæg, så der kunne det lade sig gøre, forklarer Gitte Bak.

Hun er samtidig projektleder for et stort projekt, der skal hjælpe Nomi4s til at omdanne madaffald til biogas.

- Borgerne skal have nye skraldespande, som er inddelt i rum, så man kan sortere madaffaldet fra. Bilerne skal indrettes, så de også kan håndtere opdelingen i to rum, så vi kommer ikke til at ombytte skraldespandene, før bilerne er på plads. Vi vil ikke bede borgerne om at sortere madaffaldet fra, hvis det bare ryger i samme rum i skraldebilen, fortæller Gitte Bak.

Bilerne er lige så robuste som dieselbiler og kører rigtig godt. Den største udfordringen er logistikken i at tanke op.

Vognmand Henrik Meldgaard om gasdrevne lastbiler.

Gode erfaringer i andre byer

Gasbiler er mindst lige så gode som dieselbiler, fortæller Henrik Meldgaard, som er direktør og indehaver af vognmandsfirmaet Meldgaard i Aabenraa. Det er hans biler, der skal hente dagrenovation i Holstebro by.

- Vi kører allerede med gasbiler i Aalborg, og vi har i efterhånden en del år kørt med tre gasbiler i Ringkøbing-Skjern Kommune. Bilerne er lige så robuste som dieselbiler og kører rigtig godt. Den største udfordringen er logistikken i at tanke op. Hvis der kun er én gastank i kommunen, så kræver det noget planlægning, når man kører i den fjerneste ende af kommunen. I Aalborg valgte vi at bygge vores eget tankanlæg, hvor bilerne bliver fyldt op med slow-fill om natten, fortæller Henrik Meldgaard.

Gasbilerne har lidt højere driftsomkostninger end dieselbiler, men det er godt givet ud, mener han.

- Vi lever af at passe godt på miljøet, så jeg synes, det er lækkert, at man finder på nye ideer, som kan gøre noget for sagen. Vores kongstanke er, at man ideelt set skulle køre på biogas, men det er ikke praktisk muligt endnu, så derfor kører vi på naturgas, siger Henrik Meldgaard.

Beskeden merudgift

Nomi4s vurderer, at driftsomkostninger vil være blot halvanden procent højere på grund af skiftet til gasdrift i Holstebro by og Skive by.

Det betyder, at omkostningerne til betjening af den typiske kunde med en 240 liters affaldsspand isoleret set vil stige med beskedne 14 kroner om året som direkte følge af skiftet til mere miljøvenlige biler i Holstebro og Skive.

Skive Kommune har i forvejen gasdrevne biler i hjemmeplejen. I Holstebro Kommune er det kommunalt ejede forsyningsselskab Vestforsyning i gang med at udskifte hele sin vognpark til gasdrift, og bybusserne i Holstebro er allerede omlagt til certificeret naturgas – altså gas, hvor naturgasselskabet lover at aftage biogas i en mængde, der svarer til forbruget af naturgas.

I Holstebro fik man i øvrigt en uventet sidegevinst: De gasdrevne bybusser larmer nemlig markant mindre end de gamle dieselbusser, når de lægger fra land med fuld gas fra stoppestederne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Regeringen: En pakke cigaretter skal koste en 50'er

Læserbrev

Ulv eller hybrid? Ulv og hund har fælles gener

Debat: I forbindelse med ankesagen mod Mourits Troldtoft som er dømt i byretten for at skyde en fredet ulv i 2018, fremsætter forsvaret påstand om at det ikke var en ulv der blev skudt, men en ulvehybrid. Mange ulvemodstandere påstår, at de danske ulve ikke er ”rene” ulve, men hybrider, altså en blanding mellem ulv og hund. Formålet med denne påstand er formodentligt, håbet om at få fjernet de danske ulve. Afkommet fra en parring mellem en ulv og en hund vil være en hybrid med statistisk 50% hundegener og 50% ulvegener i genomet (Den samlede genetiske information i kromosomerne). Disse individer kaldes F1 hybrider. Hvis en F1 hybrid får afkom med en ulv, vil afkommet statistisk indeholde 75% ulvegener og 25% hundegener i genomet. Disse kaldes F2 hybrider. Der findes ikke nogen fast definition for, hvor stor en del af genomet i en blanding af hund og ulv skal bestå af hundegener, før der er tale om en hybrid. Når det understreges, at det er ”statistisk”, skyldes det, at de to dyr for det første er så nært beslægtede, at de deler størstedelen af genomet og det derfor er en meget lille del af genomet, der er specifikt for hhv ulv og hund. For det andet, at begge dyr med jævne mellemrum gennem deres fælles historie har byttet gener og for det tredje, at hvert æg og sædcelle bærer en unik kombination af halvdelen af moders - respektive faders – gener og at der i den proces opstår en vis ujævnhed i fordelingen af de typespecifike DNA-sekvenser. Desuden er tæmning af ulv til tamhund sket i flere, uafhængige civilisationer gennem 15.000 – 35.000 år og gennem udvælgelse (senere raceavl) er det forskellige egenskaber ved ulven/hunden, der har været foretrukket.

Annonce