Annonce
Erhverv

Vi er vilde med økologi: Region Hovedstaden er frontløber

Salget af økologiske fødevarer fortsætter med at boome i Danmark. Kerneforbrugerne efterspørger dog fortsat mere variation, større tilgængelighed og flere lokalproducerede varer. Hos den brede befolkning er det pengepungen, der er vigtigst, og derfor ønsker de en lavere pris på økologiske produkter. Arkivfoto: Johan Gadegaard/Scanpix
Økologiske fødevarer hitter hos danskerne, men der er markant forskel på økologivaner og forbrug på tværs af landet. Især kerneforbrugerne er villige til at købe mere, hvis der kommer bredere sortimenter, større variation og flere lokalproducerede varer på hylderne.

Økologi: Når vi står i supermarkedet og skal vælge mellem de konventionelle og økologiske fødevarer, er der flere og flere danske forbrugere, der putter den økologiske variant i kurven.

95 procent af befolkningen svarer, at de køber økologiske produkter, men tallet varierer dog i forhold til hyppighed. Mere end fire ud af 10 danskere (43 procent) vælger ofte eller altid økologien til, og det er en positiv udvikling, hvis man går tilbage til 2018, hvor tallet var 37 procent. Det viser ny undersøgelse lavet forud for dagens årsmøde i Landbrug & Fødevarers Økologisektion. Den er foretaget af Norstat, der har spurgt 1029 danskere i alderen 18-70 år om deres økologiforbrug.

Annonce
Mere end fire ud af 10 danskere (43 procent) vælger nu ofte eller altid økologien til, og det er en positiv udvikling. Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Hovedstaden i førertrøjen

På tværs af landet er der markante forskelle i forbruget af økologiske varer. I Region Hovedstaden handler mere end hver anden økologisk ofte eller altid, mens det samme gælder for 29 procent i Region Nordjylland. Det er værd at bemærke, at 45 procent af nordjyderne nogle gange køber økologisk, mens det tal er 34 procent i Region Hovedstaden, hvilket forklarer en del af forskellen. Ifølge Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer, har fordelingen meget med storbyernes positionering og demografi at gøre.

- Helt generelt slår mange nye tendenser først igennem i de store byer. Derfor er der heller ikke noget underligt i, at det tager lidt længere tid at opnå de samme salgstal i Nordjylland som i hovedstaden. Demografiske faktorer som alder og uddannelse har også indflydelse på forbrugernes indkøb af økologi. Tilgængelighed og udvalg af varer spiller også en rolle. Jo flere, der køber økologiske varer i et område, jo bredere bliver butikkernes sortiment. Derfor vil der være mere økologi i storbyerne, siger hun.

Grønt er sagen

Når danskerne skal vælge mellem de økologiske fødevarer, foretrækker mere end hver syvende grøntsagerne. Derefter kommer æg, mejeriprodukter, frugt og gryn. Nederst på listen er de søde sager placeret - alt fra småkager til chokolade, som kun et fåtal ønsker i en økologisk variant. Nogle af grundene til denne prioritering kan muligvis findes i de forskelle, der er mellem konventionelle og økologiske fødevarer. Her vil danskerne især gerne undgå sprøjterester, mens de tænker på miljø og vandforbrug - og disse værdier er tæt forbundne med især frugt og grønt.

Vi efterspørger mere økologi

I undersøgelsen hersker en fælles konsensus om, at danskerne generelt ønsker større tilgængelighed af lokale varer og økologiske varer, mens det helt store incitament er økonomien - det skal være billigere at handle økologisk. Ser vi på kerneforbrugerne, er det mindre vigtigt med prisen. Der efterspørges i højere grad mere variation og tilgængelighed af de økologiske fødevarer samt større udbud af lokalproducerede varer.

Noget af det, især det unge segment efterspørger, er mere oplysning om, hvordan økologi adskiller sig fra konventionelle produkter. Spørgsmålet er, om det vil forvirre mere end det gavner hos forbrugerne og få dem til at se bort fra det økologiske valg, men det afviser Landbrug & Fødevarer:

- Vi tror ikke, øget information får nogle forbrugere til at vælge de økologiske varer fra. Tværtimod er det en fordel, at man som forbruger har så meget viden som mulig om, hvad det er for særlige krav, der gælder i økologien, og hvorfor de krav netop fører til, at varerne er lidt dyrere, siger økologichef Kirsten Lund Jensen.

Økologien bliver her

Meget tyder på, at flere danskere i fremtiden både vil tænke og handle mere økologisk. Det understreger tallene fra undersøgelsen. Landbrug & Fødevarers Økologisektion gør sit for at fremme salget i både ind- og udland:

- Vi har gang i mange forskellige aktiviteter i forhold til at få solgt mere økologi - både i detailhandlen og i Foodservice-sektoren. Senest har vi haft et samarbejde med Tivoli, hvor fokus er på at få flere økologiske fødevarer ind påde danske forlystelsessteder. Vi laver også fremstød i udlandet for at øge eksporten af danske, økologiske varer, siger Kirsten Lund Jensen.

- Der er fortsat stort potentiale for at øge salget af økologi. Regeringen har et mål om at fordoble danskernes forbrug af økologi frem til 2030, og det vil vi gerne hjælpe med at indfri. Vi har fokus på alle segmenter, men de unge er meget interesserede i bæredygtighed og økologi, så dem har vi selvfølgelig også fokus på, afslutter hun.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

VLTJ må klare sig uden reservetog

Lemvig

Nu kan der også dystes i dart og pool

Lemvig

Nye solcelleprojekter planlægges

Annonce