Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Drikkevand. Hvor meget er en Thyborønbo værd i Lemvig Kommune?

Drikkevand. Hvor meget er en Thyborønbo værd i Lemvig Kommune?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Af Bjarne Hansen, Vesterhavsgade 5, Thyborøn
Billede
Debat. 

Debat: Jeg har gennem to år udtrykt bekymring omkring drikkevandsledningerne (PVC) til Thyborøn, der går gennem et cirka tre kilometer langt og kraftig forurenet område forbi Rønland.

Her er det ikke mindst de nye fund af kraftig forurening vest for den gamle fabriksgrund, som bekymrer mig.

Da I/vi er bekendt med, at Cheminova relaterede stoffer KAN trænge gennem PVC, forslog jeg Teknik- og Miljøudvalget og derefter Byrådet, at de eventuelt kunne lægge drikkevandsledningen oven på jorden.

Men jeg nåede desværre aldrig igennem til politikerne, tværtimod blev jeg henvist til forvaltningen og Lemvig Vand og Spildevand, som iværksatte en del undersøgelser.

Det jeg spurgte om, var ikke et forvaltningsspørgsmål, men et politisk spørgsmål.

Et andet forslag kan også være, at de sidste PVC-rør bliver udskiftet til de samme PE rør med alu-foring, som blev udskiftet (2004) i det meget forurenede område ved Cheminovas to spildevandsledninger på grund af gennemtrængningsfare.

Det eneste jeg er blevet præsenteret for fra politisk side er, at jeg er dem en dyr borger, derfor mit valg af overskrift.

Mine anmodninger kunne også besvares ved, at politikerne påtog sig ansvaret og meldte klart ud (gerne offentlig), at der ikke skulle røres ved de PVC drikkevandsledninger, som ligger nedgravet i det forurenede område, forbi Cheminova.

Jeg er ikke nervøs for den akutte påvirkning - jeg er trods alt 67 år. Men den langsigtede påvirkning gennem flere år af stoffer som mistænkes for at være kræftfremkaldende.

Nu er befolkningen i Thyborøn blevet bekendt med mine bekymringer - så kan jeg tilsyneladende ikke gøre mere.

Godt valg til jer alle.