Annonce
Lemvig

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

Stadlers batteritog skal snart køre i Schleswig-Holstein.
Afblæser udbud på nye togsæt - nu sætter banen alt ind på en ny type tog, der skal køre på batterier
Annonce

Lemvig: Hvis det står til privatbanen VLTJ, så skal banens nye tog drives på batterier.

Derfor har banen netop droppet at sende nye togsæt i udbud for at få mulighederne for batteridrevne tog undersøgt bedre. Banen og dens bestyrelse har allerede haft møde med transportminister Benny Engelbrecht (S), der er positiv over for tanken.

- Vi er allerede i gang med at udforske muligheden for batteritog i Danmark. Om netop Midtjyske Jernbaner vil være det første sted for indførelse af batteritog, kan jeg ikke afgøre på nuværende tidspunkt. Men jeg er glad for, at Midtjyske Jernbaner tager ansvar for at tænke i den grønne omstilling, og mit ministerium vil nu se nærmere på sagen og ellers stille sig til rådighed for sparring med Midtjyske Jernbaner, siger Benny Engelbrecht.

Drift med batteritog

For at klare kørslen Vemb-Thyborøn samt Holstebro-Skjern skal VLTJ efter beregningerne anvende otte, batteridrevne togsæt.

Ud over togsættene, skal der bygges ladestandere i Lemvig, Holstebro, Skjern og muligvis også på nogle mellemstationer, men udgiften her til vurderes som en mindre del af projektet.

Et tog skal blot lade i en halv time, hvorefter den kan køre 150 kilometer. Det optimale er dog 80-90 kilometer for at undgå, at batteriet bliver afladet, hvilket kan forringe batteriets levetid. Det er årsagen til, at der måske bliver brug for ladestandere på mellemstationer.

Batteritog er bygget, så de også kan køre på de strækninger, der bliver elektrificerede.

Kilde: VLTJ

Annonce

Overtager strækning

Tanken om nye tog skyldes først og fremmest, at VLTJ i 2021 skal overtage driften på strækningen Holstebro-Skjern. Banen skal derfor have nye togsæt for at klare den ekstra opgave.

De nye tog har allerede været i udbud, men da der kun kom et enkelt tilbud, valgte banen at lade udbuddet gå om. Fristen for at levere tog var ganske enkelt for kort til, at fabrikkerne kunne levere til tiden.

Flere selskaber viste dog interesse for at levere tog, og det satte banens direktør Martha Vrist i kontakt med det schweiziske selskab Stadler, der også har leveret tog til Aarhus Letbane. Stadler har netop vundet en kontrakt på 55 batteridrevne tog i Tyskland og er derfor så langt fremme i deres udvikling, at de også kan levere batteritog til VLTJ. Flere andre tog-fabrikker er også på trapperne med batteriløsninger.

Derfor har banens bestyrelse været på besøg på den schweiziske fabrik, og schweizerne har været i Lemvig for at se banen. Og budskabet er klart:

- De er i stand til at levere en batteriløsning, hvis vi ønsker det, siger Martha Vrist.

Annonce

Dyrere tog

Batteridrevne tog vil være dyrere end de planlagte dieseldrevne tog. Et diesel-togsæt kan købes for omkring 50 millioner kroner, mens et elektrisk tog vil koste omkring 62 millioner kroner. Til gengæld er el-drift væsentligt billigere end dieseldrift. Der skal imidlertid bruges otte togsæt, så derfor skal de ekstra penge findes.

- Og det har vi bedt om hjælp til hos Trafikministeriet, siger Martha Vrist.

På mødet med ministeren 4. september fik hun ikke løfter om penge, men der var alligevel stor lydhørhed for banens ønske. Folketingsmedlem Annette Lind (S) deltog også i mødet og var begejstret.

- Jeg synes, det er et seriøst projekt, som kan bringe os et stort skridt videre i den grønne omstilling. Det balancerer fuldstændig med regeringens ambitioner om et grønnere Danmark, siger hun.

Martha Vrist vurderer, at en batteriløsning ligger lige til højrebenet.

- Man skal se det som et pilotprojekt, hvor man kan opsamle data og få oplyst fordele og ulemper. Når man i 2028-30 skal skifte den store flåde ud, som for eksempel Arriva kører med, kan man bruge Lemvig-projektet til at vurdere konsekvensen, siger Martha Vrist.

Selv om VLTJ har kontakt med Stadler, er det ikke ensbetydende med, at Stadler skal levere nye tog til Lemvigbanen. Indkøbet skal stadig sendes i udbud, inden der kan komme batteritog på banen, og det vil tidligst ske i år 2023.

- Men det passer geografisk super godt, fordi vi har så meget energi og strøm her ude, siger Martha Vrist. Derfor er målet nu at komme til bunds i batteriløsningen, inden man går videre med et nyt udbud. Næste skridt er, at banen og dens bestyrelse igen mødes med Stadler for at diskutere den løsning, som er lagt frem.

Midtjyske Jernbaners ledelse på ministerbesøg onsdag d. 4. september 2019. Fra venstre ses næstformand Niels Viggo Lynghøj (S), formand Arne Lægaard (V), transportminister Benny Engelbrecht (S), direktør Martha og den lokale MF’er Annette Lind (S).
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce