EU. DF stemmer imod bedre arbejdsforhold for lastbilchauffører

Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: "Lad os værne om danske arbejdspladser - stop social dumping!". Sådan skrev Kristian Thulesen Dahl i sit nyhedsbrev i 2017 om forholdene i den danske transportbranche. Jeg har kæmpet mod social dumping i alle mine 15 år her i Europa-Parlamentet, så for en gangs skyld er jeg enig med DF-formanden i, at vi skal bekæmpe social dumping, unfair konkurrence og tab af danske arbejdspladser.

Men det er hans tre partifælder og medlemmer af Europa-Parlamentet, Anders Vistisen, Morten Messerschmidt og Jørn Dohrmann, tilsyneladende ikke. Det vil man hurtigt kunne se, hvis man ser deres stemmeafgivning lidt efter i sømmene.

Det så vi senest her i starten af april til afstemningen om den såkaldte 'vejpakke', der ellers har til formål at sørge for langt bedre forhold til de europæiske lastbilchauffører. Det var anden gang, vi havde vejpakken til afstemning. Første gang var i sommer, hvor DF'erne blandt andet stemte for, at udenlandske chauffører gerne må leve en tilværelse som nomader på de danske rastepladser, mens de kører rundt på dumpinglønninger.

Til afstemningen her i april viste den umage trio, at de virkelig mener det. De stemte nemlig ikke for regler, der både giver chaufførerne langt bedre løn og arbejdsvilkår, end de har i dag, og én gang for alle sætter en stopper for, at firmaer som Kurt Beier i Padborg har kunne drive en guldrandet forretning på at have chauffører til at leve under slavelignende forhold til sulteløn. DF'erne stemte heller ikke for at stramme reglerne for cabotagekørsel, så man for eksempel ikke kan køre gods rundt i Danmark til en bulgarsk løn.

I stedet stod DF'erne skulder ved skulder med deres østeuropæiske kollegaer, der gjorde alt, hvad de kunne, for at bevare de nuværende regler og smuthuller.

Måske DF'erme skulle bruge lidt mindre tid på at skrive EU-kritiske bøger og lidt mere tid på bekæmpe social dumping og værne om danske arbejdspladser.

Vi socialdemokrater i Europa-Parlamentet har altid kæmpet for at forbedre arbejdstagernes arbejdsvilkår og rettigheder. Derfor har jeg prioriteret at sidde i beskæftigelsesudvalget i 15 år, og derfor er jeg lykkelig for, at vi - uden DF's hjælp - fik stemt de her nye regler igennem i Parlamentet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce